شورای قرآن ماهشهر؛ آغاز حرکتی جدی در تربیت قرآنی نوجوانان و جوانان
کد خبر: 3702756
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۴
حرکت‌های قرآنی موفق خوزستان در سال 96/ 1

شورای قرآن ماهشهر؛ آغاز حرکتی جدی در تربیت قرآنی نوجوانان و جوانان

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ یکی از حرکت‌های موفق قرآنی خوزستان در سال 96، در جلسات قرآنی شهرستان ماهشهر افتاد؛ در سال گذشته، شورای هماهنگی جلسات قرآن ماهشهر پس از برگزاری یک انتخابات، صاحب یک هسته مرکزی و یک هسته اجرایی در کارگروه‌های مختلف شد؛ اتفاقی که به گفته مسئول شورا خون تازه‌ای در رگهای این شورا دمید.

به گزارش ایکنا از خوزستان، از مولایمان علی(علیه السلام) یاد گرفته‌ایم، همنشینی با قرآن؛ کریم غنیمت است؛ چراکه در این همنشینی یکی از این دو اتفاق برای ما می‌افتد؛ یا کمکمان می‌کند راه را بیشتر بشناسیم و پیدا کنیم و یا از بیراهه‌ها رهایمان می‌کند. 

خیلی‌ها برای رقم خوردن این همنشینی؛ برای رخ دادن این اتفاق در شهر و استان ما تلاش می‌کنند؛ خیلی‌ها که خود طعم این همنشینی دلنشین را چشیده‌اند و چشم‌شان به نوری که از کلمات آن می‌تابد، روشن شده است؛ خیلی‌ها که حالا دعوت کننده مردم به شنیدن و خواندن این کلام شده‌اند.

خدا را شکر این حرکت‌های دعوت‌کننده در استان ما کم نیستند؛ یکی از این حرکت‌های موفق قرآنی در سال 96، در جلسات قرآنی شهرستان ماهشهر شکل گرفت؛ در سال گذشته، شورای هماهنگی جلسات قرآن ماهشهر پس از برگزاری یک انتخابات، صاحب یک هسته مرکزی و یک هسته اجرایی در کارگروه‌های مختلفی چون قرائت، حفظ، پژوهش، اذان و ... شد. اتفاقی که به گفته مسئول شورا، خون تازه‌ای در رگهای این شورا دمید و باعث شد جلسات قرآن ماهشهر انسجام بهتری پیدا کنند و بر تعداد آنها افزوده شود.

شورای قرآن ماهشهر؛ آغاز یک حرکت جدی برای تربیت قرآنی جامعه (آمــــــــــــاده)

این شورا زیر نظر دفتر امام جمعه شهرستان و با حضور جمعی از استادان قرآنی فعالیت می‌کند؛ متن زیر گفت‌وگوی ایکنای خوزستان با حجت الاسلام و المسلمین غبیشاوی امام جمعه ماهشهر و محمود قنواتی مسئول شورای هماهنگی جلسات قرآن این شهرستان است.

تحت هیچ شرایطی نمی‌توان از قرآن و پرداختن به امور قرآنی غفلت کرد

 حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین غبیشاوی، امام جمعه ماهشهر، ضمن تشکر از خبرگزاری قرآن به جهت پرداختن به موضوعات قرآنی، در این زمینه گفت: از آنجا که وظیفه هر روحانی و به ویژه امام جمعه، پرداختن به موضوعات فرهنگی است و قرآن در رأس کارهای فرهنگی قرار دارد، تحت هیچ شرایطی نمی‌توان از قرآن و پرداختن به امور قرآنی و گسترش آنها غفلت کرد.

وی ادامه داد: شورای قرآن شهرستان ماهشهر از قدیم الایام بوده و ما سعی کردیم انسجام بیشتری به آن بدهیم. مرکزیت این شورا در دفتر امام جمعه است و هسته آن از مجموعه استادان و مربیان نخبه قرآنی تشکیل شده است.

سرکشی مستمر به جلسات قرآن

غبیشاوی گفت: برای تقویت انگیزه‌های قرآن‌آموزان در این شورا، بخش‌هایی در نظر گرفته شده که به بحث‌هایی نظیر برگزاری اردوهای تابستانی و تشویق آنها توجه شده است. سرکشی مستمر به همراه مسئولان جلسات از این برنامه‌های قرآنی در همین راستا انجام می‌شود. شناسایی کم و کاستی‌های جلسات، تبادل نظر برای برگزاری بهتر آنها در این دیدارها انجام می‌شود.

شورای قرآن ماهشهر؛ آغاز یک حرکت جدی برای تربیت قرآنی جامعه (آمــــــــــــاده)

وی افزود: بالای 60 جلسه قرآنی در سطح شهرستان ماهشهر برگزار می‌شود که اکثر آنها زیر نظر شورای قرآن شهرستان هستند. در مجموع یک حرکت قرآنی خوب و منسجمی در بندر ماهشهر در حال حال انجام است که سعی می‌کنیم به دور از شعارها و تبلیغات به کار خود ادامه دهد و امیدواریم مورد رضایت خداوند قرار بگیرد.

شورای قرآن ماهشهر؛ آغاز یک حرکت جدی برای تربیت قرآنی جامعه (آمــــــــــــاده)

فعالیت‌های قرآنی یک کار ریشه‌ای است، اگر بتوانیم نوجوان و جوان را به قرآن و اهل‌بیت(ع) متصل کنیم، تا حد زیادی تضمین شده است.

غبیشاوی با تصریح به اینکه کارهای قرآنی در آموزش و پرورش کمرنگ و ضعیف است، گفت: این امر باعث شده است احساس مسئولیت بیشتری بکنیم. هر انسانی باید در این زمینه احساس وظیفه کند و در این حرکت حتی‌الامکان از خیرین نیز استفاده کردیم که در زمینه حمایت‌های مالی و مکان جلسات را پشتیبانی می‌کنند.

همین که این جلسات تعدادی از جوانان و نوجوانان را به دور قرآن جمع کرده است، یک نقطه قوت محسوب می‌شود

شهرک طالقانی ماهشهر هم، همسو با شورای قرآنی ماهشهر و برآمده از آن، فعالیت‌های قرآنی خوبی را انجام می‌دهد. برنامه‌های قرآنی اگر خالص برای خدا باشد برکت دارد. همین که این جلسات تعدادی از جوانان و نوجوانان را به دور قرآن جمع کرده است، یک نقطه قوت محسوب می‌شود، آنها به تدریج در این فضا رشد می‌کنند.

در این جلسات فقط روخوانی آموزش داده نمی‌شود، در کنار آن مفاهیم قرآن، صوت و لحن و اذان هم به افراد مستعد آموزش داده می‌شود. این نوجوانان به صورت نوبتی در برنامه نماز جمعه شهرستان اذان و قرآن می‌خوانند و این انگیزه بیشتری به بچه‌ها داده است که افق خود را تلاوت در مراسم نماز جمعه قرار دهند.

 ما در برابر قرآن، خیلی کم کار کردیم

امام جمعه ماهشهر در پایان تصریح کرد: به طور کلی ما در برابر قرآن، خیلی کم کار کردیم، این یک واقعیت است. اگر در کارهایی که به اسم فرهنگ در کشور ما انجام می‌شود بر قرآن تمرکز کنیم، بهتر از این نتیجه می‌گیریم؛ اگر به این جلسات قرآنی توجه نکنیم مجبوریم بعدها در بحث چالش‌های فرهنگی و اجتماعی هزینه‌های مضاعفی را پرداخت کنیم. اگر به جلسات قرآن تمرکز و توجه داشته باشیم، آینده بچه‌های ما تضمین شده است و اینها شاگردان قرآن و سرمایه کشور خواهند بود.

محمود قنواتی، مسئول شورای هماهنگی جلسات قرآن شهرستان ماهشهر است که از سوی امام جمعه به عنوان مسئول جلسات قرآن شهرستان انتخاب و به مسئولان نهادهای فرهنگی شهرستان معرفی شده است.

وی درباره این شورا گفت: این شورا از سال 81 در شهرستان با محوریت دفتر امام جمعه وقت(حجت الاسلام والمسلمین فلسفی) تشکیل شد. اما از سال گذشته با برگزاری انتخابات تشکیل هسته مرکزی و اجرایی، خون تازه‌ای در رگ‌های این شورا جریان گرفت. در راستای تشکیل این شوراها از تمام بزرگان قرآنی، استادان، مسئولان جلسات، قاریان و حافظان در سطح شهرستان دعوت کردیم و انتخاباتی برگزار شد. در حال حاضر این شورا به صورت منسجم با محوریت امام جمعه شهرستان کار می‌کند.

استادان برجسته و باسابقه شهرستان به عنوان هسته مرکزی شورا انتخاب شدند و با هم‌اندیشی این اعضا، کارگروه‌های مختلفی در زمینه قرائت، حفظ، اذان و ابتهال، پژوهش، اردوها و روابط عمومی تشکیل شد. مسئولان این کارگروه‌ها هسته اجرایی این شورای قرآنی را تشکیل می‌دهند؛ به طور مثال، کارگروه قرائت وظیفه برگزاری محافل انس با قرآن و کرسی‌های تلاوت را دارد که پایگاه آن مسجد محمد عریان است.

تشکیل کرسی ماهانه تلاوت قرآنی برای اولین بار ویژه خواهران

در همین کارگروه کرسی تلاوت ویژه خواهران در شهرستان تشکیل شده است، ماهی یک بار این جلسات با حضور حافظان و قاریان خواهر برگزار می‌شود.

شورای قرآن ماهشهر؛ آغاز یک حرکت جدی برای تربیت قرآنی جامعه (آمــــــــــــاده)

در سایر بخش‌ها نیز تلاش شده است مسجدی به عنوان پایگاه برای آن بخش‌ها در نظر گرفته شود. آموزش اذان به صورت هفتگی در مصلی برگزار می‌شود و جلسات آموزشی سایر بخش‌ها توسط استادان مربوطه زیر نظر شورا انجام می‌شود.

افزایش جلسات قرآن

در حال حاضر 60 جلسه قرآنی خواهران و برادران در ماهشهر تشکیل می‌شود. این جلسات 20 یا 30 جلسه بود که با برگزاری انتخابات رونق بیشتری پیدا کرد و در حال حاضر در محله‌هایی که مسجد وجود ندارد، این جلسات در خانه‌ها برگزار می‌شود.

قرآن ما را آشنای راه می‌کند

یکی از برنامه‌های شورای هماهنگی جلسات قرآن ماهشهر، سرکشی مستمر امام جمعه به همراه تعدادی از مسئولان شورا از جلسات قرآنی شهرستان است که در این دیدارها با مشکلات آنها از نزدیک آشنا می‌شویم. تمام هدف ما این است که بچه‌های جوان و نوجوان را به مسجد جذب کنیم. همان‌طور که دشمن برای جذب بچه‌ها هزینه می‌کند، تلاش می‌کنیم برای بچه‌ها برنامه داشته باشیم. قرآن راهنماست و کسی که در مسیر قرآن قرار بگیرد، راه را خواهد شناخت.

انتهای پیام

captcha