روز سخت اندیمشک
کد خبر: 3937053
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۹

روز سخت اندیمشک

اندیمشک 4 آذر 1365 روز بسیار سختی را تجربه کرد؛ بیمارستان شهید کلانتری که از زیرمجموعه‌های فعال درمانی قرارگاه کربلا بوده از آغاز فعالیتش در تاریخ ۸ مردادماه سال ۶۱ تا سال ۶۸ که جنگ تمام می‌شود ۹۱ هزار و ۷۶۷ مراجعه‌کننده داشته است. بالاترین آمار مراجعه به میزان ۲۴ هزار و ۳۴۷ نفر مربوط به سال ۱۳۶۵ است. کسی تصور این حجم و مدت زمان بمباران را نداشت. پدافند کنار بیمارستان شهید کلانتری دفاع جانانه‌ای می‌کند و می‌ماند تا اینکه به‌وسیله راکت منهدم و همه شهید می‌شوند.

روز سخت اندیمشکبه گزارش ایکنا از خوزستان‏، امروز چهارم آذر‏، سالروز طولانی‌ترین بمباران جنگ تحمیلی در 4 آذر 1365 در شهرستان اندیمشک است. متن زیر خلاصه‌ای از یادداشت مرتضی طیبی‏، مدیر مؤسسه طلوع غدیر اندیمشک است که در سال 94 به منظور بیان اهمیت این واقعه مغفول در تاریخ دفاع مقدس منتشر شده بود. این متن حاوی اطلاعاتی درباره بمباران اندیمشک در 4 آذر سال 65 و آمار شهدا و مجروحان این حادثه تلخ است.

برای ورود به چرایی بمباران چهارم آذر 1365شهرستان اندیمشک، طرح یک سؤال می‌تواند کمک شایانی به خیلی از شبهات کند، اگر اندیمشک را از جغرافیای دفاع مقدس بگیریم چه اتفاقی خواهد افتاد؟

موقعیت استراتژیک و سوق الجیشی اندیمشک، باعث شده است اگر نگوییم تمام، بلکه حداقل نود درصد حمل و نقل جاده‌ای و صد در صد حمل و نقل ریلی در زمان جنگ تحمیلی، در این شهرستان تمرکز یابد. در اندیمشک حداقل سه بارانداز (سکوی نظامی) برای ادوات و لجستیک نیروهای نظامی مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفت(ترمینال نظامی، سکوی جنب کوی شهدا و شرکت نفت، سکوی جنب سیلو و بیمارستان شهید کلانتری).

اندیمشک نقطه اتصال استان‌های خوزستان، ایلام و لرستان و همچنین دروازه ورودی خوزستان و تأمین کننده سوخت جبهه‌های میانی و جنوبی و شمال استان خوزستان بود. سد دز با تامین 520 مگاوات و تنظیم کننده فرکانس برق کشور در اینجا قرار دارد و بیشترین پادگان‌های نظامی بعد از تهران در این منطقه متمرکز بوده است.

یکی از حوادث جنگ تحمیلی بمباران 4 آذرماه 1365 شهرستان اندیمشک است. این بمباران دارای پارامترهای متفاوتی نسبت به بقیه حملات هوایی  جنگ تحمیلی عراق علیه ایران است. دشمن بعثی از 54 فروند بمب افکن و شکاری در مدت زمان یک ساعت و 45 دقیقه استفاده کرد و بیش از 1000 شهید و مجروح بر جای گذاشت. شدت و قساوت  و بی‌رحمی دشمن در این حمله هوایی نسبت به موارد قبل خیلی زیاد است به طوری که برخی نقاط تا 4 مرتبه مورد اصابت بمب و راکت قرار گرفت و اجساد بسیاری از شهدا طوری متلاشی شده بود که به سختی شناسایی می‌شدند.

پرونده 76 شهید و 86 نفر جانباز در بنیاد شهید شهرستان اندیمشک موجود است. این آمار بجا مانده از آن روز نشان می‌دهد که  اندیمشک در 4 آذر 1365 روز بسیار سختی داشته است. روزنامه جمهوری اسلامی مورخه 9 آذر 1365 اسامی 74 شهید بمباران اندیمشک را آورده که برخی از شهدا از شهرستان‌های دیگر بودند.

در اولین نامه غیر رسمی از پایگاه چهارم شکاری آمده است: ساعت 11 و 45 دقیقه بمباران شروع و ساعت ها 12 و 45 دقیقه تمام شده است (یک ساعت تمام). تعداد هواپیماها را نیز بالای 30 فروند اعلام کرده که 4 تا 4 تا و 5 تا 5 تا حمله کرده‌اند. در پایگاه هوایی 29 نفر را شهید و 45 نفر را جانباز این بمباران اعلام کردند. البته در نامه بعدی آمار شهدا 60 نفر و مجروحین 100 نفر آورده شده است.

بیمارستان شهید کلانتری که از زیر مجموعه‌های فعال درمانی قرارگاه کربلا بوده از آغاز فعالیتش در تاریخ 8 مردادماه سال 61 تا سال 68 که جنگ تمام می‌شود 91 هزار و 767 مراجعه‌کننده داشته است. بالاترین آمار مراجعه به میزان 24 هزار و 347 نفر مربوط به سال 1365 است، در حالی که در سال 65 خطوط درگیری ما با عراق از شهرستان فاصله گرفته بود و دشمن به وسیله رزمندگان ما تا نقاط مرزی عقب نشینی کرده بود، هر چند باید تعدادی از این آمار را به تحرکات دشمن به نام دفاع متحرک در منطقه به خصوص مهران دانست.

اطلاعات و آمار مجروحینی که تاکنون بدست آورده‌ایم عباتند از:

بیمارستان شهید کلانتری:257 نفر زخمی

بیمارستان گنجویان(افشار):317 نفر مجروح

پایگاه چهارم شکاری 100 نفر مجروح

بنیاد شهید اندیمشک:86 نفر جانباز

45 نفر زخمی از منابع متفرقه(جمع کل 805 نفر زخمی).

آمار شهدا:

بنیاد شهید اندیمشک :76 نفر

پایگاه چهارم شکاری 60 نفر

بنیاد شهید دزفول 12 نفر(در اندیمشک شهید شده‌اند)

تعداد 3 نفر شهید گمنام و 1 نفر هم مفقودالاثر 

آمار جمع‌آوری شده در سطح کشور تاکنون 75 نفر است که جمعاً 267 شهید را شامل می‌شود. 

کسی تصور این حجم و مدت زمان بمباران را نداشت. پدافند کنار بیمارستان شهید کلانتری دفاع جانانه‌ای می‌کند و می‌ماند تا اینکه به‌وسیله راکت منهدم و همه شهید می‌شوند... . بیش از 40 نقطه شهرستان مورد هدف و برخی تا سه مرتبه بمباران می‌شوند. تمرکز هواپیماها بیشتر راه آهن و بازار و مرکز شهر بود، مدارس و مراکز درمانی و اقتصادی و... از اهداف دیگر دشمن بودند. تراکم جمعیت نظامی هم در همین مکانها به خصوص میدان راه آهن بود؛ جایی که شد مقتل الشهدا... .

انتهای پیام
captcha