برنامه‌های پیشنهادی کارگروه قرآنی دهه فجر در خوزستان
کد خبر: 4118213
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۵

برنامه‌های پیشنهادی کارگروه قرآنی دهه فجر در خوزستان

نشست کمیته قرآن ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی خوزستان امروز یکشنبه ۹ بهمن تشکیل شد و مسئولان و مدیران تعدادی از ادارات قرآنی استان برنامه‌های پیشنهادی خود را به مناسبت دهه فجر ارائه کردند.

قرآن کریمبه گزارش ایکنا از خوزستان، نشست کمیته قرآن ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی خوزستان که امروز یکشنبه ۹ بهمن در اداره کل تبلیغات اسلامی خوزستان برگزار شد، با حضور حجت الاسلام قربانی، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام فردآقایی، معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان و مسئولان و مدیران تعدادی از ادارات قرآنی استان تشکیل شد.

در آغاز این نشست، حجت الاسلام فردآقایی، یکی از کمیته‌‌های زیر نظر تبلیغات اسلامی استان را کمیته قرآنی عنوان کرد و با اشاره به تأکیدات رهبر انقلاب بر امید آفرینی، بر احصای آیات امیدآفرین قرآن و رنگ و بوی محتوایی بخشیدن به محافل قرآنی تأکید کرد.  

حجت الاسلام و المسلمین قربانی نیز با بیان اینکه تلاش می‌کنیم مراسم راهپیمایی 22 بهمن را به صورت مردمی برگزار کنیم، گفت: یکی از اقشار تأثیرگذار ما مؤسسات قرآنی وفعالان قرآنی هستند که ما ظرفیت را برای فعالیت آنها مهیا می‌کنیم. ان‌شاالله کارگروه قرآنی اقشار مخاطب این کارگروه را برای مشارکت در این راهپیمایی دعوت کند و از غنا و وزن جامعه قرآنی در دهه فجر استفاده کند.

در ادامه این نشست، مدیران ادارات قرآنی استان برنامه‌های پیشنهادی خود را ارائه کردند. سیده مریم موسوی زاده، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی خوزستان از برگزاری جشنواره قرآنی «نهال انقلابی» خبر داد و گفت: این جشنواره در رشته‌های قرائت تحقیق، ترتیل، حفظ قرآن کریم، خوشنویسی، تواشیح، سرود و رشته‌های هنری دیگر اجرا می شود. اختتامیه این جشنواره در ۲۲ بهمن برگزار می‌شود. علاوه بر این، مؤسسات قرآنی ما برنامه ریزی‌های خود را به مناسبت دهه فجر انجام می‌دهند.

در ادامه سید کریم موسوی، معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان نیز گفت: به سفارش شبکه قرآن و با حمایت معاونت قرآن وزارت ارشاد، طرح دو کار پلی بک در حال تولید است که موضوع آنها حب حضرت علی(ع) و جمهوری اسلامی ایران است. یک کار نیز به طور مشترک با زکریا اسماعیل هنرمند یمنی در حال انجام است که موضوع آن جمهوری اسلامی است. یک اثر دیگر نیز در حمایت از یمن با حمایت معاونت قرآنی وزارت ارشاد تهیه می‌شود. این سه اثر قابلیت اجرا درروز۲۲بهمن را نیز دارند.

وی ادامه داد: فراخوان اولین جشنواره بین‌المللی تبیین مفاهیم اهل بیت(ع) نیز۲۲ بهمن منتشر می‌شود. همچنین در حال هماهنگی برگزاری یک محفل بزرگ قرآنی در منطقه عین دو و تجلیل از بزرگان این منطقه و گروه تواشیح الانوار (حائز رتبه اول چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن) هستیم.

جلیل سرخی، مسئول قرآنی اداره اوقاف و امور خیریه خوزستان نیز گفت: در ۱۱ بقعه شاخص استان برنامه‌های دهه فجر برگزار می‌شود. از جمله این برنامه‌ها، اعزام مبلغ، برگزاری، محافل انس با قرآن، کرسی‌های تلاوت و برپایی نمایشگاه جهاد تبیین در بقاع شاخص استان است.

همچنین حکیم پوراسماعیلی، مسئول اداره قرآن دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: کرسی‌های تلاوت روزانه قرآن کریم در پردیس دانشگاه برگزار می‌شود. جشنواره ۴۴ نیز امسال برای بار اول در دوبخش خانوادگی و انفرادی در دانشگاه طراحی شده است. این جشنواره برای مقطع سنی زیر 8 سال در رشته عکاسی روز 22 بهمن، برای مقطع سنی 8 تا 11 سال مسابقه کتابخوانی، برای مقطع سنی 12 تا 17 سال مسابقه کتاب‌خوانی «چغوک»  و برای مقاطع سنی بالای 17 سال کتاب «صعود 40 ساله» برگزار می‌شود.

وی افزود: علاوه بر این، بیست و هفتمین جشنواره قرآن و عترت «هدهد» نیز تا ۲۲ اسفند در دانشگاه برگزار می‌شود که شامل بخش و 56 رشته است.

در ادامه امین سعدونی، نماینده اداره کل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش استان در این کارگروه گفت: خوزستان امسال در نیمه بهمن میزبان مسابقات همخوانی و مدیحه سرایی دانش‌آموزان کشور است. از 14 تا 20 بهمن، گروه‍‌های همخوانی از ۱۵ استان کشور در دزفول با یکدیگر رقابت می‌کنند.

وی اظهار کرد: ما سعی می‌کنیم از این ظرفیت برای برگزاری برنامه‌های قرآنی به مناسبت دهه فجر نیز استفاده کنیم. همچنین هر منطقه آموزش و پرورش یک محفل متمرکز قرآنی نیز در ایام دهه فجر برگزار خواهد کرد.

سپس علی سواری، مسئول دارالقرآن سپاه ولیعصر(عج) خوزستان نیز گفت: از ابتدای امسال بیست و نهمین دوره مسابقات قرآن بسیج در مرحله پایگاهی برگزار شد و ۱۸۵ حوزه بسیج این مسابقات را در مرحله ناحیه‌ای برگزار کردند. بیش از ۸ هزار متسابق در این رویداد قرآنی در سطح استان شرکت کردند که در نهایت ۷۲ نفر رتبه‎های اول تا سوم این مسابقات را به دست آوردند. یازدهم بهمن اختتامیه این مسابقات برگزار می‌شود. در این روز 15 مرکز دارالقرآن سپاه ولیعصر(عج) نیز افتتاح می‌‌شوند.

وی افزود: مسابقه حفظ جزء سی قرآن با نام «نبأ عظیم» نیز از سیزده رجب در دو گروه سنی ۷ تا ۱۴ سال و ۱۴ تا ۲۵ سال برگزار می‌شود. علاوه بر این، سه برنامه ویژه در ایام دهه فجر طراحی شده است که شامل مسابقه حفظ و مفاهیم سوره فجر، برگزاری محافل انس با قرآن ویژه دهه نودی‌ها با همکاری اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزی و پویش «من قرآن را دوست دارم» ویژه دهه نودی‌ها هستند.

سواری در پایان گفت: پیشنهاد می‌کنم در مراسم راهپیمایی ۲۲ بهمن جایگاه ثابتی برای تجمع و فعالیت قرآنی فعالان و نخبگان قرآنی در نظر گرفته شود.

حجت‌الاسلام سعید حردانیان، مسئول دارالقرآن تبلیغات اسلامی استان نیز در این نشست گفت: با توجه به اهانت اخیر برخی از کشورها به ساحت مقدس قرآن کریم، پیشنهاد می‌شود در روز 22 بهمن، برنامه‌‌ای جهت عرض ارادت مردم به قرآن کریم در نظر گرفته شود. همچنین پیشنهاد می‌شود روز مشخصی در دهه فجر برای تجدید بیعت قرآنیان با نماینده ولی فقیه در استان تعیین بشود.

انتهای پیام
captcha