جوانی جمعیت، موضوع ملی و امنیتی است
کد خبر: 4144281
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۹

جوانی جمعیت، موضوع ملی و امنیتی است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با تأکید بر اینکه جوانی جمعیت، موضوع ملی و امنیتی است، گفت: میزان فرزندآوری مطلوب در هر خانواده ۲.۵ فرزند است که اکنون حدود ۱.۵ و شرایطی منفی است.

محمد حسین سرمستبه گزارش ایکنا از خوزستان، محمد حسین سرمست، رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در همایش حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که امروز ۷ خردادماه، در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد، اظهار کرد: جمعیت یک موضوع ملی است و مشکلی که اکنون با آن مواجه هستیم موضوع ضد ملی و مغایر با حیات کشور و حیات فعال و توانمند کشور است. تعبیری که اکنون در رابطه با مساله جمعیت وجود دارد، تنها پیری یا کاهش جوانی نیست بلکه اصل تعبیر این است که این مساله سیاه‌چاله‌ای برای کشور است و از هر نظر، موضوع ملی و امنیتی است.

وی افزود: به هر دلیلی که این قضیه در کشور رخ داده است باید شرایطی که موجب حرکت به این سمت و سو شده است، شناسایی و برعکس آن عمل شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: چند دهه در خصوص کاهش جمعیت و فرزندآوری تبلیغات شد. مسائل اقتصادی، رفاهی و فرهنگی خانواده نیز موجب بروز این پدیده منفی در کشور شده است که باید عوامل آن شناسایی و با ایجاد زمینه مثبت، مشکل رفع شود.

سرمست عنوان کرد: کاهش جمعیت تنها مشکل اجتماعی نیست بلکه معضلات آن از خانواده آغاز می شود؛ ابتدا مشکلات عدیده فرهنگی و تربیتی در خانواده‌های تک فرزند یا دو فرزندی ایجاد می‌شود و بعد مشکلات اجتماعی رخ می‌دهد.

وی بیان کرد: فرزندانی که در محیط کم جمعیت بزرگ می‌شوند با چالش‌های متعددی روبه‌رو می‌شوند و یکی از دلایل عدم تمایل به ازدواج، رشد در محیط بدون داشتن توانایی برخورد با خواهر و برادر است. در نتیجه در صورت تشکیل خانواده، زوجین نمی‌توانند با رفتارهای هم کنار بیایند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: هر چند در خانواده‌های کم جمعیت تعداد نفرات کم می‌شود اما معضلات آن از خانواده آغاز می‌شود و مشکلات متعدد اجتماعی به بار می‌آورد و در نهایت پیری جمعیت رخ می‌دهد؛ البته پیری جمعیت تنها به دلیل کاهش جمعیت نیست زیرا افزایش امید به زندگی و افزایش سن به دلیل افزایش سطح بهداشت و سلامت موجب پیری جمعیت نیز شده است. در کشورهایی که به سمت پیری جمعیت رفتند، این اتفاق به تدریج رخ داده و شاید در ۱۰۰ سال این مسیر را طی کردند اما در ایران پیری جمعیت در دو دهه به وجود آمده و این مساله، منفی است.

وی با بیان اینکه متولیان سلامت نقش مهمی در اصلاح جمعیت دارند و باید شرایط مناسب در این راستا فراهم شود، بیان کرد: در حوزه این دانشگاه تلاش برای افزایش خوابگاه‌های متاهلی، تشویق برای افزایش ازدواج‌های آسان و شرایط مناسب برای فرزندآوری برخی از اقداماتی است که در این راستا در نظر گرفته شده است.

سرمست بیان کرد: میزان فرزندآوری مطلوب در هر خانواده ۲.۵ فرزند است که اکنون حدود ۱.۵ و شرایطی منفی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: امیدواریم این وضعیت که در نهایت کیان و امنیت کشور را به خطر می‌اندازد را مهار کنیم و جامعه‌ای توانمندتر و با نرخ جمعیت مناسب داشته باشم و موقعیت کشور را در سطح جهانی و مطلوب، نگهداری و محیط اجتماعی مناسبی برای زندگی فراهم کنیم.

انتهای پیام
captcha