مراقب بازی رسانه‌ای دشمن باشیم / چند توصیه ساده در فضای شیوع کرونا
کد خبر: 3882178
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۵

مراقب بازی رسانه‌ای دشمن باشیم / چند توصیه ساده در فضای شیوع کرونا

مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر خوزستان با اشاره به نگاه‌های بین‌المللی به ایران و معرفی به عنوان کشوری متأثر از ویروس کرونا تأکید کرد: مردم مراقب بازی رسانه‌ای دشمن باشند و فریب بازی‌های سیاسی را نخورند.

شیوع کروناحجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمد انصاری، مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در جمعیت هلال احمر خوزستان، در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، با اشاره به اقدامات هلال‌احمر در فضای مقابله با شیوع ویروس کرونا گفت: بیمارستان آیت‌الله طالقانی که در اختیار هلال‌احمر است با هماهنگی و مشارکت دانشگاه علوم پزشکی تجهیز شده و در صورت نیاز آماده نگهداری و درمان بیماران کرونایی شده است.

وی در ارتباط با اخباری که این روزها منتشر می‌شود، گفت: در حال حاضر با توجه به نگاه‌های بین‌المللی به ایران و با توجه به اینکه ایران و چین را به عنوان بیشترین کشورهایی که از این ویروس متأثر شده‌اند در جهان معرفی می‌کنند، باید دقت کنیم. مردم بدانند آمار مرگ و میرها چنانکه این اخبار می‌گویند بالا نیست و مردم فریب این بازی‌های سیاسی را نخورند؛ چرا که در روزهای اول کیت‌های تشخیص این ویروس به اندازه کافی در اختیار استان‌ها نبود و میزان مبتلایان به دقت مشخص نمی‌شد.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها بین‌المللی بیشترین آمار مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا را در ایران اعلام می‌کنند؛ گفت: ما در زمینه کیت محدودیت داشتیم که البته این محدودیت از روز گدشته برداشته شد، کیت‌ها وراد استان‌ها شده و در سه نوبت تست در حال انجام است که درصد مبتلایان مشخص شود. با تشخیص درست و به موقع افراد مبتلا، طبیعتا درصد مرگ و میرها کمتر می‌شود. 

انصاری با تصریح به اینکه برخی رسانه‌ها از این فضا سؤاستفاده کرده و بازی رسانه‌ای را شروع کرده‌اند، گفت: با ورود کیت‌های تشخیص، درصد مرگ‌ومیر ناشی از این ویروس با توجه به شناسایی بیماران مبتلا، درصد زیادی نخواهد بود. محدودیت کیت در روزهای گذشته باعث شده است که شناسایی مبتلایان محدود شود و به نظر بیاید که درصد مرگ و میر بالاست. این مسأله به عنوان ابزاری در دست برخی رسانه‌ها قرار گرفت. باید حواسمان باشد که در این فضا آرامش به مردم تزریق کنیم.

افزایش اطلاعات آموزشی مردم

همچنین مجید فرهادی، معاون درمان و توانبخشی هلال‌احمر خوزستان در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: هلال احمر با توجه به تعهدی که نسبت به خدمت به مردم دارد، زمانی که مسئله شیوع کرونا پیش آمد، این تعهد را برای خود ایجاد کرد که با معاونت‌های مختلف آن در مقابله با این ویروس کمک کند. متولی این کار در استان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز است و ما به عنوان معین در مواردی کمک خود را آغاز کرده‌ایم.

وی ادامه داد: طی دو، سه روز گذشته جلسه‌ای تشکیل دادیم و قرار شد در شهرستان‌ها پایگاه‌هایی برقرار شود که با توزیع بروشور و نصب بنر، در جهت آموزش مردم برای رعایت موارد بهداشتی اقدام کنند. این کار با هدف افزایش اطلاعات آموزشی مردم انجام می‌شود.

فرهادی افزود: در مبادی ورودی استان نیز قرار شد داوطلبان هلال احمر با نیروهای بهداشت همکاری کنند و با حضور در مبادی ورودی استان فعالیت‌هایی چون تب‌سنجی را انجام می‌دهند و مواردی را که مشکوک به عفونت هستند، شناسایی و در صورت لزوم آنها را به قسمت‌های درمانی هدایت کنند تا اقدامات بیشتری انجام شود.

معاون درمان و توانبخشی هلال‌احمر خوزستان با بیان اینکه یکی دیگر از معاونت‌های هلال‌احمر، معاونت داوطلبان است، گفت: این معاونت در زمینه خرید لوازم و تجهیزات پزشکی و همچنین تهیه بروشور با خیرین وارد گفت‌وگو شده است و تعدادی از خیرین نیز در چند زمینه از جمله خرید تجهیزات پزشکی برای کمک‌رسانی اعلام آمادگی کردند.

وی گفت: در معاونت درمان نیز تجهیزات لازم مثل لوازم حفاظت فردی همچون ماسک و الکل و ژل و ... در ابتدا بین کارکنان هلال احمر تا حدی توزیع کردیم. علت این کار این بود که کارکنان هلال احمر حتما باید سالم باشند و آلوده نشوند تا بتوانند به مردم خدمات بدهند.

فرهادی با اشاره به آماده‌سازی بیمارستان طالقانی قدیم گفت: هلال‌احمر مدتی پیش این بیمارستان را از دانشگاه علوم پزشکی تحویل گرفت و طی تفاهم‌نامه‌ای قرار شد که چند بخش آن در صورت نیاز برای بیماران کرونا فعال شود. تجهیز آن در مراحل انتهایی است و اگر تخت‌های بیمارستان رازی کفایت نکرد، از این مجموعه برای بیمارانی که نیاز به مراقبت و درمان دارند استفاده خواهد شود.

معاون درمان و توانبخشی هلال‌احمر خوزستان که خود متخصص بیماری‌های عفونی است،‌ در پایان گفت: اولین توصیه‌ای که به مردم می‌کنیم این است که خودشان کمک کرده و جلوی این انتشار این بیماری را بگیرند. در تجمعات مگر به ضرورت و اجبار ورود نکنند و اگر در فضای بیرون قرار گرفتند تا جایی که بتوانند سطوح و جایی که احتمال آلودگی هست را لمس نکنند.

فرهادی گفت: در اتوبوس فاصله حداقل یک متری را با افراد دیگر رعایت کنند و در جایی که مقدور نیست، نهایتاً از ماسک جراحی استفاده کنند. مهم‌تر از همه این است که خود را عادت دهیم که دستان خود را کنترل کنیم. چون ویروس از طریق بینی و دهان وارد بینی می‌‌شود. وقتی از بیرون به خانه می‌رویم بدون اینکه به جایی دست بزنیم، دستان خود را با آب و صابون به مدت حداقل 20 ثانیه بشوییم.

وی اظهار کرد: درباره لباس‌ها نیز اگر احساس می‌کنند آلوده هستند، چنانچه قابل شستشو باشند آنها را بشویند در غیر این صورت، لباس را در جایی که زیر آفتاب و هوای گرم باشد، قرار دهند، چراکه ویروس را غیرفعال می‌کند. در محل کار خود نیز تا جایی که ممکن است از الکل برای ضدعفونی کردن استفاده شود.

انتهای پیام
captcha