سوگواری حق مردم است/ فراموش نکنیم سردار را چه کسی به شهادت رساند
کد خبر: 3871434
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۶

سوگواری حق مردم است/ فراموش نکنیم سردار را چه کسی به شهادت رساند

گروه اجتماعی ــ رئیس بسیج استادان استان خوزستان با بیان اینکه برای هموطنان عزیزمان که در حادثه سانحه هوایی جان باختند سوگواریم و این ناراحتی حق همه ماست، گفت: فراموش نکنیم که ترامپ همان کسی است که سردار سلیمانی را به شهادت رساند و مراقب شناخت دوست از دشمن باشیم.

سوگواری حق مردم است/ فراموش نکنیم سردار را چه کسی به شهادت رساند

سید علی مرعشی، رئیس بسیج استادان استان خوزستان در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، با اشاره به شهادت سردار سلیمانی و سقوط هواپیمای تهران- کی‌یف اظهار کرد: برای هموطنان عزیزمان که در این حادثه جان باختند، سوگواریم و این ناراحتی حق همه ماست.

وی در پاسخ به این سوال که چه باید کرد تا ناراحتی مردم در این حادثه کاهش یابد و شاد شوند، ادامه داد: قرار نیست در مصیبت‌ها شادی کنیم. در روان‌شناسی موضوعی وجود دارد به نام واکنش سوگ. انسان‌ها وقتی عزیزشان را از دست می‌دهند سوگوار می‌شوند و به طور طبیعی این فرآیند حداقل شش هفته یعنی حدود ۴۰ روز به طول می‌انجامد. در روانشناسی معتقد هستیم که نباید در این چهل روز مداخله کرد و باید اجازه دهیم انسان‌ها سوگواریشان را انجام دهند. قرار نیست کاری کنیم که آنها را شاد کنیم. چون اگر آنها نتوانند سوگواری کنند بعدها خودشان را سرزنش می‌کنند.

مرعشی گفت: سوگواری امری طبیعی است و نباید درمان شود. اگر مسئله طبیعی دستکاری شد غیرطبیعی می‌شود. بنابراین باید بگذاریم سوگواری مردم پیرو این اتفاق سیر طبیعی خود را طی کند.

رئیس بسیج استادان استان خوزستان بیان کرد: وقایع وحدت‌آفرینی همچون تشییع شهید سردار سلیمانی در عین اینکه وحدت‌آفرین و مبارک هستند، آسیب هم دارند. یعنی اینکه برخی فرصت‌طلبان در این میان شروع به موج‌سواری می‌کنند. این اتفاق در سال ۵۷ هم رخ داد. در آن زمان کسانی به صف مردم پیوستند که در دل با مردم دشمنی داشتند. آنها چاره‌ای جز همراهی با مردم نداشتند وگرنه زیر دست و پای مردم له می‌شدند. بنابراین ریاکارانه و منافقانه با حرکت مردم همراهی کردند بلکه از مردم هم تندتر، و تغییر ظاهر دادند و حتی بعضی از اینها مسئولیت های مهمی گرفتند و در این مسیر شروع به تندروی و گاهی اوقات تسویه حسابهای شخصی کردند و از فرصتها سوءاستفاده کرده و رانت‌های بسیاری را به خودشان اختصاص دادند و بعد شروع به زدن ریشه نظام اسلامی کردند که تاکنون هم ادامه دارد.

وی ادامه داد: این افراد در هر دوره شکلی به خود می‌گیرند. اینها در آن دوران تندترین افراد بودند و اکنون لیبرال و طرفدار آزادی بیان و مطالبه‌گر از اینکه چرا در اول انقلاب آن سختی‌گیری‌ها انجام گرفت در حالی که بانی این سخت‌گیری‌ها همین افراد بودند و به این ترتیب موفق شدند عده‌ قلیلی از مردم را نسبت به مبانی نظام در مدت کوتاهی بدبین کنند که البته تاکنون آن توطئه‌ها اثر نکرده است.

مرعشی بیان کرد: در تشییع شهادت سردار سلیمانی وقتی دیدم این سیل جمعیت راه افتاد و در بین آنها افرادی هم هستند که انتقادات شدیدی به ایشان داشتند و می‌گفتند نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران و از شهید سلیمانی به عنوان مدافع اسد به جای مدافع حرم یاد می‌کردند. این مسئله من را نگران کرد. اتفاق تلخ هواپیمای اوکراینی داغی بر داغ قبلی بود اما در هر غمی یک خیر و برکتی هست. این هم برای خودش جنبه‌های مثبتی داشت گرچه اصل موضوع غمبار بود اما جنبه مثبت آن این بود که این افراد منافق به مواضع حقیقی خودشان بازگشتند و این باعث شد ماهیت اصلی‌شان را روشن کنند و آن اتفاق سال ۵۷ دیگر تکرار نشود که از صاحبان اصلی خون حاج قاسم صاحب‌تر شوند. به محض اینکه حادثه هواپیمایی رخ داد شروع به انتقادهای تند علیه نظام و سیلی سخت علیه آمریکا کردند. اینقدر از مسئله هواپیما ذوق‌زده شدند که این مسئله را بهانه کردند تا مثل چماق بر سر سپاه بکوبند. ازاین بابت این حسن وجود داشت که دیگر موج‌سواری اینبار اتفاق نیفتاد. شاید بعضی از دلسوزان نگران این باشند که این بدبینی در بین مردم عمومیت پیدا کرده باشد اما اصلا چنین نیست طبق نظرسنجی که شنیدم در کشور از سوی همین آدمها انجام شده که دنبال این می‌گشتند که در آن نشان دهند مردم معترض به عملکرد سپاه هستند،‌ خوشبختانه بیش از ۹ درصد معترض وجود نداشته و با این نظرسنجی در تله خودشان افتادند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز عنوان کرد: مطمئنم بعد از این موضوع نگرانی در مردم عمومیت پیدا نکرده و معترضان عده اندکی هستند. چرا که مردم فهیم هستند و قدرشناس و دوست و دشمن را به خوبی می‌شناسند. اما صف آن موج‌سواران جدا شد. البته این اتفاقات نتیجه خوبی دارد و آن خالص کردن ماست و اصلاً بد نیست چون تا زمانی که منافقین و خیانت‌کاران بین ما هستند، کارشکنی و خیانت می‌کنند و ما نمی‌دانیم اما وقتی صفشان جدا شد ما می‌توانیم از شرایط برای زمینه‌سازی ظهور استفاده کنیم. مردم در این موقعیت فهمیدند کسانی که با سوءتدبیر به مردم ضربه می‌زنند و مسئولیت کارشان را بر عهده نمی‌گیرند چقدر با مسئولان سپاه تفاوت دارند که حتی گاهی مسئولیت کاری را که نکردند بر عهده می‌گیرند برای اینکه ثبات آرامش مردم و کشور به هم نخورد.

وی با بیان اینکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آبرو و تلاش خود را در جهت ثبات و آرامش مردم کشور هزینه می‌کند، گفت: آنها با خودشان عهد کرده اند که فدایی مردم مسلمان باشند و آماده‌اند هر لحظه در این راه قربانی شوند و آبرویشان را در این میان بگذارند ولی سیاه باد روی آنهایی که پنجه به روی اینها می‌کشند و مطالبه‌گر استعفای آنها هستند و کاری را انجام می‌دهند که آمریکا نتوانست انجام دهد. سرداری که اقتدار موشکی ما تحت فرماندهی او است مدعی شوند که او باید استعفا دهد تا خیال آمریکا راحت شود. آنها اعلام کردند چه کسانی در ایران سرمایه‌هایشان هستند. اینها هر از گاهی به اسم دفاع از مردم دلیلی پیدا کرده و به جان مدافعان حقیقی مردم می‌افتند. اما زمانی که دوستان خودشان به مردم ضربه می‌زنند حداکثر مخفی‌کاری را به کار می‌برند تا آنها را تبرئه کنند.

وی ادامه داد: حوادث تلخ بسیاری همچون آسیب‌های وسایل نقلیه زمینی و هوایی، نارسایی‌های سیل و زلزله در کشور به وجود آمده و نهادهایی که واقعاً وظایفشان را به درستی انجام ندادند مسئول این کار بودند، هیچ‌گاه از مردم عذرخواهی نکردند، اتفاقا در همان زمان بود که سپاه وارد شد و به مردم کمک کرد در حالی که شاید به شکل سازمانی و قانونی وظیفه‌ای نداشته باشد. در این قضیه اخیر سپاه در حال جنگ بود و طبیعی است که حساسیت سیستم‌های پدافندی افزایش پیدا کرده است.

مرعشی گفت: در چنین وقایعی هیجانات روی تحلیل‌های عقلانی و محاسباتی تسلط پیدا می‌کند و به همین دلیل ممکن است آدم‌ها تحت تأثیر اشتباهات خودشان تصمیم‌گیری‌های اشتباه کنند اما بعد از چند روز که هیجانات فروکش پیدا کرد موج شناختی اجازه ورود پیدا می‌کند.

رئیس بسیج استادان استان خوزستان بیان کرد: فراموش نکنیم که ترامپ از متهم کنندگان سپاه حمایت کرد و او همان کسی است که سردار سلیمانی را به شهادت رساند و مراقب شناخت دوست و دشمن خود باشیم.

انتهای پیام
captcha