عینیت مسلمانی در اخلاص / توحید عملی همان اخلاص است
کد خبر: 3947649
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۷

عینیت مسلمانی در اخلاص / توحید عملی همان اخلاص است

مدیر مرکز فرهنگی عصر ظهور اهواز، مهم‌ترین شرط مسلمانی را اقرار به وحدانیت خدا و اعتقاد به توحید دانست و گفت: توحید عملی، همان اخلاص در عمل است. مسلمانی ما تنها در انجام عباداتی مثل نماز و روزه مشخص نمی‌شود بلکه در اخلاص به ظهور می‌رسد.

حجت‌الاسلام موسوی

به گزارش ایکنا از خوزستان، حجت‌الاسلام سید منصور موسوی، مدیر مرکز فرهنگی عصر ظهور اهواز به مناسبت ایام فاطمیه در مسجد الغدیر اهواز، گفت: همه انسان‌ها فارغ از هر نژاد و آیینی این دغدغه را دارند که سرنوشت‌شان چیست و انتهای زندگی‌شان در نهایت به کجا ختم می‌شود.

وی با بیان اینکه، خداوند متعال عقل را به عنوان قوه‌ تدبیر امور به انسان عطا کرد تا بتواند سرنوشت خودش را تعیین کند، افزود: عقل انسان مهم‌ترین موهبت الهی است و به میزانی که تحت تربیت خداوند متعال قرار بگیرد، به نهایت آخربینی که ابدیت است می‌رسد.

موسوی تصریح کرد: به اعتقاد بسیاری از علمای اسلامی مهمترین وجه تمایز انسان و حیوان همین قوه‌ عاقله و آخِربینی است و تنها انسان است که می‌تواند برای آینده‌ خود برنامه‌ریزی کند.

مدیر مرکز فرهنگی عصر ظهور اهواز با اشاره به اینکه امید به سرنوشت خوب، تلاش و حرکت را در انسان ایجاد می‌کند، ادامه داد: افرادی که به بیماری افسردگی مبتلا می‌شوند عموما امید چندانی به سرنوشت خود ندارد و نسبت به آینده ناامید هستند. حال این سؤال در ذهن ایجاد می‌شود که چگونه می‌توانیم بهترین سرنوشت‌ها را برای خود رقم بزنیم و مانند بسیاری از شهدا پایان خوبی داشته باشیم؟

وی اضافه کرد: حضرت فاطمه زهرا(س) در حدیثی اخلاص در اعمال را تنها راه دستیابی به یک سرنوشت خوب معرفی می‌کنند و می‌فرمایند: هرکس عبادات و کارهای خود را خالصانه برای خدا انجام دهد، خداوند بهترین مصلحت‌ها و برکات خود را برای او تقدیر می‌نماید. راز موفقیت انسان‌های بزرگی همچون حضرت امام خمینی(ره)، شهید سلیمانی و بسیاری از شهدا و علما، انجام اعمال خالصانه است. در روز قیامت تنها اعمال مخلصانه ارزشمند هستند. اصولا خداوند متعال کارهای خوب را زمانی قبول می‌کند که در آن اخلاص وجود داشته باشد. لذا در روایت داریم اگر کسی تنها دو رکعت نماز مخلصانه بخواند، اهل بهشت می‌شود.

موسوی، مهم‌ترین شرط مسلمانی را اقرار به وحدانیت خدا و اعتقاد به توحید دانست و گفت: توحید که روح و حقیقت دین است، در اخلاص محقق می‌شود؛ به بیان دیگر توحید عملی، همان اخلاص در عمل است. مسلمانی ما تنها در انجام عباداتی مثل نماز و روزه مشخص نمی‌شود بلکه در اخلاص به ظهور می‌رسد.

مدیر مرکز فرهنگی عصر ظهور اهواز اظهار کرد: انسان به گونه‌ای خلق شده که به هر چیزی غیر از خداوند متعال تمایل داشته باشد، یا به آن نمی‌رسد؛ یا اگر هم برسد از آن خسته و متنفر می‌شود. معمولاً انسان‌هایی که اخلاص دارند و همه‌ کارهایشان را تنها برای رضایت خدا انجام می‌دهند، بسیار با نشاط و سرزنده هستند، چراکه تنها خداست که می‌تواند همه نیازهای روحی انسان‌ها را تأمین کند و او را به لذت ابدی برساند.

انتهای پیام
captcha