گرایش مردم به تعهد کاری و صرفه جویی 50 میلیون تومانی در هزینه‌های جشنواره قرآن
کد خبر: 3703142
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۴
حرکت‌های قرآنی موفق خوزستان در سال ۹۶/

گرایش مردم به تعهد کاری و صرفه جویی 50 میلیون تومانی در هزینه‌های جشنواره قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی- يکی از تجربه‌های موفق جشنواره قرآن، عترت و نماز رامشیر در سال گذشته جلب مشارکت مردم و صرفه جویی قابل توجه در هزینه های جشنواره به دلیل همین مشارکت بود، به طوری که به گفته مسئولان، 50 میلیون تومان در هزینه های مورد نیاز جشنواره صرفه جویی شد. 

به گزارش ایکنا از خوزستان، رویدادی که قرار است در اینجا به عنوان یک حرکت قرآنی موفق از آن یاد کنیم، یک جشنواره قرآنی دانش‌آموزی است که اسفند سال گذشته در رامشیر برگزار شد؛ آنچه این جشنواره را از سایر جشنواره‌هایی که در طول سال به مناسبت‌های مختلف در استان برگزار می‌شود، متمایز می‌کند این است که رامشیر یا بهتر است بگوییم فضای قرآنی این شهرستان یک ویژگی دارد و آن این است وقتی نام قرآن در میان باشد، عناوین و نهادهای برگزار کننده و مرزبندی‌های مرسوم میان دستگاه‌های فرهنگی اهمیتی ندارد و همه با وحدتی مثال زدنی کمر به خدمت قرآن می بندند. 

یکی از تجربه های قرآنی موفق استان خوزستان در سال گذشته، برگزاری جشنواره قرآن، عترت و نماز قطب دو استان خوزستان به میزبانی رامشیر بود. این مسابقات طی 4 روز با شرکت 1500 دانش آموز از 13 شهر استان برگزار شد و خوشبختانه توانست رضایت دانش آموزان و مسئولان جشنواره را جلب کند. 

 یکی از تجربه‌های موفق این جشنواره قرآنی، جلب مشارکت مردم علاقه مند رامشیر به قرآن و به نمایش گذاشتن یک برنامه با رویکرد مردمی در حوزه قرآن و صرفه جویی قابل توجه در هزینه های جشنواره به دلیل همین مشارکت بود، به طوری که به گفته مسئولان جشنواره با وجود این فضای برادری و مدیریت ایمانی 50 میلیون تومان در هزینه های مورد نیاز جشنواره صرفه جویی شد. 

محمود حمیداوی، مشاور و برنامه‌ریز این جشنواره قرآنی که مدیر تنها موسسه قرآنی رامشیر است، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، گفت: چند موضوع خیلی می‌تواند در یک برنامه قرآنی موفقیت ایجاد کند؛ یکی جمع شدن یک گروه بر اساس یک اعتقاد و هدف واحد است. این موضوع همدلی ایجاد می‌کند و باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ها می‌شود. همدلی در میان نیروهای این برنامه آن چنان بالا بود که هیچ چالشی به وجود نیامد. همه همفکر و هم‌مرام به یک هدف فکر می‌کردند.

علاقه‌مندی اقشار مختلف مردم برای خدمت به قرآن کریم به طوری بود که برای سهیم شدن در این کار قرآنی از هم سبقت می‌گرفتند و با در اختیار قراردادن امکانات خود از جمله ماشین و کم‌ترین چیزهای موردنیاز به این جشنواره کمک کردند.

کار برای رضای خدا

90 درصد نیروهایی که در این جشنواره مشارکت کردند، به صورت رایگان و تنها برای رضای خدا همکاری کردند تا بتوانند باری از این کار قرآنی بردارند. هدف ریاکاری و اثبات منیت نبود. در این برنامه حتی رئیس آموزش و پرورش شهرستان نیز با همدلی برنامه ریزی برای این جشنواره را بر عهده قرآنیان قرار داد. همین موضوع همدلی خیلی از هزینه‌ها را کم کرد و این‌ها برای ما نعمت است.

 نیروهایی که در برگزاری این جشنواره کمک کردند، از بچه‌هایی بودند که از سال 78 در دارالقرآن شهرستان آموزش دیدند، شاگرد ما بودند و حالا پس از سالها در فضایی دیگر به قرآن خدمت می کردند. حدود 50، 60 نفری هستند که در این جشنواره هر کدام سمتی بر عهده داشتند. این بچه‌ها ثمره‌های این چندین سال فعالیت قرآنی ما در رامشیر هستند.

هر مدیری که می‌خواهد دیگران را تربیت کند، لاف مدیریتی نزند

این جوانان مهربان، خوش‌اخلاق و مؤمن سرمایه‌های ما هستند که با پول دور هم جمع نمی‌شوند و محبت و همدلی است که آنها را به این کار بازگردانده است. چند نکته در انجام کار قرآنی بسیار مهم است؛ اول اینکه هر مدیری که می‌خواهد دیگران را تربیت کند باید در عمل نشان دهد پای کار است. لاف مدیریتی نزند. موضوع دوم این است که الآن مردم بهتر از هر کسی می‌توانند نظر بدهند، صداقت را می‌فهمند، اگر کسی فراتر از پست خود کار کند متوجه می‌شوند. مردم وقتی این‌ها را می‌بینند صادقانه پای کار می‌آیند.

ما در رامشیر سعی کردیم این دو موضوع را نشان دهیم. نکته دیگر این است که یک مدیر قرآنی نباید نیروهای خود را فراموش کند و فقط آنها را در مواردی که به آنها نیاز دارد، فرا بخواند. گاهی با ارسال یک پیامک، یک دعا و یک احوالپرسی مختصر هم به بچه‌ها یادآوری می‌کنیم که هنوز به یاد آنها هستیم.

این مدیر قرآنی درباره نحوه جلب مشارکت مردم در کارهای قرآنی گفت: ما اگر دو کار را انجام دهیم مردم پای کار می‌آیند؛ یک اینکه برای مردم توضیح داده شود چه اتفاقی می‌خواهد بیفتد و به وسیله اطلاع‌رسانی و تبلیغات آنها را در جریان قرار دهیم و دیگر اینکه سعی کنیم به هر طریقی مردم را دعوت کنیم از این سفره قرآنی که پهن شده است استفاده برند.

وقتی این جشنواره قرآنی برگزار شد کسی آن را صرفاً برای آموزش و پرورش ندانست بلکه آن را کاری برای شهرستان رامشیر می‌دیدیم و به صورت حضوری نزد اقشار مختلف مردم می رفتیم و از آنها می خواستیم ظرفیت خود را در این کار قرآنی مشارکت دهند، به طور مثال نزد هیئت‌ها می‌رفتیم و از آنان می‌خواستیم همچنان که در مناسبت‌های مذهبی ایستگاه صلواتی را راه‌اندازی می‌کنند، در مسیر راهپیمایی دانش‌آموزان پیش از ببرگزاری مسابقات هم چنین حرکتی را انجام دهند و آنها از این موضوع استقبال کردند. 

ما با مدارس، انجمن اولیاء و مربیان، مساجد، ادارات، دانش‌آموزان، اصناف و اتحادیه‌ها ارتباط برقرار کردیم و آنها برای مشارکت در این کار قرآنی دعوت کردیم و چه قدر عاشقانه و خالصانه وارد کار شدند. پس ما در اینجا مرحله به مرحله وارد مجموعه مردمی شهر شدیم و آنها را دعوت به کار کردیم.

یک کار زیبای دیگری که انجام شد، این بود که درِ خانه‌های مردم را که در مسیر دانش آموزان بودند، زدیم و از آنها خواستیم که در مسیر راهپیمایی دانش‌آموزان و در حین حرکت آنها به سمت محل برگزاری برنامه قرآنی، اسپند دود کنند و صلوات بفرستند. این کار مردم را به اشتیاق آورده بود و منتظر بودند کی قرار است این برنامه برگزار شود و بتوانند به قرآن خدمت کنند.

این اتفاقات کوچک و گردهم آمدن اقشار مختلف مردم در برداشتن بار این جشنواره، در مجموع باعث شد پنجاه میلیون تومان در هزینه برگزاری این مسابقات صرفه‌جویی شود و این همه به جهت جلب اعتماد مردم برای انجام یک کار خالصانه قرآنی بود.

انتهای پیام

captcha