به گزارش ایکنا از خوزستان، آیین نمادین نواختن زنگ آغاز سال تحصیلی امروز سهشنبه اول مهر با حضور مشاور وزیر آموزش و پرورش، مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان و مسئولان استانی در دبیرستان دخترانه حدیث در منطقه حصیرآباد اهواز برگزار شد.
حبیبالله فضلاللهپور، معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان در این آیین با بیان اینکه سنگبنای توسعه همه کشورها آموزش و پرورش است، گفت: آموزش و پرورش نهاد تولید معرفت در حوزه نظری و عملی است. در این میان، مؤلفههای پرورشی بر آموزشی مقدم است و انتظار میرود در این زمینه تلاش بیشتری انجام شود.
وی اظهار کرد: تمام اهتمام ما در حوزه آموزش و پرورش، ایجاد زیرساختهای نوین، ریلگذاری، حفاظت از دستاوردها و توسعه و ایجاد عدل در حوزه زیرساختها است. باید برای کاهش تبعیض و مشارکت بیشتر از مبانی اجتماعی و معرفتی استفاده شود.
فضلالله پور تأکید کرد: متولیان آموزشی و اولیا و مربیان در جهت تقویت هویت ملی، تعمیق تعاملات اجتماعی و ارتباط بین اولیا و مربیان و تعمیق بین نهادهای آموزشی بیرون از حوزه آموزش و پرورش تلاش کنند.
معاون سیاسی ـ اجتماعی استانداری خوزستان با تأکید بر اینکه باید تصویری شایسته از آموزش و پرورش خوزستان ارائه شود، گفت: ظرفیتهای ارزشمندی در مناطق مختلف استان وجود دارد که تاکنون بازتاب درستی نداشته است و باید تصویر درستی از این ظرفیتها ارائه کرد.
همچنین علی رمضانی، مشاور وزیر آموزش و پرورش در این آیین گفت: با تلاش مدیرکل آموزش و پرورش و همکاران وی، خوزستان در تمام شاخصها رتبه اول تا سوم را کسب کرده است. از مدیرکل نوسازی مدارس نیز در حوزه نهضت عدالت آموزشی تشکر میکنیم. با تلاشهای انجامشده امسال خوزستان در کنکور سه رتبه تک رقمی و ۲۵ رتبه دو رقمی به دست آورد.
رمضانی بیان کرد: با توجه به تلاش نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، حتماً وضعیت آموزش و پرورش استان بهتر خواهد شد.
وی در پایان پیام وزیر آموزش و پرورش به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید را قرائت کرد.
حجتالاسلام و المسلمین سید ابوالحسن حسنزاده، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری نیز در این آیین با بیان اینکه رسالت امروز ما تقویت آموزش و پرورش است، گفت: در استان خوزستان ظرفیتها و صنایع بزرگی داریم. سهم عمدهای از مسئولیتهای اجتماعی صنایع باید به توسعه زیرساختهای آموزش و پرورش و همچنین خدمت به معلمان اختصاص پیدا کند.
وی اظهار کرد: در خوزستان معلمان فداکار بسیاری وجود دارند. باید این افتخارات را بیان کرد.
حسنزاده با اشاره به کسب سه رتبه تک رقمی در کنکور سراسری امسال توسط دانشآموزان خوزستانی، گفت: انتظار داریم سهم مدارس دولتی در کسب رتبههای برتر افزایش یابد.
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه استان خوزستان بیشترین درصد شهدای دانشآموز دفاع مقدس را دارد، گفت: در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه نیز تعدادی از دانشآموزان ما به شهادت رسیدند. امروز تمام جهان شاهد وحشیگریهای اسرائیل است و رسانههای آنان این مسئله را در سطح بینالمللی انعکاس میدهند، هرچندکه هنوز این بازتاب کم است.
وی با اشاره به اهتمام جدی رهبر انقلاب به علم و دانش اظهار کرد: اگر میخواهیم در صحنههای بینالمللی حرفهای بسیاری برای گفتن داشته باشیم باید در علم و دانش خود را ارتقا دهیم. هیچکس نباید به آموزش و پرورش نگاه سیاسی داشته باشد.
در ادامه این آیین، ناصر علیفر، مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با بیان اینکه باید آموزش و پرورش را به دغدغه جامعه تبدیل کنیم، گفت: سال تحصیلی جدید را در بیش از ۹ هزار مدرسه و با یک میلیون و 150 هزار دانشآموز آغاز میکنیم.
وی افزود: ۷۵ هزار همکار نیروی فرهنگی مشغول خدماترسانی به این دانشآموزان هستند. حضور مسئولان در کنار همکاران ما میتواند نویدبخش آینده خوبی برای آموزش و پرورش باشد.
همچنین سیدمحسن موسویزاده، نماینده مردم اهواز، کارون، حمیدیه و باوی در مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک شروع سال تحصیلی جدید و گرامیداشت هفته دفاع مقدس گفت: تمام توان خود را بسیج کردهایم تا سال تحصیلی خوبی را با کمک هم شروع کنیم. خوشبختانه ریاست جمهوری اولویت اول کار خود را آموزش و پرورش و مسائل مدرسه سازی و تامین نیروی انسانی و حل مشکلات آموزش و پرورش قرار داده است.
وی خاطرنشان کرد: کمیسیون آموزش مجلس برای اولین بار در تاریخ مجلس شورای اسلامی دو جلسه پربار را با دعوت از استاندار، مدیر کل آموزش و پرورش استان، مدیرکل سازمان نوسازی و فنی و حرفه ای و تعدادی دیگر از مسئولان استانی تنها به آموزش و پرورش استان خوزستان اختصاص داد تا مشکلات خوزستان در موضوع آموزش و پرورش به صورت ویژه بررسی شود.
همچنین، مجتبی یوسفی، نماینده مردم اهواز، کارون، حمیدیه و باوی در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین با اشاره به رتبههای برتر خوزستان در کنکور سراسری، گفت: بیشتر افرادی که رتبههای اول کنکور شدند از مدارس غیردولتی و استانهای برخوردار بودند. این یک زنگ خطر جدی است که آموزش و پرورش و شورای عالی فرهنگی باید به موضوع عدالت آموزشی توجه ویژهای کند و این موضوع نیازمند برنامه ریزی عملیاتی و اجرایی است.
وی با بیان اینکه سرمایهگذاری در حوزه تعلیم و تربیت هزینه محسوب نمیشود، اظهار کرد: اگر با این رویکرد به موضوع نگاه کنیم، هزینه کردن در بُعد توسعه زیرساختها و تربیت کادر آموزشی را سرمایهگذاری میبینیم.
نماینده مردم اهواز، کارون، حمیدیه و باوی تأکید کرد: هر مسئولی باید در عمل برای آموزش و پرورش تلاش کند، به طور مثال در همین راستا نیز در بُعد قانونگذاری در تدوین برنامه هفتم و در ماده ۸۷ آن به ارتقای نظام آموزشی توجه و برای آن سازوکار و پایش قابل سنجش گذاشته شد.
وی تصریح کرد: متأسفانه کمتر از ۲۸ درصد برنامه ششم توسعه محقق شد. در ماده ۸۸ برنامه هفتم به سرمایه انسانی و توجه به تربیت معلمان توانمند در سطح تراز مبانی جمهوری اسلامی توجه شد. بخشی از این برنامه توجه به بعد معیشتی معلمان و بخشی دیگر به جذب معلم از طریق سازوکار مناسب یعنی ماده۲۸، نخبگان دانشگاهی و تقویت دانشگاه فرهنگیان اختصاص دارد و در انتهای این برنامه پنجساله، جذب ۱۰۰ هزار دانشجو معلم در دستور کار قرار گرفت.
یوسفی در ادامه اظهار کرد: وظیفه ما در مجلس است که به جهت توجه به زیرساختها اقدامات لازم را انجام دهیم و با همین استدلال وعده داده شده در دوره قبلی مجلس در بحث توجه به معیشت معلمان و تصویب لایحه رتبهبندی معلمان انجام و اجرایی شد.
وی بیان کرد: در سال ۱۴۰۰ برای اولین بار ۲۰ هزار میلیارد تومان از تبصره ۱۴ برای محرومیتزدایی اختصاص پیدا کرد که بیش از ۸ هزار میلیارد تومان در سطح ملی به نوسازی مدارس اختصاص پیدا کرد و این غیر از اعتبارات بودجه بود. در بحث جذب معلم، کارهای خوبی شروع شده البته باید تلاش کنیم تا با همدلی و وحدت بین قوا بتوانیم مشکلات را رفع کنیم.
محمد امیر، دیگر نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی هم با بیان اینکه آموزش و پرورش خوزستان به نگاه ویژه نیاز دارد، تصریح کرد: شعار دولت، مدرسهسازی و توجه ویژه به آموزش و پرورش است و این بهترین فرصت برای ارتقای وضعیت آموزشی خوزستان محسوب میشود و تلاشها در این زمینه قابل تقدیر است.
وی افزود: استانهای ته جدول آموزش و پرورش دارای حدود ۴ میلیون دانشآموز هستند و تنها خوزستان حدود یک میلیون و ۱۵۰ هزار دانشآموز دارد و عملا یکچهارم این دانشآموزان هستند بنابراین هر کاری برای خوزستان انجام شود، در ارتقای میانگین آموزش و پرورش کشور دیده خواهد شد.
نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مدارس فعلی در حد ظرفیت دانشآموزان خوزستان نیست و باید فضاهای بسیار بهتری برای آنها ایجاد شود تا با آموزشهای خوب، کشور را در اختیار این دانشآموزان توانمند قرار دهیم و کشور آبادی داشته باشیم.
امیر بیان کرد: داشتن فضای آموزشی مناسب، نیروی متخصص و محتوای آموزشی مناسب، در آموزش و پروش بسیار تأثیر دارد و باید در این خصوص تلاش شود.
انتهای پیام