نمایش جامعیت اسلام در سلوک سردار سلیمانی / حاج قاسم نسخه ثانی ندارد
کد خبر: 3944749
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۶
در نشست ایکنا مطرح شد؛

نمایش جامعیت اسلام در سلوک سردار سلیمانی / حاج قاسم نسخه ثانی ندارد

در نشست «شاخص‌های مکتب سردار سلیمانی» به میزبانی ایکنا خوزستان بر مواردی همچون، نمایش جامعیت اسلام در سلوک سردار سلیمانی، ادامه راه حاج قاسم به عنوان یک نسخه و دستورالعمل توسط مقاومت، ضرورت نمایش ابعاد و زوایای شخصیت شهید سلیمانی از سوی اندیشمندان و حوزویان تأکید شد.

حاج قاسم نشان داد از ظرفیت اسلام هنوز چیزی به نمایش گذاشته نشده است

به گزارش ایکنا از خوزستان، نشست «شاخص‌های مکتب سردار سلیمانی» با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محسن شفیعی، رئیس دفتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان و حجت‌الاسلام محمد انصاری، رئیس دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر خوزستان در تحریریه ایکنای خوزستان برگزار شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین شفیعی در آغاز این نشست با بیان اینکه حاج قاسم برای سال‌های طولانی سکه بحث اهل دل خواهد بود، گفت: ما مظهری از مظاهر کوثر را در مورد حاج قاسم خواهیم دید. علتش هم این است که وقتی قطره‌ای به دریا متصل شد، دریا است و دیگر قطره نیست.

وی در مورد تعبیر مکتب برای سردار سلیمانی گفت: در شهادت آیت‌الله مطهری، امام در پیامی که به مناسبت تسلیت شهادت آقای مطهری دادند حقیقت «باید به اسلام تبریک بگویم که چنین فرزندانی در این مکتب تربیت می‌شوند.» را مورد توجه قرار دادند بدان معنا که هرچه آقای مطهری بزرگ است، تربیت‌شده مکتب بزرگی است و از این حرف در نقد صحبت دکتر سروش استفاده می‌کنم که چنین تعبیر کرده بود: «افرادی مثل آقای مطهری در حوزه استثنا هستند» اما باید گفت که این مکتب مطهری پرور است:

نطفه پاک بباید که شود طالب فیض

ورنه هر سنگ و گلی لولو و مرجان نشود

حاج قاسم نشان داد از ظرفیت اسلام هنوز چیزی به نمایش گذاشته نشده است

حاج قاسم شاگرد امام است و امام هم تربیت‌شده اسلام است

شفیعی ادامه داد: مقام معظم رهبری در پیامشان برای شهادت حاج قاسم این جمله را دارند: «او نمونه برجسته‌ای از تربیت‌شدگان اسلام و مکتب امام خمینی(ره) بود.» اشاره به مکتب امام همان مکتب اسلام است. اگر گفتیم مکتب حاج قاسم، این همان مکتب اسلام است چراکه حاج قاسم تربیت‌شده و شاگرد امام است و امام هم تربیت‌شده اسلام است:

این همه آوازها از شه بود

گرچه از حلقوم عبدالله بود

«وَيُزَكّيهِم وَيُعَلِّمُهُمُ» همان متن دین اسلام است که فرشی را عرشی می‌کند. پس تعبیر مکتب حاج قاسم، عبارت از اسلام است که در برهه‌ای از زمان، آن را به تجلی گذاشت.

هنر حاج قاسم این است که اسلام انسان‌ساز  و جامعه‌ساز را به نمایش گذاشت

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان با بیان اینکه ما در مکتب حاج قاسم، اسلام و آموزه‌های حیات‌بخش آن را می‌آموزیم، افزود: هنر و عظمت حاج قاسم این است که اسلام انسان‌ساز، جامعه‌ساز و مبتنی بر جذب حداکثری را به نمایش گذاشت. برای من به عنوان یک روحانی مرتبط با جامعه حضور حاج قاسم در برابر داعش و مهربانانه عکس سلفی گرفتن با یک خانم که حجاب او حجاب مناسبی نیست و او درخواست می‌کند که با حاج قاسم عکس بگیرد، هر دو از اهمیت برخوردارند. این جامعیت اسلام است که حاج قاسم آن را به نمایش گذاشت.

کرامت در نگاه سردار سلیمانی

وی ادامه داد: حاج‌قاسم صحبتی به این مضمون دارند که می‌گویند کرامت انسان به این است که ما رفتیم که نگذاریم، مردم را از خانه‌هایشان بیرون کنند. ما هر وقت می‌خواستیم که کرامت را معنا کنیم فضا را در حوزه معنویات می‌بردیم، این نگاه حاج قاسم که می‌گوید همین که انسان از خانه‌اش آواره نشود جزء کرامت است و ما موظفیم کرامت انسان‌ها را حفظ کنیم، بسیار بزرگ است و اگر به همه امور تعمیم پیدا کند، هیچ فردی در یک اداره حق ندارد به مراجعه‌کنندگان بی‌احترامی کند و آنها را نپذیرد.

نسخه‌ای کارآمد از شاگردی در مکتب اسلام

شفیعی گفت: حاج قاسم برای دهه‌ها یک نسخه کارآمد پاسخگو است که در شرایط اجتماعی چطور می‌شود در مکتب اسلام شاگردی کرد و تربیت‌شده مکتب اسلام چطور نقش آفرینی می‌کند. بنابراین اگر بپرسید مکتب حاج قاسم چیست؟ می‌گوییم مکتب حاج قاسم، همان مکتب ناب اسلام است و در حوزه سیاسی و جهان‌بینی، تجلی همان خطی است که مقام معظم رهبری ترسیم می‌کنند. شیفتگی و علاقه معتقدانه او به مقام معظم رهبری به عنوان یک مرید تأثیرگذار است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان گفت: امیدواریم اندیشمندان و نخبگان، حوزویان و دانشگاهیان در به نمایش گذاشتن ابعاد و زوایای این مکتب کوتاهی نکنند.

جامعیت و مانعیت شخصیت سردار

در ادامه حجت‌الاسلام انصاری ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید حاج قاسم در پاسخ به این سوال که چگونه یک فرد مکتب‌ساز می‌شود، گفت: سبک زندگی یک فرد زمانی تبدیل به گفتمان می‌شود که آن فرد دارای جامعیت و مانعیت باشد. حاج‌قاسم هم جامع است و هم مانع. او جامع فضایل و حسنات و مانع رذایل و زشتی‌ها است.

وی با اشاره به آیاتی از سوره مائده گفت: خداوند در آیه 51 این سوره می‌فرمایند: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الْيَهُودَ وَالنَّصَارَى أَوْلِيَاءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ» با افرادی که دشمنان دین هستند، پیوند دوستی برقرار نکنید. هر کس بخواهد با آنها ارتباط برقرار کند(اینجا منظور یهود و نصارایی هستند که سر دشمنی با اسلام دارند) خداوند ظالمان را هدایت نمی‌کند. در آیه بعد: « فَتَرَى الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ يُسَارِعُونَ فِيهِمْ» خداوند از آنها به عنوان افراد بیماردل تعبیر می‌کند، کسانی که برای این پیوند از همدیگر سبقت می‌گیرند به فرموده خداوند از دین بازگشته است: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ». خداوند در ادامه آیه می‌فرماید اگر شما اینگونه رفتار کنید فکر نکنید دین خدا به واسطه شما به نابودی کشیده می‌شود بلکه: «فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ» یکی از مصادیق برجسته این آیه حاج قاسم است. این محبت و علاقه دوسویه است.

حاج قاسم نشان داد از ظرفیت اسلام هنوز چیزی به نمایش گذاشته نشده است

انصاری با اشاره به نامه پایانی حاج قاسم پیش از شهادت گفت: اولین جمله این نامه این است «خدایا من عاشق دیدارتم» این عشق به این نوشته منتهی نمی‌شود که تنها به آن استناد کنیم، سیره حاج قاسم در مدت زندگی دلالت بر این دارد که او یک عاشق حقیقی خدای متعال بوده است. نماز شب یک برنامه معمولی در زندگی روزانه سردار بود.

این مدرس حوزه و دانشگاه ادامه داد: ادامه آیه فرمود: «أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ» اینکه در برابر جامعه ایمانی با هر سلیقه و سطحی از ایمان، خاضع و متواضع است، دومین ویژگی این شخصیت مکتب ساز است.

وی با اشاره به حضور مؤثر حاج قاسم در ماجرای سیل خوزستان در سال ۹۸ گفت: خاطرات و صحنه‌هایی از حضور حاج قاسم در سیل باقی مانده است که انسان با دیدن آنها مبهوت می‌شود. یکی از مصادیق این آیه بوسیدن دست یک مرد روستایی است که عکس امام را بالای سر گرفته بود. حاج قاسم وارد آب می‌شود و بدون تشریفات همراه مرد می‌رود. این سطح از خضوع برای کسی با این جایگاه که اقبال و توجه جهانی به اوست، مثال زدنی است. حاج قاسم در همین سفر به منزل زنی می‌رود که به دلیل بیماری صعب العلاج نمی‌توانست خانه‌اش را در سیل ترک کند.

انصاری ادامه داد: در ادامه آیه 54 فرمود: «أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ ذَلِكَ فَضْلُ اللَّه» در برابر کفار و کسانی که نسبت به اسلام و کیان اسلامی طمع کردند سرسختانه، شجاعانه، با عزت و با اتکا به قدرت الهی حضور پیدا می‌کند و در نزدیکترین خطوط نظامی داعش بی محابا می‌ایستد و از شماتت هیچ شماتت کننده‌ای هم نمی‌ترسد. این فضل خداست که شامل این شخصیت شده است.

در بخش دیگری از این نشست حجت الاسلام شفیعی در پاسخ به این سؤال که چگونه می‌توان اسلام مبتنی بر جذب حداکثری را به نمایش گذاشت، گفت: پیش از پاسخ باید تکلیف یک نکته را روشن کنیم؛ این اسلام است به شکلی که ما دوست داریم به نمایش بگذاریم؟ یا این اسلام است کما هو حقه؟ چیزی که از آن به عنوان جذب حداکثری یاد می‌شود، یک نسخه از لیبرالیسم رفتاری است؟ یعنی نسخه‌ای است که بر اساس آن اسلام همه سخنان را درست می‌داند.

جاذبه حداکثری، متن دین است

وی ادامه داد: این نیست که ما بخواهیم یک اسلام بزک شده‌ای را بنمایانیم. ما نمی‌خواهیم اسلامی که وجود ندارد را به گونه‌ای که دوست داریم، جلوه دهیم. اصل این است که جاذبه حداکثری، متن دین است. بارها گفته‌ام حجم آدم‌هایی که با سلوک پیامبر اسلام(ص) به ایشان ایمان آوردند، به مراتب بیشتر از کسانی بود که به منطق پیامبر ایمان آوردند؛ یعنی اینطور نبود که همه کسانی که توحید را پذیرفته‌اند با پیامبر کرسی آزاد اندیشی برگزار کرده باشند. 

شفیعی ادامه داد: پسر حاتم طائی درباره پیامبر(ص) می‌گوید این سلوک، سلوک پادشاهان نیست. او حتی با پیامبر(ص) وارد گفتگو نشد. ایشان را دید که در کوچه ایستاده و دقایقی به حرف پیرزنی گوش می‌دهد. این را دیده و گفته بود این سلوک انبیا(ص) است. آن چیزی که در رفتار حاج قاسم به نمایش گذاشته شد، اسلام است. ما این را در رفتار امام(ره) و رهبر انقلاب هم دیده‌ایم. این رفتار مؤثر است و با دل‌ها ارتباط برقرار می‌کند.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان افزود: بازتاب آن بخش از صحبت‌های حاج قاسم را که گفت «گروه‌بندی نکنید»را دیدید که آن مداح بگوید پامنبری‌های من. آن روحانی بگوید پا منبری‌های من. این نسخه، چنین بازخوردهایی به همراه دارد.

جمع اضداد؛ یک حُسن مستقل

نویسنده کتاب «در جستجوی راه» خاطرنشان کرد: ابعاد شخصیتی حاج قاسم بسیار بزرگ هستند، اما جمع بین این ابعاد بسیار بزرگتر و دلنشین‌تر است. که این نکته یک حُسن مستقل به شمار می‌رود. واقع مطلب این است که شاید اگر حاج قاسم در سیل خوزستان به خوزستان نیامده بود، ما از یک سردار رزمنده در فضای ذهنی‌مان انتظار نداشتیم در یک حادثه طبیعی حضور پیدا کند.

مرسوم است اگر سیل و زلزله‌ای رخ دهد ارتش و مسلح وارد میدان می‌شوند چون حادثه متفاوت است، کمک متفاوت هم نیاز است، اما انتظار نداشتیم سرداری بیاید تا زانو در آب برود دست یک مرد روستایی سیل زده را ببوسد. حاج‌قاسم سطح انتظارها را خیلی بالا برد و کار را برای ما خیلی سخت کرد. حاج قاسم بدون حرف به جامعه نشان داد از ظرفیت و توان اسلام هنوز چیزی به نمایش گذاشته نشده است وگرنه معجزه صورت می‌گیرد

شفیعی ادامه داد: مرسوم است اگر سیل و زلزله‌ای رخ دهد ارتش و مسلح وارد میدان می‌شوند چون حادثه متفاوت است، کمک متفاوت هم نیاز است، اما انتظار نداشتیم سرداری بیاید تا زانو در آب برود دست یک مرد روستایی سیل زده را ببوسد. حاج‌قاسم سطح انتظارها را خیلی بالا برد و کار را برای ما خیلی سخت کرد. حاج قاسم بدون حرف به جامعه نشان داد از ظرفیت و توان اسلام هنوز چیزی به نمایش گذاشته نشده است وگرنه معجزه صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به حال بکا و گریه حاج قاسم گفت: ما از یک آدم رزمنده و شجاع، یک چهره رسمی و ابرو درهم کشیده در ذهنمان داریم. ما فکر می‌کردیم هر وقت او را می دیدیم آن جنبه «اشدا علی الکفار» او را باید ببینیم. این که آدمی با این حجم از شجاعت و نترسیدن، با فرزندان شهدای مدافع حرم چنان محبتی می‌کند، عجیب است. ایشان دفتر تلفنی داشت که در آن شماره تلفن فرزندان شهدای مدافع حرم را داشت و به تناوب به آنها زنگ می‌زد.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان افزود: وجود یک انسان چقدر می‌تواند بزرگ ‌شود، انسانی که همزمان داعش را زمین‌گیر می‌کند و همزمان با فرزند شهید مدافع حرم در یک شهرستان تماس بگیرد و حالش را بپرسد. اینکه یک انسان بی‌تکلف اشک بریزد، بی‌تکلف دوست بدارد و بی‌تکلف دوست داشته بشود، این جامعیت در نظر من خود یک حُسن مستقل است. به نظر من این هیچ نیست جز این که بگوییم خداست: «مَنْ أَصْلَحَ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اللَّهِ أَصْلَحَ اللَّهُ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ النَّاسِ». این خداست که با دست حاج قاسم دختر مدافع  شهید را بغل می‌کند و با دل حاج قاسم با بندگان خدا این‌طور مهربانی می‌کند و خوش به حال حاج قاسم. در شمار معجزات پیامبر(ص) می‌توانیم تربیت چنین کسی در مکتب اسلام را هم نام ببریم.

حجت‌الاسلام انصاری نیز با اشاره به جمعیت میلیونی تشییع کنندگان سردار گفت حضور آن جمعیت میلیونی در تشییع سردار یک مسئله برنامه ریزی شده نبود. در مراسم تشییع هیچکس حاضر به ترک محلی که در آن قرار داشت نبود. صحنه‌هایی را می‌دیدیم که جز در عزاداری یک مادر جوان از دست داده ندیده بودیم. برخی که می‌خواهند به هر چیزی خدشه وارد کنند، این جمعیت کم‌نظیر میلیونی، این جمعیت بی‌نظیر تاریخی را به شانتاژ خبری و تبلیغات تعبیر می‌کنند. اما عزاداری کودکان و بچه‌های خردسال در شهادت حاج قاسم را با چه معادلاتی می‌توان توجیه کرد؟ جز اینکه خداوند اراده فرموده بود تا این پرورش‌یافته مکتب اسلام، پیغمبر اکرم، سیدالشهدا، فاطمه زهرا، امام راحل و سربازی رهبری انقلاب اسلامی را به این شکل به عرصه ظهور برساند؟ این حجم از علاقه به حاج قاسم را جز اراده الهی برای محبت ایشان در قلوب مؤمنین و غیر مؤمنین نمی‌دانم.

در بخش دیگری از این نشست، شفیعی در پاسخ به این پرسش که شرایط مقاومت اسلامی بعد از شهادت سردار سلیمانی چگونه است، توضیح داد: آنچه که مسلم است شهادت حاج قاسم برای ما و برای مقاومت اسلامی حادثه دردناکی بود و تردیدی در این نیست. اما ما سرمایه بزرگی با عنوان اعتقاد به خدا و ماوراءالطبیعه داریم. ما معتقدیم که نسخه‌های دیگری از شهدای انقلاب اسلامی وجود دارد و در اینجا فرق ما با دیگران این است که ما پشتوانه الهی داریم. حاج قاسم نسخه ثانی ندارد اما نکته این است که راه حاج قاسم و جهاد فی سبیل‌الله مفتوح است. 

وی افزود: برخلاف محاسبات مادی، مقاومت بین‌الملل و مقاومت اسلامی با این خون‌ها تقویت می‌شود. نظام سلطه باید بفهمد که هر کسی از مقاومت بر زمین بیفتد کار مبارزه جدی‌تر خواهد شد. یعنی اگر یک سردار مقاومت روی تخت بیمارستان بر اثر بیماری یا سانحه رانندگی جانش را از دست بدهد این‌قدر برای اردوگاه کفر خطر و ضرر ندارد که یک سرداری در وسط میدان بر زمین بیفتد. در این یک سال حاج قاسم به مراتب شناخته شده‌تر شده است. شاید حاج قاسم تا قبل از شهادت برای اهل اطلاع و آدم‌های در میدان شناخته شده بود اما این که حاج قاسم به یک نسخه و چراغ راه تبدیل شود بعد از شهادت او اتفاق افتاد. همه سوگواران حاج‌قاسم و مدعی‌های خون او نمی‌گویند این شهید ایرانی بوده بلکه اکنون همه مقاومت اسلامی خود را خون‌خواه حاج قاسم می‌دانند. همانگونه که امام فرمود: «بکشید ما را ملت ما بیدارتر می‌شود.»

شفیعی افزود: خون حاج قاسم خونی نیست که حتی با خروج آمریکا از منطقه جبران بشود این خون خونی است که باید کار کند تا نظام سلطه و اردوگاه صهیونیست را زمین‌گیر کند. حاج قاسم امروز یک دستورالعمل، راهنما و نسخه تکثیر شده است. تراز شهادت‌ حاج‌قاسم هم استثنایی است؛ اینکه رئیس جمهور آمریکا که مصداق بارز فرعون در دوران معاصر است، مستقیم دستور ترور ایشان را صادر کند و بگوید پای مانیتور صحنه را دنبال می‌کردم تا این اتفاق بیفتد یعنی به دست شقی‌ترین افراد به شهادت رسید؛ یعنی این هم‌ترازی و این هماوردی حفظ شد. 

انصاری هم در ادامه این بحث با بیان اینکه در وصیت حاج قاسم کلیدواژه‌های متعددی همچون خدا و اهل‌بیت(ع) وجود دارد، گفت: کلیدواژه مهم دیگری که حاج قاسم در آخرین اثر خودش برای بشریت به آن تأکید کرده، مسئله ولایت فقیه و خامنه‌ای عزیز است که در خطاب به مراجع، عموم مردم، کارگزاران و جبهه مقاومت به آن اشاره دارد و همه ابعاد مقاومت را به ایشان ارجاع می‌دهد و رمز خودش را در وصیت‌نامه به این شکل بیان می‌کند. شهدا و فردی همچون شهید سلیمانی در بلندپروازی‌های خود رمزی دارد؛ یعنی عرفان و منطق را از مسیری به نام ولایت دریافت کرده‌اند چراکه ولی فقیه امتداد ولایت رسول خدا(ص) است. حضور در سوریه، عراق و سیل به اشاره فرمانده استاد و مراد او یعنی مقام معظم رهبری است. شهید سلیمانی کسی است که توانست در عرصه ولایت‌پذیری آنچنان که باید و شاید و در شأن خودش و در خور شأن یک سرباز حاضر شود و خودش را اثبات کند.

انتهای پیام
captcha