به گزارش ایکنا از خوزستان، حجتالاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجتپور، مفسر قرآن و عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، شامگاه چهارشنبه، 18 تیرماه در سخنرانی هیئت روضهالزهرا(س) دزفول در ادامه سلسله مباحث تبیین مفهوم ولایت، گفت: بحث ولایت هنگامی کامل میشود که ما بتوانیم برائت را هم اضافه کنیم. ولایت بدون برائت به جایی نمیرسد. ولایت خدا بدون نفی معبودهای دیگر به جایی نمیرسد. ولایت پیغمبر(ص) و ائمه بدون نفی دشمنان آنها بهجایی نمیرسد.
وی اظهار کرد: برای اینکه ولایت در همه ابعادش از خدا و رسول(ص) و ائمه در جان ما شکل بگیرد چه مسیری باید طی شود؟ گفتیم ما باید به کسی که میخواهیم ولایتش را بپذیریم نزدیک شویم، به گونهای که فاصلهای بین او و ما وجود نداشته باشد. برای این کار، اولین مساله این است که محبت او در دل ما شکل بگیرد. محبت این گونه شکل میگیرد که فایدهها و ثمرات نزدیک شدن به او برای من روشن شود. خدای متعال برای ما، برای هستی چه فایدهای دارد؟ پیامبر اکرم(ص) برای اینکه سعادتمند شویم چه تلاشهایی انجام دادند؟ اهل بیت(ع) برای اینکه امروز سربلند باشیم و دین برپا باشد، چه تلاشهایی کردند؟ اگر اینها را بدانیم و این ها را نسبت به خود، ذی حق بدانیم محبت آنها در دل ما شکل میگیرد.
بهجتپور با بیان اینکه ذکر و شکر خدای متعال، تولید کننده محبت است، گفت: تلاش کنیم هم خودمان اهل شکر باشیم و هم این را به فرزندانمان منتقل کنیم. در روایات میفرماید کسی که از مردم شاکر نباشد از خدا هم شاکر نیست، چون این یک فرهنگ و یک حس است. مساله مهم این است که فرهنگ سپاسگزاری باید در جامعه گسترش پیدا کند. ما نسبت به کسی که در زندگی مان نقش دارد، چه مسئولیتی داریم؟ اگر کسی نسبت به خدا درک مسئولیت نکند یا نسبت به پیغمبر عزیز ما و ائمه اطهار درک مسئولیت نکند، به سمت آنها نزدیک نمیشود.
به گفته عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، واکنشها و برخورد جامعه، اطاعت یا دلگرمی که جامعه به پیغمبر(ص) و ائمه اطهار میدهد، خیلی مهم است. یازده امام ما همه شهید شدند و هیچ کس اقدامی نمیتوانست بکند یا نکرد. جامعهای که واکنش نشان ندهد، ولایت ندارد. فرزدق در پاسخ امام حسین علیه السلام که از ایشان اوضاع کوفه را پرسیدند پاسخ داد «دلهایشان با توست، اما شمشیرهایشان علیه توست». جامعهای که این مقدار منحط شود و پشت بزرگان خود را خالی کند، حتما به نتیجه نخواهد رسید و امام زمانش غایب خواهد شد.
وی با تصریح به اینکه جامعهای که در زمان مناسب، حمایت لازم را از رهبرش نکند، باز وظیفه خود را انجام نداده و ضربه میخورد، با ارائه مثالی در توضیح این مطلب گفت: بعد از حادثه کربلا، مسلمانان سه قیام کردند. قیام اول در کوفه اتفاق افتاد. توابین علیه دستگاه قیام کردند و حدود ۵ هزار نفر از توابین کشته شدند. قیام دوم در مدینه بود. یزید دستور داد قیام مدینه را از بین ببرید و سه روز در آنجا آزاد هستید. ۱۵ هزار مسلمان در مدینه کشته شدند. قیام بعدی، قیام مختار بود. مختار انتقام خود را از قاتلان گرفت و تلاشش را کرد، اما ۱۵ هزار نفر مسلمان کشته شدند که ۷ هزار نفرشان تسلیم شده بودند. ۳۵ هزار جان به طور رسمی در دفاع از حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام کشته شدند، اما چه فایده؟ این نفرات در روز عاشورا کجا بودند؟ در لانهها خزیدند و گذاشتند امام را به وحشیانهترین شکل قطعه قطعه کنند و بعد توبه و قیام کردند! شما نباید چنین فرصتی به دشمن میدادید. بایستی با جانتان از اباعبدالله الحسین علیه السلام دفاع میکردید.
بهجت پور تأکید کرد: پس واکنشهای ما باید در زمان مناسب باشد. لذا در اسلام مسئله عمل صالح مطرح است. تفاوت عمل صالح با عمل نیک چیست؟ عمل صالح دو ویژگی دارد؛ عمل صالح عملی ست که بر پایه ایمان و برخاسته از آن شکل میگیرد. دومین ویژگی عمل صالح آن است که دقیقا در زمان خودش انجام شود.
این مفسر قرآن ادامه داد: وقتی حضرت اباعبدالله(ع) در مکه، حج خود را عمره میکند و خارج میشود. معنی اش این است که مسأله امروز، بزرگتر از حج است. عمل صالح آن روز حج و نماز و روزه و ... نبود، بلکه پشت سر امام بودن و آماده فداکاری بودن در راه ایشان است. اهل ولایت بودن چنين است. این نیازمند روشن بینی است. دانش نسبت به معارف اسلامی برای این کار کفایت نمیکند. ما باید روشن بین باشیم. جامعه بصیر میتواند عمل صالح انجام بدهد.
وی با بیان اینکه جامعه بصیر میداند واکنشش در حمایت از رهبرش چگونه باید باشد، اظهار کرد: خداوند فرمود: «هُوَ الَّذِي أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِ وَبِالْمُؤْمِنِينَ» (انفال، 62) چه قدر دورند کسانی که نمیفهمند نقش مردم از نگاه دین در برپا شدن عمود دین کجاست. بنیاسرائیل انبیا خدا را میکشتند. خداوند آنها را سرزنش میکند و هر وقت ادعاهای دینی میکنند به پیغمبر(ص) میفرماید به آنها بگو اگر راست میگویند چرا این همه پیغمبر را کشتند؟ بنابراین داشتن یک شخصیت بزرگ برای راهبری جامعه به تنهایی کفایت نمیکند. اولین و بزرگترین کاری که ائمه ما انجام میدادند، تشکیل یک جمعیت و همراه کردن آنها بود. چرا اهل بیت(ع) بعد از قیام امام حسین علیه السلام اجازه قیام نظامی ندادند؟ چرا علی بن ابیطالب(ع) در ماجرای سقیفه قیام نکردند؟ دلیلش کنار کشیدن مردم است.
این استاد حوزه بیان کرد: نظام جمهوری اسلامی امروز ام القرای جهان اسلام است. بحثهای تبیین و معرفت افزایی به جای خود درست است، اما یکی از راههای جلب و جذب مردم به اسلام، پیروزی و قدرت است. پیروزی جبهه اسلام باعث میشود که جمعیت فوج فوج به سمت آیین شخص پیروز بروند. این در سوره نصر آمده است. حمایت شما، پیروزی را به دنبال دارد و پیروزی شما، جمعیتها را به سمت اسلام جذب خواهد کرد. لذا مردمی که ایستادگی میکنند همه در این پیروزی شریکند. امروز ما باید پشت سر رهبر شجاع و حکیم خود باشیم.
وی در پایان با اشاره به مقاومت غزه، یمن و ایران برابر دشمن، گفت: اگر روی این خط بمانیم و دچار غفلت نشویم و فریب قرآن روی نیزهها را نخوریم و گرفتار توطئه منافقین و سادگی برخی از متدینان نشویم، مطمئن باشید این جریان به نتیجه خواهد رسید و این عَلَم به دست امام زمان(عج) خواهد رسید. بنابراین برای برپایی خیمه ولایت، افزون بر محبت باید وظیفه خود را انجام دهیم، همراهی کنیم و واکنش مثبت نشان دهیم. اگر این دو گام را برداریم، پیوستگی اتفاق میافتد.
انتهای پیام