به گزارش ایکنا از خوزستان، وحید نظریان، قاری بینالمللی کشور، شب گذشته، 18 مهرماه، در برنامه جمعه شبهای مؤسسه امام رضا(ع) اهواز درباره روشهای صحیح تقلید در پاسخ به این سؤال که دو نظریه برای تقلید وجود دارد که قاری از یک جایی به بعد اصلاً نباید قرائت کند و دیگر اینکه تقلید از قاری ایرادی ندارد، اظهار کرد: فرضیه اول در صورتی رخ میدهد که فرد از لحاظ تقلید واقعاً اقناع شده باشد. یعنی مطلب تازهای برای گفتن داشته باشد. البته این نکته مهم است که نوآوری چه باشد. آیا ما هر کاری را میتوانیم انجام دهیم و بگوییم که در تلاوت نکته تازهای اختراع کردیم؟ قائل به این نیستم و شاید غالب استادان چه ایرانی و چه مصری هم قائل به این نیستند که فرد هر کاری بکند و هرطور خواست بخواند و هر آهنگی را اجرا کند. بلکه باید هر گونه ابداع قابلیت و شأن قرآن کریم را حفظ کند.
وی بیان کرد: افرادی از استادان متعددی در تلاوت تقلید میکنند که این کار اشتباه است. پس از چندین سال تازه متوجه میشوند که تلاوتشان هیچ شاکلهای ندارد. افرادی از قراء معروف سبکهای عبدالباسط، منشاوی و شحات را با یکدیگر ترکیب کرده و قائل هستند که سبک جدیدی است، در صورتی که شاید تلاوتهای آنها زیبا باشد، اما به عنوان فرد شاخص شناختهشده نیستند.
نظریان با بیان اینکه در ابتدای کار تلاوت، امر تقلید باید با مشورت استادان صورت بگیرد و حتماً از یک قاری که ترجیحاً از قاریان قدیمی و صاحب مکتب تقلید شود، افزود: من 27 سال از مصطفی اسماعیل تقلید صرف داشتم و هنوز احساس میکنم که به استاد نیاز دارم. به قولی تلاوتهای مصطفی اسماعیل را برای جذب جوانان امروزیتر کردم، وگرنه شاکله همان است.
این قاری بینالمللی قرآن کریم با تأکید بر اینکه تقلید باید بدون تغییر انجام شود، گفت: این نکته بسیار مهمی است که هیچ بخشی از تلاوت نباید تغییر کند. نه یک تحریر کم، نه یک تحریر زیاد. از ابتدا تا انتها باید هر آنچه قاری مورد تقلید خوانده، در تلاوت تکرار شود.
وی ادامه داد: تکلف در تلاوت با بیشتر گوش دادن و بیشتر خواندن از بین میرود و باعث روان شدن آن میشود. همچنین چابکی در تلاوت (کُند نخواندن) یعنی فرد دقیق و تمیز اجرا کند و حتماً براساس همان میزان سرعت قاری که از او تقلید میشود، بخواند. برای کسانی که از مصطفی اسماعیل تقلید میکنند، تلاوتهای استودیویی و دوران پیری استاد را پیشنهاد میکنم. چراکه تلاوتهای ایشان در سنین بالاتر ریسک کمتری دارد.
نظریان با تأکید بر رعایت اصول تجوید در کنار صوت و لحن گفت: اگر تجوید در حد استاندارد و خوب نباشد، تلاوت مناسب نخواهد بود. تجوید حتماً با خوب گوش دادن و خوب تقلید کردن حل میشود و اگر باز هم مشکلات کوچکی باقی ماند، با مراجعه به استادان برطرف خواهد شد. همچنین در تقلید نباید بخشی از تلاوت را جدا کرد و خواند، بلکه باز هم تکرار میکنم از ابتدا تا انتهای تلاوت باید تقلید انجام شود، چون این تلاوت همچون یک زنجیره به یکدیگر وصل شده است. هر مقامی متناسب با صدای شخص در یک پرده خاصی برای شنیدن گوشنوازتر است که این را فرد یا خودش باید تشخیص بدهد یا به کمک استادان به این تشخیص و انتخاب برسد.
انتهای پیام