نقش جهاددانشگاهی در اعتماد به نفس عمومی
کد خبر: 3914832
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۱

نقش جهاددانشگاهی در اعتماد به نفس عمومی

رئیس دفتر استانی نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان با تأکید بر اینکه فلسفه وجودی جهاد دانشگاهی امروز جدی‌تر از چهل سال قبل است، چراکه اکنون خودباوری هدف تیراندازی دشمن است، گفت: پایداری بر صراط انقلاب اسلامی جزء شعارهای جهاد دانشگاهی بماند که اگر این مطلب نباشد جهاد شناسنامه‌اش را گم می‌کند.

نقش جهاد دانشگاهی در اعتماد به نفس عمومی / خودباوری هدف دشمن است

به گزارش ایکنا از خوزستان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محسن شفیعی، رئیس دفتر استانی نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان امروز 15 مردادماه در آستانه سالروز تأسیس جهاد دانشگاهی در دیدار با جهادگران استان خوزستان اظهار کرد: هیچ اشکالی ندارد اگر ما بگوییم انقلاب اسلامی بعد از 40 سال یک مرحله کمال را طی کرد و اکنون وقت محاسبه است. چه مانعی دارد که بگوییم جهاد دانشگاهی الان دیگر مجاز به آزمون و خطا نیست و وقت آن است که رفتارها، رفتارهای کم‌خطر و کم‌نقص باشد. حضرت آقا بیانیه گام دوم را بعد از آن نوشتند که انقلاب 40 سال اول خود را پشت سر گذاشت.

شفیعی با بیان اینکه باید به موجودیت نهادهایی که بعد از انقلاب اسلامی تأسیس شده‌اند نگاهی عمیق داشت و دلیل وجود آنها را بررسی کرد و دلایل بقای آنها را دانست، گفت: تولد همه نهادهای برخاسته از انقلاب اسلامی مبتنی بر یک ضرورت بوده است. این فلسفه وجودی را باید در مسیر و تداوم آن دید و بررسی کرد که آیا نیاز و ضرورت فلسفه وجودی آنها هنوز وجود دارد؟

رئیس دفتر استانی نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان گفت: تأکید امام راحل در شکل‌گیری انقلاب اسلامی بر ایجاد اعتماد و باور عمومی و اعتماد به نفس در مردم بود. با مرور صحیفه و شنیدن صحبت‌های امام متوجه می‌شویم وقتی که امام رژیم پهلوی را نقد می‌کند و درباره هدردادن منابع سخن می‌گوید، چنین بیان می‌کنند: «از این مهم‌تر آنها منابع انسانی ما را به باد دادند و از آن مهم‌تر نگذاشتند آدم در این کشور تربیت شود.» امام توجه به خسارت‌ها را در حوزه انسانی برجسته‌تر مطرح می‌کند. در شرایط بعد از جنگ هم امام می‌گوید: «فردا کسانی نگویند ثمره خون شهدا چه شد؟ آزادی زمین‌هایمان نسبت به راه یافتن به عوالم بالا با شهادت، پیش پا افتاده است.» امام این مفاهیم را که دست‌یافتنی نبود برجسته می‌کند. 

وی با تأکید بر ایجاد خودباوری به تعبیر امام مبنی بر «روزی مردهای این کشور از یک پاسبان می‌ترسیدند امروز بچه‌های این کشور از قدرت‌های بزرگ هم نمی‌ترسند.» اشاره کرد و افزود: اگر ایجاد خودباوری را فلسفه تولد و شکل‌گیری جهاد دانشگاهی بدانیم، الان کجا هستیم؟ اگر به آن مرحله رسیدیم می‌توانیم بگوییم دیگر به جهاد دانشگاهی نیاز نداریم و در جایی دیگر ادغام شود. همانطور که در اوایل انقلاب، جهاد سازندگی به راه افتاد برای آنکه کم‌کاری‌های وزارت‌خانه‌های مربوط را جبران کند اما جهاد سازندگی را در وزارت کشاورزی ادغام کردیم در حالی که فلسفه وجودی آن هنوز وجود داشت.

شفیعی گفت: باید بررسی کنیم که آیا بعد از تولد جهاد دانشگاهی و انقلاب اسلامی مسئولان اکنون خودباوری را باور دارند؟ عملکرد 7 ساله دولت در برجام را ببینیم. غرب را به بزرگی قبول دارند و دیگران را مثل شرق و کشورهای جهان سوم را بزرگ نمی‌دانند. اگر می‌خواهند با دولت‌ها رفت و شد کنند با دولت‌های غربی رفت و شد می‌کنند. با توتال قرارداد می‌بندد آن افتضاح به بار می‌آید، همه چیز از دست می‌رود، یک کلمه در رسانه، توتال را محکوم نمی‌کند چون غرب در چشم او بزرگ است. دولت‌های دوست و منطقه‌ای را که اظهار ارادت می‌کنند را آدم حساب نمی‌کنند. خسارت می‌بینند اما دوباره ادامه می‌دهند چون غرب در چشم شماری از مسئولان ما باور است و این محصول دوره‌های تحصیلی در غرب است و این در جای خود باید بحث شود. هیمنه غرب به ویژه در حوزه‌های علمی و آموزشی مقدمه ایجاد شیفتگی به تمدن غربی است؛ وقتی کسی آنجا درس می‌خواند قبل از اینکه داده‌های علمی را دریافت کند تحول روحی در او ایجاد می‌شود.

رئیس دفتر استانی نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان تصریح کرد: به نظر من فلسفه وجودی جهاد دانشگاهی امروز جدی‌تر از چهل سال قبل است. این را به عنوان تبلیغ یا یک تیتر رسانه‌ای نمی‌گویم. چهل سال پیش جهاد دانشگاهی را به عنوان مجموعه‌ای دیدیم که خودباوری مرده و جانباخته را احیا کند. الآن خودباوری هدف تیراندازی دشمن است. غرب دیده است که هر جا ما به خودمان اعتماد کردیم اتفاقی بزرگ افتاد.

وی با بیان اینکه نماد فرعون در روزگار امروز ما امپراطوری رسانه است، گفت: وقتی اتفاق بزرگی می‌افتد بلافاصله فضای ذهنی و رسانه‌ای مخاطبان را به سمت دیگری می‌برند. بعد از اینکه در طول سال‌های تحریم، نفت را با نفتکش اجاره‌ای پرچم کشور ثالث فروختیم، 5 نفتکش با پرچم جمهوری اسلامی ایران، بنزین را به ونزوئلا می‌برد و ناخدای آن کشتی پیشنهاد دریافت 5 میلیون دلار و تابعیت آمریکا را رد می‌کند، او قهرمان ملی نمی‌شود اما یک سلبریتی که گربه‌اش می‌میرد، خبر اول رسانه‌ می‌شود. قبل از اینکه این کارهای بزرگ برجسته شوند امپراطوری رسانه‌ای، ذهن‌ها را به سمت هشتگ «اعدام نکنید» و «کولبر را نکشید»، می‌برد. اگر این فرعون نیست پس چیست؟ بر اساس متن صریح آیه قرآن کریم فرعون می‌گفت من بر تختی نشستم که زیر آن نهر روان است، پس من خدا هستم. اینجا اسف‌بارتر از استدلال فرعون، حال جامعه‌ای است که به آن استدلال ایمان می‌آورد و این کار امپراطوری رسانه است.

شفیعی ادامه داد: نظام سلطه با قرارگاهی درمی‌افتد که انرژی هسته‌ای، دکل و مته را تولید می‌کند. بنابراین امروز ضرورت جهاد دانشگاهی در اثبات،‌ ایجاد و پافشاری بر اعتماد به نفس و باور عمومی از چهل سال گذشته بیشتر است. چون چهل سال پیش چیزی نبود که در چشم دشمن باشد. رقیب میدان را بلامنازع می‌دید و اکنون می‌خواهد ما را به چهل سال پیش بازگرداند. امام راحل می‌فرمود: «وقتی دشمن روی چیزی پافشاری می‌کند فهمیدم باید عکسش را انجام دهم.»

رئیس دفتر استانی نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان با تأکید بر بازخوانی اهداف و فلسفه تشکیل جهاد دانشگاهی اظهار کرد: اداری نشدن آرمان خوبی است اما لوازمی دارد؛ در این راستا باید حرف‌های امام را یادآوری و بر چرایی تأسیس جهاد دانشگاهی تأکید کرد. هشتگ‌های سخنان مقام معظم رهبری در همه این سال‌ها به نوعی در جهاد دانشگاهی معنا پیدا می‌کند. معانی همچون تحول‌خواهی، مطالبه‌گری، جوان‌گرایی، خودباوری علمی، قطع وابستگی به نفت. جهاد دانشگاهی می‌تواند در این میان نقش‌آفرین باشد و باید نقش خود را ایفا کند.

وی تدوین تاریخ شفاهی جهاد دانشگاهی خوزستان را یک ضرورت دانست و افزود: آنچه که از خاطرات در سینه جهادگران است یک سرمایه به شمار می‌رود. این جمله مقام معظم رهبری که «اگر در مواجهه با تحریف پیروز شدیم تحریم‌ها بی‌اثر می‌شود»، بسیار مهم است. با تدوین این تاریخ می‌توان نسل‌های بعد را نسبت به فلسفه وجودی جهاد دانشگاهی آگاه کرد. نکته مهم دیگر انقلابی ماندن است که مقام معظم رهبری گفتند انقلابی ماندن به عمل است. انقلابی ماندن از انقلابی بودن و انقلابی شدن سخت‌تر است. کمااینکه امام حسین(ع) زمانی که از مکه به کوفه به راه افتاد تا هزار نفر همراهان ایشان را ذکر کرده‌اند اما در شب عاشورا مجموع همراهان بین 70 تا 150 نفر بود. بنابراین با امام حسین(ع) ماندن تا مقصد مهم است.

وی گفت: پایداری بر صراط انقلاب اسلامی جزء شعارهای جهاد دانشگاهی بماند که اگر این مطلب نباشد جهاد شناسنامه‌اش را گم می‌کند.

شفیعی با تأکید بر پایداری بر آرمان‌های امام راحل گفت: هیچ چیز به کارآمدی ارائه یک نسخه موفق نیست؛ در جهاد دانشگاهی منشور مدیریت جهادی باید ارائه شود. اینکه یک مسئول در وزارت نفت به بازدید دستاوردهای علمی شما می‌آید بسیار خوب است چرا که توانمندی‌هایتان را می‌بیند اما در این میان سعی کنید نسخه مدیریت جهاد را ارائه کنید. اینکه ما در برابر هر رویدادی بگوییم نمی‌توانیم، ادبیات اداری و رسمی است اما ادبیات انقلابی معنایش این است که نشد و نمی‌توانیم بی‌معناست و ارائه نسخه‌ای از تبدیل یک مجموعه پرمشکل به احسن‌الحال، اکنون در جهاد دانشگاهی اهمیت دارد. در 31 شهریور 59 باید دست‌ها را بالا می‌بردیم چون تن در برابر تانک با هیچ ادبیاتی سازگار نیست اما مهم آن است که چگونه می‌شود راهی برای برون‌رفت از مشکلات یافت. امام جمله زیبایی داشت که می‌فرمود: «ما را از چه می‌ترسانید؟ از گرسنگی؟ ما فرزند رمضانیم، یا از کشته شدن؟ ما فرزند محرمیم».

رئیس دفتر استانی نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان گفت: برخی انقلابی‌گری را به نفهمی و حرف بی‌اساس زدن تحلیل می‌کنند. این خیلی بد است که کار بی‌نظم را می‌گویند کار هیأتی. در صورتی که انقلابی‌گری یعنی راه علمی پیدا کردن برای برون‌رفت از مشکلات در جایی که دیگر نمی‌شود کاری انجام داد و اصول کار را باید تغییر داد و از راه دیگری پیش رفت.

وی با تأکید بر اینکه در بحث رسیدگی به کارکنان اهتمام داشته باشید، گفت: انقلابی بودن به این نیست که نیروی انسانی را نادیده بگیریم بلکه باید او را با خود همراه کنیم و در جایی که دیگر شرایط پیش نمی‌رود آنها را به تاب‌آوری دعوت کنیم و بنا را بر حفظ، صیانت و سرپرستی مجموعه بگذارید و کارکنان را در راستای اهداف بلندتان همراه کنید.

انتهای پیام
captcha