ضرورت ادغام مجدد نمایشگاه‌های مطبوعات و کتاب
کد خبر: 3778704
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۱
مدیرعامل روزنامه شهروند تبیین کرد؛

ضرورت ادغام مجدد نمایشگاه‌های مطبوعات و کتاب

گروه جامعه ــ مدیرعامل روزنامه شهروند با بیان اینکه کارکرد اصلی نمایشگاه مطبوعات ارتباط با مخاطب بود که سال‌هاست این کارکرد دچار انحراف شده است، گفت: راه‌حل آن است که نمایشگاه مطبوعات را به دوره قبل برگردانیم و آن را در کنار نمایشگاه کتاب برگزار کنیم.

نمایشگاه‌های بی‌سود و زیان/ انحراف در کارکردهای مخاطب پسندی مطبوعاتبه گزارش ایکنا؛ نخستین دوره نمایشگاه مطبوعات در سال ۱۳۷۲ برگزار شد و تاکنون شاهد برپایی ۲۳ دوره آن بوده‌ایم. این نمایشگاه در سال‌های ابتدایی فعالیت خود همزمان و هم‌جوار نمایشگاه کتاب برپا می‌شد، اما از دوره هشتم تا سیزدهم در اردیبهشت ماه همزمان با نمایشگاه کتاب، لکن در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی در تهران برگزار شد. دوره چهاردهم اولین دوره‌ای بود که نمایشگاه مطبوعات کاملاً مستقل در پاییز برگزار شد و از دوره پانزدهم نیز به مصلای تهران انتقال یافت.
امسال نیز رسانه‌ها طبق سنوات گذشته، منتظر برپایی بیست و چهارمین دوره نمایشگاه مطبوعات بودند، اما با تصمیم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلیل مشکلات اقتصادی رسانه‌ها، به ویژه نشریات کاغذی، امسال نمایشگاه سراسری مطبوعات و خبرگزاری‌ها برگزار نشد؛ بدین جهت در گفت‌وگو با یکی از فعالان حوزه رسانه به ارزیابی نقاط ضعف و قوت این تصمیم پرداختیم.

اسماعیل رمضانی، مدیرعامل روزنامه شهروند، در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به عدم برگزاری بیست و چهارمین نمایشگاه مطبوعات، اظهار کرد: سال‌های سال است که مسیر نمایشگاه مطبوعات منحرف شده و کارکرد‌های سابق را ندارد. به همین دلیل معاونت مطبوعاتی امسال اقدام درستی را انجام داد و این نمایشگاه را برگزار نکرد.
 
وی افزود: دلیل از دست دادن کارکرد نمایشگاه مطبوعات مشخص نیست و همانند دیگر نمایشگاه‌های هم‌ردیف خود تبدیل به محافل دورهمی شده بود، در حالی‌ که فلسفه برپایی نمایشگاه برای مخاطب و عموم مردم است و قرار بود پلی بین مردم و مطبوعات باشد.
 
رمضانی ادامه داد: فقط یک تا پنج درصد بازدیدکنندگان این نمایشگاه را مردم تشکیل می‌دادند. لذا وقتی مردم استقبالی از نمایشگاه نمی‌کردند، ادامه دادن آن اشتباه بود و فقط افزایش هزینه را به دنبال داشت.
 
مدیرعامل روزنامه شهروند تصریح کرد: برگزاری این‌گونه نمایشگاه‌ها که مبتنی بر فروش نیستند فقط زمانی می‌تواند قابل توجیه باشد که در خدمت مردم در جایگاه مخاطبان رسانه‌ها باشد، در حالی‌ که نمایشگاه مطبوعات دیگر چنین کارکردی نداشت.
 
وی با اشاره به وضعیت نامناسب اقتصادی رسانه‌ها گفت: مسئله دوم در توجیه عدم برگزاری نمایشگاه بیست و چهارم مسائل مالی و اقتصادی خود رسانه‌هاست و غیر از رسانه‌های دولتی که آب باریکه‌ای از حمایت کنندگان دولتی به دست آن‌ها می‌رسد، بسیاری از مطبوعات با مشکلات عدیده مالی مواجه‌اند و برای هزینه‌های تحریریه و چاپ و انتشار مشکل دارند. لذا شرکت در نمایشگاهی که سود و منفعتی برای آن‌ها وجود ندارد اصلاً منطقی نیست.

رمضانی برگزار نشدن نمایشگاه مطبوعات را جایز ندانست و اظهار کرد: این نمایشگاه باید فعالانه برگزار شود تا پلی برای ارتباط رسانه‌‎ها با مردم و محلی برای آشنایی با افکار عمومی و پیشرفت رسانه‌ها باشد.
 
وی در مورد متولیان برگزاری نمایشگاه مطبوعات نیز گفت: بهتر است که نهاد‌های دولتی برگزارکننده نمایشگاه نباشند، اما اینکه بخش خصوصی باانگیزه باشد و بخواهد این کار را انجام دهد نیز با وضع موجود همخوانی ندارد. لذا در حال حاضر برگزاری نمایشگاه مطبوعات مناسب راه به جایی نمی‌برد.
 
مدیرعامل روزنامه شهروند طلایی‌ترین دوره نمایشگاه مطبوعات را زمانی دانست که با نمایشگاه کتاب ادغام شده بود و گفت: این دو نمایشگاه از یکدیگر ارتزاق می‌کردند. شاید راهکار انجام‌شدنی این باشد که نمایشگاه مطبوعات را به دوره قبل برگردانیم و آن را در کنار نمایشگاه کتاب برگزار کنیم.
 
انتهای پیام
captcha