خط شهید بهشتی خط اصیل انقلاب است / شیوه امام علی(ع) در مبارزه با فساد
کد خبر: 3907845
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۳

خط شهید بهشتی خط اصیل انقلاب است / شیوه امام علی(ع) در مبارزه با فساد

رئیس هیئت اندیشه‌ورز سازمان بسیج حقوقدانان استان خوزستان با بیان اینکه خط شهید بهشتی خط اصیل انقلاب است، گفت: مبارزه با فساد یک عنوان کلی است و فساد معانی وسیعی دارد و نمی‌توانیم با عناوین کلی پیش برویم.

خط شهید بهشتی؛ خط اصیل انقلاب / مبارزه با فساد یک عنوان کلی است

به گزارش ایکنا از خوزستان، حجت‌الاسلام والمسلمین سعید سعدی، رئیس هیئت اندیشه‌ورز سازمان بسیج حقوقدانان استان خوزستان امروز 10 تیرماه در جلسه دوره‌ای مدیران و اعضا سازمان بسیج حقوقدانان استان خوزستان با اشاره به بخشی از خطبه امام علی(ع) در ترغیب یاران برای قتال با معاویه، اظهار کرد: امام می‌فرماید که «من مانند شغالی نیستم که در اثر آهسته راه رفتن دشمن خوابش ببرد من کاملا متوجهم و مطالب را خوب می‌دانم؛ کسی که از حق روی‌گردان است را به وسیله کسانی که طالب حق هستند، از بین می‌برم.»؛ این یعنی مبارزه با فساد.

وی با تأکید بر اینکه باید همیشه حق‌محوری در برنامه‌های ما وجود داشته باشد، به فرموده امام راحل مبنی بر «بهشتی یک ملت بود»، اشاره کرد و افزود: معنای واژه «ملت» روش است و اشاره امام به این معنا بوده است؛ یعنی خط شهید بهشتی خط اصیل انقلاب است.

سعدی گفت: در آن زمان گرایش‌ها به شکلی بود که بعضی‌ها اسلام اصیل را به دلایل مختلف نمی‌پذیرفتند؛ یا قانع به دین نشده بودند و قناعت وجدانی نداشتند، یا قناعت وجدانی داشتند اما می‌دیدند اگر بخواهند به اسلام عمل کنند منافعشان به خطر می‌افتد. بعضی هم منفعت مادی نداشتند اما اسلام بعضی از هیمنه‌های ظاهری اینها را می‌شکست و اینها بین هیمنه ظاهری و هیمنه آخری، هیمنه ظاهری را انتخاب می‌کردند. نمی‌توانستند باورها و روش‌های شاهنشاهی را در خودشان از بین ببرند لذا اگر به صدارت می‌رسیدند، دیکتاتور می‌شدند. بنی‌صدر دم از آزادی می‌زد اما روش موسولینی، هیتلر و صدام را پیاده می‌کرد.

رئیس هیئت اندیشه‌ورز سازمان بسیج حقوقدانان استان خوزستان ادامه داد: روش شهید بهشتی، تواضع، اقناع، استدلال و منطق بود و می‌گفت: «بهترین هدیه‌ای که یک نظام می‌تواند برای مردم داشته باشد این است که به آنها فکر کردن را بیاموزد.» شهید بهشتی به دنبال یک امت آزاده، ملت آزاداندیش و کشور آباد بود. اما وقتی نتوانستند مقابل منطق او ایستادگی کنند با بمب او را از سر راه برداشتند.

وی با تأکید بر اینکه بسیج حقوقدانان باید جایگاه خود را پیدا کند، گفت: ما باید در صحنه‌ای که استاد آن هستیم فعالیت کنیم. باید معضلات حقوقی را کارشناسی کنیم. جایگاه و زاویه دید ما اقتصاددان و کارشناس فرهنگی نیست. فلسفه وجودی ما این است که کارشناس حقوق باشیم. هر کدام از ما مطلبی را که می‌تواند معضلی از معضلات مردم را حل کند را مطرح کنیم.

سعدی با بیان اینکه مبارزه با فساد یک عنوان کلی است و فساد معانی وسیعی دارد، تصریح کرد: به گفته استاد مطهری فساد یعنی نابسامانی و نقطه مقابل آن اصلاح است. قرآن کریم، مصلحان و مفسدان را در آیات ابتدایی سوره بقره دوگانه‌سازی کرده است. پس اصلاح یعنی سروسامان دادن و فساد یعنی بی سروسامانی. لذا با عناوین کلی نمی‌توانیم جلو برویم؛ اما کاری که به نظر می‌آید می‌توانیم درباره آن پژوهش کنیم این است که موانع تولید را بررسی کنیم؛ یعنی موانع قانونی زائد برای کار تولید را پیدا کنیم. باید ایستگاه‌های کار تولید از لحظه تصمیم تا اجرا را کم کنیم. ما در حال حاضر گروهی تشکیل دادیم که قوانین زائد را پالایش کنیم و در این بررسی‌ها 200 عنوان مجرمانه اضافی پیدا کردیم. بنابراین باید بررسی کنیم برای راه‌اندازی یک کار تولیدی چه‌قدر ایستگاه تعریف شده است و موارد حقوقی آن برطرف شود. اینها وظیفه ما است. 

انتهای پیام
captcha