دایره شمول شعر حسینی فراتر از مذاهب و ادیان است / تکرار همواره حسین(ع) در جانب حق و یزید در جانب باطل
کد خبر: 3919232
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۸
دغاغله:

دایره شمول شعر حسینی فراتر از مذاهب و ادیان است / تکرار همواره حسین(ع) در جانب حق و یزید در جانب باطل

مهدی دغاغله درباره تأثیر واقعه کربلا بر ادبیات عرب و شاعران مسیحی گفت: شخصیت بزرگی همچون امام حسین(ع)، ارتباط تنگاتنگی میان حال و گذشته را ترسیم می‌کند و گویی در هر زمانی ایشان در جانب حق و یزید در جانب باطل تکرار می‌شود.

دایره شمول شعر حسینی فراتر از مذاهب و ادیان / تکرار همواره حسین در جانب حق و یزید در جانب باطل

مهدی دغاغله، پیشکسوت قرآن کریم، در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، درباره تأثیر واقعه کربلا بر ادبیات عرب و شاعران مسیحی، گفت: استفاده از حماسه‌ها و شخصیت‌های حماسه‌ساز تاریخ و به‌کارگیری آن‌ها در ادبیات به ‌عنوان یک تکنیک پیشرفته در شعر است که عصر حاضر را به گذشته پیوند می‌‌زند.

وی ادامه داد: شاعر معاصر درک کرد که استفاده از میراث تاریخی واقعی ملل در شعر چشمه‌ای گواراست که انتهایی ندارد و حضور شخصیت‌های حماسه‌آفرین در فرایند و بافت چکامه‌ها نمونه‌ای از این تکنیک‌هاست.

دغاغله با بیان اینکه از مهم‌ترین شخصیت‌های تاریخ بشری که مورد توجه شاعران عرب قرار گرفته حسین‌ بن علی علیه‌السلام است‎؛ زیرا این شخصیت را می‌توان از زوایای مختلف مورد مطالعه و بررسی قرار داد و دست یک شاعر در وصف این ابعاد و زوایا باز است. از این نظر دایره شمول شعر حسینی و به کار گرفتن حماسه او در شعر فراتر از مذاهب و ادیان قرار می‌گیرد. لذا می‌بینیم که بسیاری از ادبای مسیحی شیفته شخصیت و سیر و سلوک امام حسین(ع) شده و او را به عنوان سنبل جانفشانی و مقاومت در راه عقیده در ادبیات خود محور قرار داده‌اند. 

این مدرس دانشگاه گفت: شخصیت بزرگی همچون امام حسین(ع) ارتباط تنگاتنگی میان حال و گذشته را ترسیم می‌کند و گویی در هر زمانی حسین(ع) در جانب حق و یزید در جانب باطل تکرار می‌شود. به نظر می‌رسد بررسی این آثار و تأثیرپذیری شعرا و ادبای مسیحی از شخصیت امام حسین(ع) و کیفیت به‌کارگیری آن، پژوهش وسیعی را می‌طلبد. همچنین برای تحلیل آثار موجود می‌توان به دیوان‌های شعر افرادی همچون جوزيف الهاشم، ريمون قسيس، جورج شکّور، جوزيف حرب و جورج زکي الحاج مراجعه کرد. 

دغاغله بیان کرد: البته می‌توان در مورد نتیجه حاصل از این بررسی‌ها پیشاپیش نظر داد و آن این است که شاعر مسیحی معاصر امام حسین(ع) شیفته شخصیت ایشان شده و تلاش کرده در اشعار خود این شیفتگی را بیان کند، زیرا شخصیت امام حسین را پناهگاهی امن و نیرویی پنهان یافت تا بتواند درد و دغدغه‌های ملل زمانه خود را بیان کند و در برابر ظلم و بی‌عدالتی‌ فریاد بزند.

انتهای پیام
captcha