ثبت 22 هزار پرونده پزشکی دفاع مقدس / نمایه‌سازی اسناد پزشکی دفاع مقدس در بیمارستان‌ها عمومی شود
کد خبر: 3924951
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۲

ثبت 22 هزار پرونده پزشکی دفاع مقدس / نمایه‌سازی اسناد پزشکی دفاع مقدس در بیمارستان‌ها عمومی شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با اشاره به پرونده‌های پزشکی دفاع مقدس بیمارستان گلستان گفت: این مقدار پرونده و شاید بیشتر در بیمارستان امام خمینی(ره)، بیمارستان رازی و خیلی از بیمارستان‌های دیگر در اهواز، سوسنگرد و آبادان وجود دارد. ان شاءالله این تجربیات از بیمارستان گلستان به سایر بیمارستان‌ها تعمیم یابد و به مستندسازی دوران دفاع مقدس کمک کند.

ثبت 22 هزار پرونده پزشکی دفاع مقدس / نمایه‌سازی اسناد پزشکی دفاع مقدس در بیمارستان‌ها عمومی شود

به گزارش ایکنا از خوزستان، فرهاد ابول نژادیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز در آیین افتتاحیه نمایه‌سازی اسناد دفاع مقدس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز که امروز چهارشنبه 2 مهرماه در بیمارستان گلستان اهواز برگزار شد، گفت: مستندات دوران دفاع مقدس گنجینه گران‌بهایی است که باید برای نسل‌های بعدی بماند. خیلی از ما که جنگ را تجربه کردیم سال‌های آینده نیستیم و نسل‌هایی خواهند آمد که تجربه جنگ را نداشتند. از این رو این اسناد می‌تواند در حافظه اسناد پزشکی بماند. همان طور که وظیفه شهدا در زمان جنگ تحمیلی، دفاع از کیان مملکت اسلامی بود، وظیفه ما حفظ و گرامیداشت آثار شهدا است.

وی اظهار کرد: تا سال 95 پرونده‌های پزشکی دفاع مقدس اسکن نشده بود و  عمده این اقدامات که گزارش شد طی سه، چهار سال گذشته انجام شده است. تاکنون ۲۲ هزار پرونده پزشکی دفاع مقدس ثبت شده است که جای تقدیر و تشکر دارد. همیشه این دغدغه در بیمارستان‌ها وجود داشت و خیلی از جانبازان و خانواده‌های شهدا گاهی برای اسناد پزشکی مراجعه می‌کردند و ما باید در زیر زمین‌های بیمارستان‌ها ساعت‌ها پرونده افراد را جست‌وجو می‌کردیم که کار سختی بود و خیلی از مواقع نمی‌توانستیم چیزی پیدا کنیم، در حالی که این افراد و جانبازان در جنگ تحمیلی حضور داشتند و ما نمی‌توانستیم مستندات آن را پیدا کنیم.

ابول‌نژادیان با اشاره به استخراج پرونده پزشکی شهدای بزرگی مثل شهید چمران از بیمارستان گلستان گفت: این کار خیلی ارزشمند است و خواهش می‌کنم از این کار بزرگ به راحتی نگذرید و آن را در قالب کتاب تدوین کنید. این کار نیاز به همراهی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس دارد که خود پای این کار هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شرایط شروع کرونا در استان گفت: شرایط الان با شرایط زمان جنگ تحمیلی قابل قیاس است. آن زمان ما با دشمنی می‌جنگیدیم که او را می‌دیدیم، اما الان با دشمنی در حال جنگ هستیم که نمی‌توانیم او را ببینیم. در دوران دفاع مقدس چهار هزار شهید حوزه سلامت تقدیم انقلاب اسلامی شد و الان در دوران کرونا هم مدافعان سلامت جان خود را در طبق اخلاص گذاشتند تا نفسی از نفس‌های مردم کم نشود.

وی با اشاره به پرونده‌های پزشکی دفاع مقدس بیمارستان گلستان خاطرنشان کرد: این مقدار پرونده و شاید بیشتر در بیمارستان امام خمینی(ره)، بیمارستان رازی و خیلی از بیمارستان‌های دیگر در اهواز، سوسنگرد و آبادان وجود دارد. ان شاءالله این تجربیات از بیمارستان گلستان به سایر بیمارستان‌ها تعمیم یابد و به مستندسازی دوران دفاع مقدس کمک کند.

در ادامه فاضل بنی‌اسد، مدیر اسناد و پژوهش اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان با اشاره به نقش‌آفرینی بیمارستان‌ها و کادر درمان خوزستان در دوران دفاع مقدس در حوزه رسیدگی به مجروحان گفت: حجم انبوه پرونده و اسناد پزشکی دفاع مقدس در بیمارستان‌ها گواه این نقش‌آفرینی است. در حوزه ساماندهی این اسناد اقدامات خوبی در بیمارستان گلستان انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: برای حفاظت از این اسناد ضرورت داشت این اسناد در حامل‌های دیجیتال سامانه تبدیل شوند تا به عنوان گنجینه‌ای برای آیندگان باقی بماند. قرار شد این کار در قالب طرحی به نام نمایه‌‌سازی، حفاظت و گردآوری اسناد دفاع مقدس انجام شود. این کار قوانین و دستورالعمل‌های خاص خود را دارد که معمولاً این استانداردها را از سازمان ملی اسناد اتخاذ کردیم و در حوزه دفاع مقدس اجرایی کردیم.

بنی‌اسد در پایان گفت: معمولا در حوزه تاریخی، اصالت اولیه با اسناد و مدارک است تا مصاحبه‌ها و طرح‌های پژوهشی. برای استفاده از این اسناد شیوه‌نامه‌ای با عنوان بازخوانی، بازنویسی و انتشار اسناد دفاع مقدس داریم. همچنین آیین‌نامه‌ای برای بهره‌برداری و تولید کتب جامع اسنادی داریم که در بنیاد حفظ آثار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انتهای پیام
captcha