انتقاد از حذف فینال و قرائت 15 دقیقه‌ای در مسابقات سراسری قرآن
کد خبر: 3934351
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۵

انتقاد از حذف فینال و قرائت 15 دقیقه‌ای در مسابقات سراسری قرآن

سیدجاسم موسوی با اشاره به تک‌مرحله‌ای برگزارشدن مسابقات رشته قرائت در چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، گفت: در مسابقه تک‌مرحله‌ای شرایط برای تشخیص اینکه آیا یک قاری، قرائت مطلوب را دارد یا خیر بسیار دشوار است. اجرای 15 دقیقه‌ای قرائت در فینال ابتکار خوبی بود که نباید حذف می‌شد زیرا قاری را نمی‌توان با یک قرائت سنجید.

سید جاسم موسوی

سیدجاسم موسوی، شرکت‌کننده رشته قرائت در چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، با بیان اینکه به دلیل گسترش ویروس کرونا مسابقات به شیوه ضبط استودیوی برگزار شد که البته دارای اشکالات خاص خودش است‏، گفت: قرعه‌های قاریان ده روز قبل اعلام شد و ما فاصله‌ای یک هفته‌ای برای آماده‌شدن داشتیم اما استان‌های دیگر با توجه به آن که در تاریخ زمانی دیگری مسابقاتشان را برگزار می‌کنند‏، فرصت بیشتری برای مرور‏، تمرین و آمادگی دارند.

وی ادامه داد: درباره این شیوه از برگزاری مسابقات موارد متعددی قابل پرسش است مثل اینکه سیستم صوتی در یک استان چگونه تنظیم می‌شود و آیا همه استان‌ها در این موضوع شرایط یکسانی دارند؟ همچنین اجرای زنده قاری و شنیدن همزمان تلاوت‌ها از سوی داور به شدت بر داوری‌ها تأثیر دارد.

موسوی با تأکید بر اینکه در سطح مسابقاتی همچون مسابقات اوقاف اصلا نباید قرعه‌ها را از ده روز قبل اعلام کنند، ادامه داد: با توجه به شرایط آب‌وهوایی استان خوزستان و درگیری چندروزه ما با رطوبت در هوا و همچنین استفاده از کولر و دستگاه‌های خنک‌کننده در منازل و محل کار با مختصر سرماخوردگی که همچنان آثار آن در صدای من باقیست‏، مواجه شدم. سعی کردم قرائت خوبی داشته باشم. شرایط آب وهوایی بسیار بر عملکرد یک قاری تأثیر دارد‏. الان استان‌های دیگر هوا خوب است، قاری به راحتی می‌آید و تلاوتش را اجرا می‌کند. اما تفاوت در شرایط آب و هوایی، تفاوت در عملکرد قاری را هم در پی خواهد داشت، کمااینکه نتواستم پرده‌های اوج را با کیفیت اجرا کنم گرچه تلاوتم سالم بود. شاید این صحبت‌ها به نظر بهانه‌گیری بیاید اما با توجه به تجربه‌ای که از سال‌ها شرکت در مسابقات کسب کرده‌ام، می‌توانم بگویم شرکت‌کنندگان باید در یک زمان واحد و در یک شرایط آب و هوایی یکسان قرائت داشته باشند.

این قاری قرآن کریم در پاسخ به این پرسش که آیا به کسب رتبه امیدوار است‏، گفت: نمایندگان استان خوزستان چهار نفر بودند، دیگر استان‌ها هم عملکردشان در این زمینه مهم است. داور هم نیستم و البته داوری در رشته قرائت آن هم در مسابقات اوقاف پارامترهای خاص خودش را دارد و نمی‌توانم از روی تعصب ناسیونالیستی نسبت به استان بگویم حتما نمایندگان استان رتبه می‌آورند.

وی با اشاره به تک‌مرحله‌ای برگزارشدن مسابقات در دوره چهل و سوم گفت: به نظرم برگزاری مسابقات به صورت دو مرحله مقدماتی و فینال بسیار مهم بود. با توجه به تجربه مسابقات در ارومیه، رتبه‌های بالای مرحله مقدماتی جایی در بین بیست نفر اول مرحله نیمه‌نهایی نداشتند. در مسابقه تک‌مرحله‌ای شرایط برای تشخیص اینکه آیا یک قاری، قرائت مطلوب را دارد یا خیر بسیار دشوار است. اجرای 15 دقیقه‌ای قرائت در فینال ابتکار خوبی بود که نباید حذف می‌شد. قاری را نمی‌توان با یک قرائت سنجید.

موسوی ادامه داد: در قرعه‌های مرحله مقدماتی معمولاً 9 خط و در نیمه‌هایی 12 خط به قاری برای اجرا داده می‌شود اما آنچه که تعیین کننده است آن تلاوت 15 دقیقه‌ای است. نمی‌دانم چرا هر تغییری که ایجاد می‌شود کل سیستم مسابقات هم با آن عوض می‌شود. فرد جدید باید نقاط ضعف طرح قبلی را پوشش دهد نه اینکه همه ساختار با این تغییر و تحولات به هم ریخته شود. ما با شرایط اکنون برگزاری مسابقات به سال‌های قبل از مدیریت آقای حسینی در مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه بازگشته‌ایم البته آن روش هم به خاطر کرونا اجرا نشد و یک روش ناقص‌تر در حال اجرا است.

نماینده خوزستان در این دوره از مسابقات تصریح کرد: همچنین نحوه معرفی برگزیدگان هم امسال تغییر کرد. پیش از این نفرات اول تا پنجم را به عنوان برگزیده معرفی می‌کردند، بعد از آن رتبه‌بندی به صورت شایسته تقدیر، ممتاز و عالی درآمد که امتیازات یکسان شرکت‌کنندگان در هر کدام از این رتبه‌‌بندی‌ها قرار می‌گرفت که امسال این شیوه را هم حذف کردند و همه استان‌ها هم متوقع کسب رتبه‌ هستند. فینال هم که وجود ندارد و مسابقات یک مرحله‌ای شده و این شیوه کار را دشوار کرده است.­­­

انتهای پیام
captcha