مقدمه طرح مهدویت‏ شناخت نیازهای عمیق انسان است
کد خبر: 3937033
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۴
اثبات عقلی امامت /2

مقدمه طرح مهدویت‏ شناخت نیازهای عمیق انسان است

مسعود دریس با بیان اینکه برای سخن گفتن درباره مهدویت ابتدا باید نیازهای بشر امروزی را بدانیم‏‏‏، گفت: برای آگاهی از نیازهای واقعی و حقیقی انسان حتماً باید او را شناخت و اگر این شناخت دقیق نباشد، یقیناً شناخت نیازهای او غیرممکن خواهد بود.

fمسعود دریس، کارشناس مهدویت، در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، با بیان اینکه برای سخن گفتن درباره مهدویت ابتدا باید نیازهای بشر امروزی را بدانیم‏‏‏، گفت: برای دانستن نیازهای واقعی و حقیقی انسان حتما باید او را شناخت و اگر شناخت دقیقی از انسان وجود نداشته باشد یقینا شناخت نیازهای او نیز غیرممکن خواهد بود. گرفتاری‌های امروز بشر از همن نقطه آغاز  می‌شود که نخواسته خود را بشناسد و تا خود را نشناسد، خدای خود را نخواهد شناخت و این امر باعث روی‌گردانی او از خدا شده و زمینه زندگی دشوار(معیشت ضَنْکاً) را برای او به وجود آورده است. در خودشناسی باید به سه سؤال اساسی پاسخ داده شود: از کجا آمده‌ای؟ به کجا می‌روی؟ وظیفه و تکلیف تو در این دنیا چیست؟ در این صورت انسان می‌تواند در مسیر رشد و کامیابی قرار گیرد.

دریس با ذکر اینکه انسان در پی خودشناسی با نیازهای فطری و حقیقی خود آشنا می‌شود، افزود: یکی از نیازهای بشر وجود راهنماست. این نیاز کاملاً فطری و عقلی است. انسان در تمام ابعاد حیات خود به راهنما و دلیل و مرشد طریق نیاز دارد، چون هدف آفرینش رسیدن به کمال است و اساساً به طور فطری کمال‌طلب است. رسیدن به کمال، بدون دستگیری و هدایت انسان کامل(حجت خدا) امکان‌پذیر نیست. لذا با توجه به این نیاز خداوند بنای آفرینش را به گونه‌ای طراحی کرده که هیچ وقت زمین بدون حجت خدا نمی‌تواند حیات داشته باشد و در غیر این صورت زمین و آنچه بر روی آن و درون آن است از بین خواهد رفت.

این کارشناس مهدویت گفت: بالاخره انسان برای بیرون آمدن از تاریکی‌های جهل و نادانی نیاز به نور معرفت دارد و این نور همان نور حجت خداست که به واسطه آن انسان‌ها هدایت شده و در مسیر تکامل خود قرار می‌گیرند. انسان‌ها به میزانی که مزرعه وجودی خودشان را در مقابل تابش نور حجت خدا قرار دهند، کمال بالقوه خود را بالفعل ساخته و بدین‌سان انسانیت آنان بروز پیدا می‌کند. یکی دیگر از نیازهای انسان، نیاز به عدالت و نجات پیدا کردن از ظلم است. طبق وعده الهی اگر حتی یک روز از عمر این جهان باقی مانده باشد، خداوند آنقدر این روز را طولانی می‌کند که منجی عالم ظهور کند و طعم شیرین عدالت را به همگان بچشاند.

دریس با بیان اینکه طرح مباحث مهدویت برای همگان مفید است، افزود: باید معارف مربوط به این مباحث را از منابع متقن و مستند و منطبق با عقل و فطرت دنبال کرد. زیرا مسیرهای انحرافی و گروه‌های ضاله وجود دارند. آسیب‌های فراوانی در این مسیر هست و برای کسب معارف مهدویت باید از طریق قرآن و اهل بیت(ع) و منابع موثق اقدام کرد تا هم از افتادن در انحراف مصون بمانیم و هم اطرافیان خود را حفظ کنیم. مهدویت مانند خیلی از علوم دیگر‏ بحثی تخصصی است و باید به کارشناس حاذق و مطلع و کارآزموده و کتب موثق و عالمان اهل تقوا و عمل و دارای اخلاص مراجعه کرد. در این صورت ما در دام شیادان و هواپرستان نمی‌افتیم و از همه مهم‌تر تأکید بر اصل ولایت مطلقه فقیه است که بایستی با التزام عملی به این نظریه مترقی، خود را به امام زمان(ع) نزدیک کنیم و از نور پرفروغ آن حضرت بهره‌مند شویم. 

انتهای پیام
captcha