راهکارهایی که سبب‌ساز توفیق قاریان خوزستانی در مسابقات قرآن می‌شود
کد خبر: 3941848
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۲

راهکارهایی که سبب‌ساز توفیق قاریان خوزستانی در مسابقات قرآن می‌شود

در نشست بررسی عملکرد نمایندگان استان خوزستان در رشته قرائت در چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم به نکاتی همچون دوری قاریان از حواشی، تلاش بیشتر و مشکلات ثبت‌نام اینترنتی اشاره و به راهکارهای موفقیت پرداخته شد.

راهکارهایی که قاریان خوزستان در مسابقات قرآن را موفق می‌کند / همه موفقیت بانوان خوزستانی با تلاش فردی است

به گزارش ایکنا از خوزستان، نشست بررسی عملکرد نمایندگان استان خوزستان در رشته قرائت در چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم به میزبانی ایکنا برگزار شد.

مهدی دغاغله، داور و پیشکسوت قرآن کریم، در این نشست درباره نحوه ثبت‌نام چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم گفت: می‌توان این نوع ثبت‌نام را تجربه جدیدی دانست. افراد در هنگام استفاده از اینترنت به دلیل تفاوت دستگاه‌ها و سیستم عامل کامپیوتر و گوشی با مشکل مواجه می‌شدند و مشکلات فنی باعث شد که بسیاری از قرآنیان احساس بی‌تکلیفی کنند. تماس‌های بسیاری از گروه‌های تواشیح تبریز و دیگر نقاط کشور داشتم که درباره نحوه کار با سایت سؤال می‌کردند و چون سایت را ندیده بودم، نمی‌توانستم آنها را راهنمایی کنم.

وی ادامه داد: بخشی از مشکلات نحوه ثبت‌نام مربوط به سایت و بخشی مربوط به آن بود که شرکت‌کنندگان روز آخر ثبت‌نام می‌‌کنند. در تماسی که با آقای قره‌شیخلو داشتم به من گفتند که در روز آخر تعداد ثبت‌نام‌کنندگان ده برابر روزهای قبل بود و شاید به دلیل هجوم یکباره، سایت جوابگو نبود. بنابراین بسیاری از افرادی که نتوانستند ثبت‌نام کنند قاریان خوبی بودند و امکان داشت اگر این‌ها می‌آمدند نتیجه عوض و رقابت بهتر می‌شد. 

دغاغله گفت: با وجود اینکه استان خوزستان فقط دو نماینده در رشته قرائت داشت، نمی‌توانیم بگوییم عملکرد مطلوب نبوده است. به طور مثال سیدجاسم موسوی می‌گوید که در این مسابقات بیمار بود و خودم شاهد بیماری‌اش بودم. این حرف تخصصی نیست که بگوییم این همه شرکت کردی و کاری نکردی. حالا بیا کنار و بگذار بقیه بیایند. چون ما دانه‌درشت‌ها را به مسابقات می‌فرستیم. مسابقات استانی را برگزار می‌کنیم تا دانه‌درشت‌ها فیلتر و به مسابقات کشوری اعزام شوند. اینکه آنها در مسابقات کشوری رتبه کسب نمی‌کنند مسئله دیگری است که یک بار درباره این موضوع صحبت کردم و عتاب فراوانی شد اما یک حقیقت است. نمی‌گویم داوران ضعف دارند، منتها در ناخودآگاه افراد این موضوع وجود دارد که با توجه به اینکه من قاری جلسه خودم را می‌شناسم، پیش‌زمینه او را می‌دانم، تلاوت‌های زیاد و مانورهای زیبایی در تحریرها از او شنیده‌ام و از این قاری جایگاه مشخصی در ذهنم است. این موضوع را از نگاه منفی نمی‌گویم بلکه از دید روانشناختی بیان می‌کنم. 

راهکارهایی که قاریان خوزستان در مسابقات قرآن را موفق می‌کند / همه موفقیت بانوان خوزستانی با تلاش فردی است

ناآشنایی قاریان خوزستان با آیین‌نامه مسابقات 

این داور بین‌‌المللی قرآن کریم بیان کرد: باید شیوه کدبندی قاریان برای مسابقات اجرا شود که داور، قاری را نبیند و نداند کیست. در طرح کدبندی قاریان، داوران صدای همه شرکت کنندگان را نمی‌شناسند و این شیوه به عدالت خیلی کمک می‌کند. همواره به قاریان می‌گویم که وقت بگذارید و در جلسات آقایان ابوالقاسمی، شاه‌میوه و ... شرکت و در آنجا قرائتتان را اجرا کنید. این شیوه باعث می‌شود که قرائت این افراد در ذهن‌ها بماند. کمااینکه در جلسه خود من چهارشنبه‌ها در مسجد قبا قاریانی از تهران، مشهد و بوشهر شرکت می‌کنند. از طرف دیگر قاری باید آنقدر خودش را قوی کند که نیاز به این چیزها نداشته باشد، یعنی واقعاً با دیگران متفاوت باشد و با سطح دیگری در مسابقات ظاهر شود که همه را خیره کند.

دغاغله بیان کرد: یکی از ایرادهای قاریان خوزستانی، ناآشنایی با آیین‌نامه است. نمی‌دانم چرا آیین‌نامه را مطالعه نمی‌کنند. نمایندگان استان‌های دیگر را دیده‌ام که آیین‌نامه را دقیق خوانده‌اند و بر آن مسلط شده‌اند. ضمناً‌ بچه‌های قاری باید وقت بیشتری برای کار بگذارند و خودشان را درگیر مسائل حاشیه‌ای و بی‌ارزش نکنند. دیده شده که در فضای مجازی علیه هم مطلب می‌نویسند و انتقاد می‌کنند، حاشیه را بزرگ جلوه می‌دهند و از اصل مطلب فرار می‌کنند و از این منظر نیاز است که بر روی اخلاق قرآنی آنها کار شود.

دلایل نتیجه‌ نگرفتن قاریان خوزستانی

وی اظهار کرد: همه این موارد را باید کنار هم گذاشت و نمی‌توان دنبال یک دلیل گشت که با برداشتن آن همه مشکلات در این بحث برطرف شود. در مجموع ناآشنایی دقیق با آیین‌نامه، جدی نگرفتن زمان ثبت‌نام، پرداختن به مسائل حاشیه‌ای، ناآشنایی با فضای مجازی و مناسب نبودن نرم‌افزارهای ثبت‌نام دلایلی است که می‌توان برای نتیجه‌ نگرفتن قاریان خوزستانی نام برد. اگر بخواهیم نماینده جدیدی از استان در کشور داشته باشیم، آن فرد باید خودش را نشان دهد و عملکردش به گونه‌ای باشد که همه در موردش صحبت کنند. اخیراً دیده‌ام که مهدی سیاحی در فضای مجازی فرازهایی از خود را ضبط و برای همه ارسال می‌کند؛ مطمئنم که او می‌تواند موفق باشد و گزینه آینده استان است. 

این مدرس قرآن کریم با بیان اینکه گسترش ویروس کرونا و تعطیلی جلسات قرآن بر روی کاهش عملکرد قاریان تأثیرگذار بوده است، افزود: تلاش فردی مهم است اما وقتی در خانه بنشینیم و جایی برای عرضه نباشد تمرین‌ها بی‌فایده هستند. وقتی که در جلسه قرآن فضای قرآنی حاکم باشد، فرد را سرزنده می‌کند و باعث می‌شود که او در فضای قرآنی جدی بخواند، چون رقبایش در جلسه حضور دارند.

وی با اشاره به حضور داوران پیشکسوت در چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، تصریح کرد: یکی از برنامه‌های تیم جدید مرکز امور قرآنی اوقاف این است که از استادان پیشکسوت استفاده شود، زیرا قبلاً کمتر در مسابقات اوقاف حضور داشتند. شخصی همچون آقای موسوی‌بلده باید در بین صدارت‌نشین‌ها باشد، چون وی در آموزش به تمام معنا پیشکسوت است.

همچنین سنا منبوهی‌، دارنده رتبه نخست رشته ترتیل این دوره از مسابقات قرآن، گفت: موفقیت بانوان خوزستانی در مسابقات قرآن با تلاش فردی و خودجوش است. 

راهکارهایی که قاریان خوزستان در مسابقات قرآن را موفق می‌کند / همه موفقیت بانوان خوزستانی با تلاش فردی است

وی ادامه داد: ما توقع داشتیم که کارگاهی با استادان کشوری قبل از مسابقات برایمان برگزار شود اما چنین نشد. قبل از مسابقات یک گروه واتساپ تشکیل دادند و ما تلاوت‌هایمان را در آن گروه ارسال می‌کردیم و خانم موسوی تلاوت‌های ما را چک می‌کرد که خیلی مفید و مؤثر نبود. اگر موفقیتی در مسابقات کسب کردم، به خاطر این بود که همسرم بسیار من را حمایت کرد. در روز برگزاری مسابقات به دلیل اولین بارش پاییزی دچار حساسیت فصلی شدم و با وجود بیماری در مسابقات شرکت کردم. همسرم برایش بسیار مهم بود که من در مسابقات رتبه بیاورم. بنابراین تمرین می‌کردم و تلاوتم را برایش می خواندم و او ایرادها را می‌گرفت و همین دلیل موفقیت من بود.

متأسفانه هیچ فضا و مکانی برای عرضه تلاوت‌ خانم‌ها وجود ندارد. زمانی که دانشجو بودم کارگاه‌هایی با حضور استاد دغاغله برگزار می‌شد که استفاده از نظرات و نکات ایشان بسیار مفید بود. ای کاش این کارگاه‌ها برای خانم‌ها ادامه‌دار باشد که البته در استان ما چنین نیست. جلساتی برای خانم‌ها نیست و اکنون با گسترش ویروس کرونا هم که دیگر هیچ فعالیتی وجود ندارد

منبوهی گفت: متأسفانه هیچ فضا و مکانی برای عرضه تلاوت‌ بانوان وجود ندارد. زمانی که دانشجو بودم کارگاه‌هایی با حضور استاد دغاغله برگزار می‌شد که استفاده از نظرات و نکات ایشان بسیار مفید بود. ای کاش این کارگاه‌ها برای خانم‌ها ادامه‌دار باشد. البته در استان ما چنین نیست. جلساتی برای خانم‌ها نیست و اکنون با گسترش کرونا هم دیگر هیچ فعالیتی وجود ندارد. شهرهایی مثل مشهد،‌ تهران و کرمانشاه جلسات مستمر قرآنی با حضور استادان خانم دارند. وقتی که قاری تلاوت خودش را در مقابل دیگران عرضه کند باعث می‌شود که اعتماد به نفسش بالا رود و خودش را محک بزند.

وی در پایان اظهار کرد: باید برای حقوق قرآنیان مطالبه‌گری وجود داشته باشد. در مسابقات وزارت علوم، وزارت آموزش و پرورش و اوقاف رتبه آورده‌ام و این درخواست را دارم که به عنوان معلم قرآن استخدام آموزش و پرورش شوم. پیگیری‌های زیادی کردم اما به نتیجه نرسید. در استان فردی که این موضوع را پیگیری کند وجود ندارد. توقع داریم برای رتبه‌آورانی که در این راه زحمت کشیده‌اند، قدمی برداشته شود.

انتهای پیام
captcha