کد خبر: 2417332
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۱ - ۰۸:۳۸
قرآن، زندگی، روزمرگی/8

«وَلِلَّهِ الْعِزَّةُ وَلِرَسُولِهِ وَلِلْمُؤْمِنِينَ»؛ بيانگر امكان دستيابی مؤمن به عزتمندی

گروه اجتماعی: بر اساس آيه «وَلِلَّهِ الْعِزَّةُ وَلِرَسُولِهِ وَلِلْمُؤْمِنِينَ» عزت برای خدا،‌ رسول خدا(ص) و مؤمنان است؛ مؤمن هم می‌تواند مثل خدا عزيز باشد و اين امر از طريق قرار گرفتن در دايره عبوديت و بندگی خالصانه ميسر می‌‌شود و كسی كه بخواهد عزيز باشد بايد بندگی خالصانه خداوند را انجام دهد.

صديقه لويمی‌اصل، مدرس و داور قرآن در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه خوزستان، در خصوص آيه «إِنَّ اللّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ، خدا شكست‌ناپذير [و] حكيم است»(انفال/10) گفت: در اين آيه خداوند خود را عزيز و حكيم معرفی می‌كند؛ عزيز به معنی نفوذناپذير و شكست‌ناپذير و حكيم كسی است كه معرفت او به اشياء و انجام كار به نحو احسن است و اين درباره خداوند كه بالاترين معرفت را به عالم هستی دارد، صدق می‌كند.
اين مدرس قرآن با بيان اينكه معرفت به اشياء، صفات خداوند را معرفی می‌كند، تصريح كرد: خداوند متعال كه عالم به نظام هستی است، نظام هستی را به نحو احسن آفريده و هيچ خلل و نقصی در اين خلقت يافت نمی‌شود. همچنين خداوند كاری را به صورت لغو و بيهوده انجام نمی‌دهد.
وی با اشاره به آيه «وَمَا خَلَقْنَا السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَ مَا بَیْنَهُمَا لَاعِبِينَ، و آسمان‌ها و زمين و آنچه را كه ميان آن دو است به بازى نيافريده‏‌ايم» (دخان/38) گفت: بنابراين نتيجه می‌گيريم كه كارهای خداوند از روی حكمت و هدفمند است. از سوی ديگر چنانكه گفته شد، عزت خداوند به معنای آن است كه خداوند شكست‌ناپذير و نفوذناپذير است و در سخنان بزرگان ما آمده است كه «تخلقوا بأخلاق الله» بدين معناست كه خود را به اخلاق الهی آراسته كنيد و متصف به اين اوصاف شويد. حال چگونه می‌توان صفت عزت را در خود به وجود آورد؟
لويمي‌اصل در پاسخ به اين سؤال اظهار كرد: قرآن در اين باره فرموده است: «وَلِلَّهِ الْعِزَّةُ وَلِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنِينَ، عزت از آن خدا و از آن پيامبر او و از آن مؤمنان است» (منافقون/8) بر اساس اين آيه عزت برای خدا،‌ رسول خدا(ص) و مؤمنان است. بنابراين مؤمن هم می‌تواند مثل خدا عزيز باشد.
اين مدرس قرآن ادامه داد: بنا به فرموده امامان معصوم(ع) اگر می‌خواهيد عزيز شويد بايد معاصی و گناهان را ترك كنيد و در دايره عبوديت و بندگی خالصانه قرار گيريد. يعنی كسی كه بخواهد عزيز باشد بايد بندگی خالصانه خداوند را انجام دهد.
وی با اشاره به ويژگی حكمت الهی در امور عالم بيان كرد: كارهای خداوند بيهوده نيست. قرآن در اين باره فرموده است: «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ، و جن و انس را نيافريدم جز براى آنكه مرا بپرستند»(ذاريات/56). بنابراين هدف ما در زندگی بايد اين باشد كه به اين عبوديت و بندگی برسيم. ما نيز بايد مانند خدا در كارهای خود حكمت داشته باشيم. اگر بخواهيم به كارهای خود جهت و هدف ببخشيم، بايد ببينيم چه قدر بندگی خدا را كرده‌ايم.
اين مدرس قرآنی با اشاره به فرموده امام علی(ع) «كفی بی عزّاً اُن اكون لك عبدا» (چه عزتی از اين بالاتر كه من بنده تو باشم) بنابراين بايد دقت كنيم چقدر عبد و بنده خدا هستيم كه به همان اندازه خداوند به ما عزت می‌دهد.
وی در پاسخ به اين سؤال كه آگاهی بندگان به نظارت خداوند بر اعمال روزمره چه تأثيری می‌تواند بر زندگی فردی اشخاص داشته باشد، گفت: بنا به گفته امام خمينی(ره) عالم محضر خداست. اگر انسانی به اين باور دست يابد كه تمام حركات و اعمال و احوالات او زير ذره‌بين الهی قرار دارد، تأثيرات فراوانی بر زندگی او می‌گذارد. چنانكه فردی قصد ارتكاب عمل خطايی را داشته باشد، از اين امر مراقبت می‌كند ترس كه عمل او از ديد ديگران مخفی بماند و از اين نكته غافل است كه خداوند باری‌تعالی، ناظر بر اعمال ماست و بر اساس آن ما را محاسبه می‌كند.
لويمی‌اصل بيان كرد: اين آگاهی‌ نقش و اثر فراوانی بر اعمال ما خواهد گذاشت. چنانكه نصب دوربين‌های مدار بسته در برخی مكان‌های عمومی موجب می‌شود بيش از پيش مراقب حركات و رفتار خود باشيم. خداوند نيز همواره رفتار ما را زير نظر دارد، از اين رو به مراتب بايد دقت و مراقبت بيشتری بر اعمال خود داشته باشيم.
captcha