سفر امام رضا(ع) به ایران، نقطه عطفی در تاریخ تشیع
کد خبر: 4169187
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۶

سفر امام رضا(ع) به ایران، نقطه عطفی در تاریخ تشیع

آیت‌الله حیدری با بیان اینکه سفر امام رضا(ع) به ایران، مهمترین اتفاق دوران امامت ایشان بود، گفت: با ورود امام رضا(ع) به ایران از سمت خوزستان، علاقه به اهل بیت(ع) در مردم تقویت شد و علمای شیعی بسیاری مخصوصا از خوزستان، مسیر را برای حاکمیت شیعه در ایران باز کردند.

آیت الله حیدریبه گزارش ایکنا از خوزستان، آیت‌الله محسن حیدری، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری شب گذشته ۲۴ شهریور در مراسم سوگواری شهادت امام رضا(ع) که در یادمان شهدای گمنام شهرک نفت اهواز برگزار شد، ضمن عرض تسلیت سالروز شهادت امام رضا(ع) با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع)، درباره اهمیت معرفت کامل نسبت به ائمه اطهار گفت: معرفت به ائمه دارای چند جنبه است که شامل معرفت کلامی، عرفانی و تاریخی است و بر تمام شیعیان واجب است که به این معارف دست یابند، چراکه بدون این معرفت، نمی‌توان به اسلام ناب محمدی(ص)، دست یافت.

وی در ادامه اظهار کرد: سفر امام رضا(ع) به ایران، مهمترین اتفاق دوران امامت ایشان بود. این سفر با سیاست و برنامه‌ریزی مأمون عباسی با هدف سوءاستفاده از موقعیت امام و جذب ایشان در حکومت برای فروکش کردن قیام‌های علویان که در آن زمان به اوج خود رسیده بود، انجام شد.

آیت‌الله حیدری افزود: با درایت امام رضا(ع)، تمام این سیاست‌های مأمون نه تنها نقش برآب شد، بلکه برای شیعیان بسیار مفید واقع شد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به حاکمیت سنی در ایران در آن زمان افزود: در آن زمان مردم ایران محبت ائمه اطهار را در دل داشتند، اما حاکمیت، مذهب خلفا بود. البته مناطقی مثل خوزستان، قم، مازندران و ری، تقریبا اکثرا شیعه مکتب اهل بیت (علیهم السلام) بودند و با ورود امام رضا(ع) به ایران از سمت خوزستان، این علاقه تقویت شد و باعث شد علمای شیعی بسیاری مخصوصا از خوزستان، مسیر را برای حاکمیت شیعه در ایران باز کنند.

وی در ادامه گفت: از این بابت است که اهواز و خوزستان را، دروازه ورود تشیع به ایران می‌دانند و لذا سفر امام رضا(ع) به ایران، نقطه عطف تاریخ اسلام، تشیع و ایران است. 

انتهای پیام
captcha