اینجا زخم‌ها دست نخورده مانده است
کد خبر: 3924784
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۳

اینجا زخم‌ها دست نخورده مانده است

همه چیز همانطور است که بود‎، زخم توپ و ترکش‌ها هنوز بر چهره خانه‌ها و ساختمان‌های شهر، ما را به تاریخ مظلومیت و مقاومت‏ این مردم می‌برد. هنوز نشانه‌های عملیات ثامن‌الائمه(ع) که حصر آبادان را آزاد کرد‏، باقیست. همه چیز همانطور مانده تا برای گواهی به ایستادگی و نجابت این مردم کافی باشد.

اینجا زخم‌ها دست نخورده مانده است

به گزارش ایکنا از خوزستان، در این قسمت از نخلستان «بریم» آبادان، زمان از حرکت ایستاده است تا همه چیز دست نخورده برای گواهی چشم‌هایی که به اینجا می‌آیند، باقی بماند. همه چیز همانطور است که بود‎، زخم توپ و ترکش‌ها هنوز بر چهره خانه‌ها و ساختمان‌های شهر، ما را به تاریخ مظلومیت و مقاومت‏ این مردم می‌برد. هنوز نشانه‌های عملیات ثامن‌الائمه(ع) که حصر آبادان را آزاد کرد‏، اینجا هست. همه چیز همانطور مانده تا برای گواهی به ایستادگی و نجابت این مردم کافی باشد.    

باغ‌موزه دفاع مقدس آبادان‏، در منطقه‌ای به وسعت 27 هکتار در منطقه «بریم» و در کنار رودخانه اروند واقع شده است. موقعیت مکانی موزه دفاع مقدس آبادان بر خلاف دیگر موزه‌های کشور که در مناطقی دور از خط مقدم جبهه ساخته شده، در منطقه جنگی و در خط مقدم جبهه برپا شده و همجواری آن با اروندرود، فاو عراق و وجود آثار بکر و دست نخورده دفاع مقدس در آن مکان، از ویژگی‌های منحصر به فرد این باغ موزه است.

محل امروز باغ موزه دفاع مقدس آبادان، پیش از پیروزی انقلاب، منطقه‌ای مسکونی کارمندان شرکت نفت بود. پس از انقلاب نیز مردمان مستضعف و بی‌خانمان در آن سکونت یافتند. در محوطه باغ موزه ساختمان‌های ادارات پالایشگاه نفت نیز دیده می‌شود. پیش از شروع جنگ عراق، مردم آبادان از آن سوی اروند دیده بودند نیروهای عراقی‌ سنگر ساخته و مهیای جنگ شده‌اند‎، اما دولت وقت اهمیتی به این گزارش‌ها نداد.

وقتی جنگ شروع شد، مردم آبادان فکر می‌کردند‏، جنگ چنده روزه تمام می‌شود، حتی برخی خانواده‌ها وقتی از شهر رفتند فکر می‌کردند چند روز دیگر باز می‌گردند، اما مدتی نگذشت که جاده آبادان بسته شد و مردم برای خروج از شهر دچار مشکلات زیادی شدند. 

به گفته سرهنگ رضا صریحی، مدیر مرکز فرهنگی دفاع مقدس شهرستان آبادان‏، محل باغ موزه دفاع مقدس آبادان همان خط پدافندی است که رزمنده‌ها در یک سال محاصره شهر و هشت سال دفاع مقدس از همین مکان به دفاع ‌پرداختند. 

با توجه به تأکید سرلشکر باقری بر بکر ماندن منطقه، ساختمان‌های موجود در باغ موزه دست نخورده ماند و ساختمان جدیدی نیز بین این ساختمان‌ها احداث نشد. اما در سالهای گذشته عملیات مرمت و محکم‌کاری بناها انجام شد. 

از دیگر ویژگی‌های این باغ موزه وجود مزار هشت شهید گمنام در آن است. همچنین علاوه بر این آثار تاریخی نیز در این باغ‌موزه وجود دارد که به دوران حضور انگلیسی‌ها در پالایشگاه این منطقه برمی‌گردد. برای مثال قبرستان انگلیسی با ۵۳۸ قبر از کارمندان و افراد عالی‌رتبه پالایشگاه آبادان در آن زمان در این محوطه قرار دارد.

بیشترین تلاش برای ساخت این موزه از طرف پالایشگاه نفت آبادان و مدیریت آن و همچنین بنیاد حفظ آثار که خود بانی این کار است، صورت گرفته است.

گزارش از کامله بوعذار، خبرنگار ایکنا خوزستان 

انتهای پیام
captcha