مصایب بهداشتی حاشیه اهواز در بحبوحه شیوع کرونا
کد خبر: 3888714
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۶

مصایب بهداشتی حاشیه اهواز در بحبوحه شیوع کرونا

شهرهای بزرگ در درون خود و یا حاشیه‌هایشان مناطقی را دارند که جذب نظام اقتصادی و اجتماعی شهر نشده‌اند؛ اهواز نیز همچون دیگر شهرها دارای معضل حاشیه‌نشینی و اقشاری با آگاهی اندک نسبت به مسائل بهداشتی است.

حاشیه شهر

به گزارش ایکنا از خوزستان، شهرهای بزرگ در درون خود و یا اطراف و حاشیه‌هایشان مناطقی را دارند که جذب نظام اقتصادی و اجتماعی شهر نشده‌اند و نیازمند رسیدگی و یاری از نظر اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی هستند. 

با ورود ویروس کرونا و بیماری کووید 19 هستند مناطق حاشیه‌ای شهرها که از این بیماری بی‌اطلاعند و باید از نظر فرهنگی و بهداشتی توجیه شوند. از همه مردم نمی‌توان توقعی یکسان داشت تا همه با هم به توصیه‌های ستاد مدیریت ویروس کرونا در کشور عمل کنند. در این میان افرادی هستند که یا به دلیل فقر مادی یا فقر فرهنگی از خطر این بیماری ناآگاهند و نیازمند همراهی. 

در این روزها حساسیت بر روی افراد و اقشاری که بیشتر در معرض خطر آلودگی - مثل زباله‌جمع‌کن‌ها و کودکان کار - هستند، باید بیش از پیش باشد؛ چراکه اینها مستعد ابتلا و انتقال ویروس هستند. 

اکنون که همه سطوح جامعه با یکدیگر در راه مبارزه با این ویروس مبارزه می‌کنند، موسسات و خیرانی هستند که علاوه بر تمرکز بر ضدعفونی کردن معابر و شهرها، تلاششان را بر توجیه فرهنگی برخی از اقشار حاشیه‌ای جامعه معطوف کرده‌اند. 

متن زیر گفت‌وگوی خبرنگار ایکنا خوزستان با خیرانی است که توجه و تلاششان را بر کمک به گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه معطوف کرده‌اند. 

خالد مزرعه، مدیر روابط عمومی موسسه خیریه فاطمه الزهرا(س) درباره فعالیت‌های این موسسه گفت: از اوایل اسفندماه فعالیت‌های خودمان را در زمینه کمک به خانواده‌های تحت پوشش، آغاز کردیم. ما در مؤسسه صندوق اتفاقات غیرمترقبه داریم که هر زمان مشکل یا حادثه‌ای پیش می‌آید، به آن ورود می‌کنیم. ورود ما با خرید ماسک و دستکش و مواد ضدعفونی‌کننده و توزیع آن‌ها میان خانواده‌های بی‌بضاعت بود. بعد از مدتی دیدیم که واقعا ماسک برای خریداری وجود ندارد، بنابراین به ذهنمان رسید که خودمان ماسک را تولید کنیم. در کارگاهی که برای این منظور راه‌اندازی کرده‌ایم روزانه بالغ بر 500 عدد ماسک تولید می‌شود.

مزرعه گفت: موسسه دارای 17 شعبه در 5 شهرستان و 11 منطقه حاشیه‌ای است و بالغ بر یک هزار خانواده تحت پوشش ما هستند. ما هر ماه سبدهای کالا میان این خانواده‌ها توزیع می‌کنیم که با توجه به شیوع ویروس کرونا، مواد ضدعفونی کننده هم به آن اضافه شده و همچنین بروشورهای پزشکی با توضیحات لازم میان آن‌ها توزیع کردیم.

حاشیه اهواز از نظر بهداشتی بسیار مشکل دارد؛ توضیح دادن ماجرا برای خانواده‌ها دشوار است، خیلی از خانواده‌ها هم قضیه را جدی نمی‌گیرند. مواد ضدعفونی‌کننده را هم که به آنها می‌دهیم، نمی‌دانند چگونه استفاده کنند اما باز هم سعی کردیم به گونه‌ای قضیه را مدیریت کنیم.

وی بیان کرد: حاشیه اهواز از نظر بهداشتی بسیار مشکل دارد؛ توضیح دادن ماجرا برای خانواده‌ها دشوار است، بسیاری از خانواده‌ها نیز قضیه را جدی نمی‌گیرند. مواد ضدعفونی‌کننده را هم که به آن‌ها می‌دهیم، نمی‌دانند چگونه استفاده کنند اما باز هم سعی کردیم به گونه‌ای قضیه را مدیریت کنیم.

مدیر روابط عمومی موسسه خیریه فاطمه الزهرا(س)  گفت: همچنین در مناطق مختلف هم گندزدایی و ضدعفونی معابر و اماکن انجام می‌شود.

صادق هلالی، مسئول گروه جهادی مسجد الغدیر اهواز، گفت: از حدود یک ماه پیش فعالیت‌های خودمان را در قالب ضدعفونی کردن منطقه آخرسفالت اهواز آغاز کردیم؛ به این ترتیب که یک گروه شرق و یک گروه در غرب این منطقه شروع به ضدعفونی معابر و مناطق کردند. علاوه بر این بانک‌ها، عابر بانک‌ها و مغازه‌ها نیز ضدعفونی شدند.

وی ادامه داد: خانواده‌هایی هستند که می‌دانند منازلشان نیاز به ضدعفونی دارد، با ما تماس می‌گیرند و ما هم اعضای گروه جهادی را به آنجا اعزام می‌کنیم و آن‌ها با مواد ضدعفونی کننده که بهداشت و درمان استان تعریف کرده‌اند، منازل را ضدعفونی می‌کنند.

هلالی گفت: گروه جهادی ما سه هفته پیش زیر نظر شرکت برق خوزستان ماشین ایزوله کردن را در اختیار گرفت که هر یک 10 هزار و یا 5 هزار لیتر گنجایش دارند و مناطق عامری، خروسیه، منبع آب، آسیاآباد، درویشیه، مشعلی و آخرسفالت طبق نیاز و درخواست مردم ضدعفونی می‌شوند.

بچه‌های کار و زباله گردهای سطح شهر واقعا بمب‌های سیار انتقال کرونا هستند، علاوه بر تهیه و توزیع غذا میان آنها، ماسک‌های بهداشتی هم به آنها دادیم و از آنها خواستیم که حتما نکات بهداشتی را رعایت کنند.

مسئول گروه جهادی مسجد الغدیر اهواز افزود: همچنین 600 پرس غذا هم برای توزیع میان بچه‌های کار و زباله‌گردهای سطح شهر که اینها واقعا بمب‌های سیار انتقال کرونا هستند، آماده کردیم و در کنار آن ماسک‌های بهداشتی هم به آن‌ها دادیم و از آن‌ها خواستیم که حتما نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی گفت: از طرف دیگر ما کارگاه دوخت ماسک را در گروه جهادی خود راه‌اندازی کردیم و در مرحله اول حدود 50 هزار ماسک و در مرحله دوم نیز با راه‌اندازی 3 کارگاه، حدود 8 هزار ماسک آماده شد و در حمیدیه، عین دو، کوت عبدالله، مشعلی و کوی مندلی توزیع کردیم.

انتهای پیام
captcha