ترجمان وحدت ایرانیان و نظامیانی معتقد به نورانیت قرآن
کد خبر: 3951563
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۲
گزارش ایکنا به انگیزه روز نیروی هوایی؛

ترجمان وحدت ایرانیان و نظامیانی معتقد به نورانیت قرآن

همواره شنیده‌ایم که ارتش ما ارتشی مکتبی و نشئت گرفته از مکتب اسلام است. تجربه، دقت و پیگیری برنامه‌های فرهنگی و قرآنی در پایگاه وحدتی دزفول از اعتقاد اعضای آن به نورانیت قرآن سرچشمه می‌گیرد. گویی همه ایران را یکجا در این پایگاه نظامی جمع کرده‌اند؛ نظامیانی که برای دشمن «اَشِدّاءُ عَلَی الکُفّارِ» و برای هموطنانشان خوش‌خوی و مهربانند.

گویی همه ایران یکجا جمع شده است / نظامیانی معتقد به نورانیت قرآن

به گزارش ایکنا از خوزستان، 19 بهمن‌ماه در تقویم جمهوری اسلامی ایران به یاد دیدار همافران با امام راحل به نام «روز نیروی هوایی» نام‌گذاری شده است. 

گزارش زیر از فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی پایگاه هوایی وحدتی دزفول است؛ این پایگاه با برخورداری از نیروهای پایور و وظیفه و خانواده‌های آنها و همچنین برنامه‌ریزی خوب فرهنگی توانسته است در عرصه قرآنی موفق عمل کند. 

کوی سازمانی پایگاه هوایی وحدتی دزفول خانواده‌هایی را از همه اقوام ایرانی در خود جای داده است، مردانی که با همراهی خانواده‌هایشان در لباس خلبانان و نظامیان، امنیت ایران عزیزمان را رصد کرده و از آن محافظت می‌کنند. 

فعالیت‌های قرآنی پایگاه وحدتی دزفول 

حجت‌الاسلام امین خرم‌آبادی‏، رئیس عقیدتی سیاسی پایگاه هوایی وحدتی دزفول در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان اظهار کرد: سازمان عقیدتی سیاسی در 24 مهر سال 58 با هدف فعالیت‌های فرهنگی تشکیل شد و در رأس کارهای فرهنگی، قرآن به عنوان سبک زندگی برای دنیا و آخرت قرار گرفته است.

گویی همه ایران یکجا جمع شده است(((((آماده)))))))))

وی با بیان اینکه سازمان عقیدتی سیاسی ارتش برنامه‌‌هایی را برای جذب سربازان، کارکنان، خانواده‌ها و فرزندان آنها دارد، افزود: سازمان عقیدتی سیاسی دارای مرکز قرآن، عترت و نماز است و با فعالیت‌های آن نیروی هوایی ارتش توانست موفق به کسب مقام اول در بیستمین دوره مسابقات قرآنی خواهران شاغل، همسران و فرزندان کارکنان آجا شود. همچنین پایگاه هوایی وحدتی دزفول هم در چهلمین دوره مسابقات قرآن کارکنان پایور و وظیفه نیروی هوایی ارتش رتبه سوم را به دست آورد.

خرم‌آبادی با اشاره به اقدامات گسترده فرهنگی، مذهبی و قرآنی برای خانواده‌های کارکنان در این پایگاه هوایی، افزود: دعوت از استادان قرآنی، استفاده از ظرفیت خانواده‌ها در زمینه برگزاری جلسات و آموزش‌های قرآنی، راه‌اندازی مهدقرآن با 5 کلاس و سایت قرآنی با سیستم‌های رایانه‌ای و صوتی از جمله این اقدامات است. سربازان وقت کمتری دارند و آن‌طور که باید و شاید هم نتوانستیم امکانات را در اختیارشان قرار دهیم. همچنین در سطح فرزندان کارکنان با استفاده از ظرفیت مدارس و سامانه شبکه شاد، 67 نفر از دانش‌آموزان علاقه‌مند و مستعد جذب شده و برای حفظ جزء سی قرآن کریم برنامه‌ریزی شده است.

رئیس عقیدتی سیاسی پایگاه هوایی وحدتی دزفول با تأکید بر حمایت‌های فرماندهی پایگاه از فعالیت‌های قرآنی کارکنان پایور و وظیفه، ادامه داد: به دلیل اینکه آموزش‌های قرآنی در ساعات اداری برگزار می‌شوند، فرماندهی پایگاه با شرکت کارکنان و سربازان در این کلاس‌ها موافقت می‌کنند. زمینه برای پیشرفت قرآنی در پایگاه وحدتی فراهم است‎؛ هر سربازی در کلاس‌های هفتگی یک ساعتی شرکت می‌کند و از این طریق استعدادها شناسایی می‌شوند؛ آقای خالدی و آقای گرجی از رتبه‌آوران ما در مسابقات کشوری، در همین کلاس‌ها شناسایی شدند. سربازانی هم که در مسابقات قرآن رتبه می‌آورند، دو ماه مرخصی تشویقی دارند.‌

وی گفت: از سال گذشته و با گسترش ویروس کرونا، مساجد و کلاس‌های قرآن تعطیل شدند و چون سربازها اجازه استفاده از موبایل را ندارند، نمی‌توانستیم برای آنها کلاس‌های مجازی برگزار کنیم. در سربازان آمار جرم و جنایت یعنی خودزنی و خودکشی افزایش یافت که نشان دهنده این است که این جلسات وقتی نباشند آمار جرم و جنایت بالا می‌رود. با بررسی کارشناسی مشخص شد که منشأ این اتفاقات ناشی از نبود مراسم قرآنی و معنوی بوده است. به همین منظور برای این موضوع چاره‌اندیشی شد که همه اماکن با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و کلاس‌های قرآن در سطح فرماندهان، کارکنان و سربازان بازگشایی شوند.

خرم‌آبادی بیان کرد: برگزاری مسابقات مفاهیم قرآن، اجرای طرح هر خانه یک مسجد به صورت مجازی در ماه رمضان در دهه کرامت، امامت، ایام فاطمیه، سخنرانی در مسجد از دیگر برنامه‌های عقیدتی سیاسی در پایگاه وحدتی دزفول است.

رئیس عقیدتی سیاسی پایگاه هوایی وحدتی دزفول گفت: بسیاری از کارکنان و خانواده‌های آنها به دلیل مشغله‌های کاری نمی‌توانند در دوره‌های حضوری شرکت کنند. با توجه به گسترش ویروس کرونا و برگزاری برنامه‌های فرهنگی و قرآنی در فضای مجازی، فرصت برای همه فراهم بود و این باعث شد که استقبال هم از برنامه‌های قرآنی بیشتر شود. کرونا محدودیت‌هایی را به همراه داشت اما خوبی‌هایی هم داشت که کارهای فرهنگی در فضای مجازی و حقیقی تقسیم شد. حتی افرادی در خارج از پایگاه هم از نیروی زمینی و نیروی انتظامی در دوره‌های مجازی ما شرکت می‌کنند؛ هدف ما کار فرهنگی و قرآنی است. به منظور دریافت بازخورد از میزان تأثیر برنامه‌های فرهنگی و قرآنی، فرم‌های نیازسنجی و نظرسنجی در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و آنان درباره برنامه‌ها نظر می‌دهند.

وی درباره وظایف مستقر در پایگاه در زمینه برنامه‌های عقیدتی، گفت: وظیفه اول روحانیون در پایگاه تدریس در کوی سازمانی برای سربازان یا کارکنان است. هر فردی که می‌خواهد درجه‌اش بالاتر رود باید در کلاس‌های تکمیلی و تخصصی شامل احکام، عقاید، علم سیاست و اخلاق شرکت کند.

خرم‌آبادی افزود: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، کل ارتش روزهای سه‌شنبه ساعت 7 تا 8 کلاس قرآن برای کارکنان خود برگزار می‌کند. بدین صورت که یک فرد ارتشی بعد از سی سال خدمت، سی جزء قرآن را در زمینه مفاهیم و قرائت فرا گرفته است. هر روحانی هم در طول سی سال خدمت خود باید سی جزء قرآن را براساس تفسیرالمیزان نهج‌البلاغه را کار کند.

سروان احمد مرادی، مسئول شعبه امور قرآن، عترت و نماز پایگاه هوایی وحدتی دزفول به ایکنا گفت: در راستای گسترش فرهنگ قرآن و تخصصی شدن فعالیت‌ها، از تابستان امسال مرکز قرآن به عنوان یک مرکز مستقل در سازمان عقیدتی راه‌اندازی شد. 

گویی همه ایران یکجا جمع شده است(((((آماده)))))))))

سروان مرادی به سابقه مسابقات قرآن در ارتش اشاره کرد و گفت: مسابقات قرآن در گروه پایور زودتر شکل گرفت و 20 سال از سابقه مسابقات خانواد‌ه‌ها می‌گذرد.

وی گفت: من لیسانس ادبیات دارم و در نشریه سرباز ارتش طنز می‌نوشتم اما لطف خدا بود که به دست تقدیر در شعبه قرآن مرکز دو نفر بازنشست شدند و به من گفتند باید در این حوزه فعالیت کنم. قبل از اینکه به دزفول بیایم در تهران در زمینه فعالیت‌های قرآنی مشغول به کار بودم؛ در آن زمان، مسابقات مقدماتی قرآن را پایگاه به پایگاه برگزار می‌کردیم و با داورانی همچون آقای حنیفی‌، پورزرگری و خانم نظری استعدادها را در پایگاه‌ها شناسایی می‌کردیم. همان زمان هم اطلاعات کامل افراد را از آنها می‌گرفتیم که بانک اطلاعات قوی داشته باشیم. خوب عمل کردن بستگی به پیشینه دارد؛ روزی که به دزفول آمدم، فایل اطلاعاتی استعدادهای قرآنی پایگاه را همراه خودم آوردم و به دلیل در اختیار داشتن آن بانک اطلاعاتی استعدادهای قرآنی پایگاه وحدتی را می‌شناختم.

مسئول شعبه امور قرآن، عترت و نماز پایگاه هوایی وحدتی دزفول به معرفی برنامه‌های این مرکز در روزهای کرونایی پرداخت و افزود: گسترش ویروس کرونا برای ما ثمرات خوبی داشت چراکه باعث شد یک کانال در فضای مجازی راه‌اندازی کنیم و اطلاع‌رسانی ما از آن سبک قدیم که بنر در سطح پایگاه نصب کنیم و منتظر بمانیم که آیا آن را کسی ببیند، خارج شد.

وی افزود: اکنون هم در فضای مجازی کار می‌کنیم، استاد هست و کار را تعطیل نکردیم. هر استاد 30 شاگرد دارد که در همین فضای مجازی اشکالات را برطرف می‌کند و به شاگردان برنامه می‌دهد.

خاطره‌ای از شهید حسنی‌کارگر

سروان مرادی به خاطره‌ای از شهید حسنی‌کارگر اشاره کرد و گفتم: مرحوم را خیلی دوست داشتم و خاطرات خوبی از او دارم. سال 94 و برگزاری مسابقات قرآن در آن سال با حضور پر تعداد سربازان وظیفه همراه بود. آقای حسنی‌کارگر سرباز سپاه بود و آمد و در سی‌امین دوره مسابقات سراسری قرآن نیروهای مسلح رتبه با قدرت اول شد. میانگین نمرات شرکت‌کنندگان در رشته قرائت تحقیق در مسابقات نیروهای مسلح، بین 84 تا 86 است. اما آقای حسنی‌کارگر با نمره 92 اول شد. در مسابقات قرآن نیروهای مسلح، عرف است که در پایورها قاری اختتامیه باشند اما این‌قدر قرائت او سطح بالایی داشت که گفتند آقای کارگر بخواند.

امیرحسین گرجی، اهل تهران، متولد 1374 سرباز وظیفه نیروی هوایی ارتش پایگاه چهارم شکاری وحدتی دزفول هستم و تحصیلاتم را در رشته فیزیوتراپی دانشگاه شهید بهشتی تهران به پایان رساندم.

از سن 11 سالگی فعالیت خودم را در زمینه قرائت ترتیل و تحقیق آغاز کردم و به فراخور هر مقطع سنی در مسابقات قرآن از دانش‌آموزی تا آموزش عالی و نیروهای مسلح شرکت کرده‌ام.

گویی همه ایران یکجا جمع شده است(((((آماده)))))))))

فضای خانواده ما قرآنی است و عموی مادرم از همان کودکیِ ما جلسه‌ای را با عنوان صله‌ ارحام میان اقوام اما با موضوع جلسه قرآن و آموزش قرائت و تجوید برگزار می‌کرد. این جلسات چهارشنبه‌های هر هفته در خانه یکی از اقوام برگزار می‌شد و بعد از مدتی وارد مباحث حرفه‌ای و آموزش تجوید شد. در حال حاضر اعضای خانواده با هر سطح از سواد و تحصیلات سطح بالایی در قرائت قرآن کریم دارند. همچنین در همان فضا علاوه بر مباحث قرائت نکات قرآنی در زمینه مهارت‌های زندگی بر اساس مفاهیم قرآن بیان می‌شد.

خانواده من با همه مشغله کاری که داشتند بسیار بر موضوع موفقیت ما در زمینه تحصیلی تأکید می‌کردند. همچنین پدرم همیشه من را در جلسات قرآن استادان بزرگ در تهران شرکت می‌داد و این گونه بود که من همواره تحت حمایت مالی، فکری خانواده‌ام بودم و برایم زمان می‌گذاشتند. سیزده ساله بودم که برنامه‌های تخصصی در صدا و سیما و رادیو قرآن پخش می‌شد که به آن برنامه قاریان جذب می‌شدند و برای بچه‌ها در آن سن اتفاق بزرگی بود چرا که فرد احساس ارزش می‌کند.

بعد از ورود به دانشگاه در انجمن اسلامی وارد شدم و در دوره‌های قرآنی که نهادهای مختلف مثل اوقاف و تبلیغات برگزار می‌کردند، شرکت کردم. پس از آغاز دوران سربازی با عقیدتی سیاسی و دارالقرآن ارتش آشنا شدم و در مسابقات شرکت کردم و توانستم در چهلمین دوره مسابقات قرآن کارکنان پایور و وظیفه نهاجا رتبه نخست رشته ترتیل را به دست بیاورم. مرکز قرآن، عترت و نماز اداره عقیدتی سیاسی نهاجا به ریاست آقای مصطفوی‌زاده بسیار فعال عمل می‌کنند؛ سربازانی که در زمینه قرآنی فعال هستند، حق و حقوقی دارند که امتیازاتی را برای سربازان به وجود آورده، ریاست مرکز قرآن نهاجا در این زمینه بسیار پیگیر است.

همچنین برای شرکت در مسابقات نهاجا کلاس‌های آموزشی برای ما در پایگاه هماهنگ شد. خوبی عملکرد آقای مرادی به عنوان مسئول دارالقرآن این است که کوچک‌ترین پیشنهادات بچه‌ها را زمین نمی‌گذارد. سایت قرآنی و مسجد فضای خوبی برای تمرین ما به وجود آورده است. پس از آنکه فراخوان برگزاری مسابقات قرآن در مرحله پایگاهی اعلام شد، 6 نفر اعلام آمادگی کردند و هفته‌ای دو جلسه ما برنامه آموزش و تمرین داشتیم. از آن 6 نفر، پنج نفر رتبه کشوری به دست آوردند. اکنون تهران برای برگزاری مرحله کشوری مسابقات قرآن در سطح آجا به صورت آنلاین برای شرکت‌کنندگان پایگاه‌ها در استان‌ها کلاس آموزشی برگزار می‌کند.

وی درباره فعالیت‌های قرآنی و مسابقات قرآن در کشورمان، گفت: می‌توان محتوای بهتری را برای فعالیت‌های قرآنی انتخاب کرد. همین که انس با قرآن توسط نهادهای مختلف حفظ می‌شود و زنجیره‌وار به یکدیگر متصل است، اتفاق بزرگی به شمار می‌رود. اگر فردی شخصاً خواهان پیگیری مباحث قرآنی و پیشرفت در این مسیر باشد فضا برای فعالیت و موفقیت موجود است.

نگاه به گونه‌ای شده که غایت فعالیت‌های قرآنی یک نهاد، زمانی مشخص می‌شود که تعداد رتبه‌های آن در مسابقات قرآن بالاتر باشد. به نظرم این بی‌انصافی در حق قرآن است که دریای مفاهیم و مهارت‌ها را در چارچوب تجوید، صوت و لحن، وقف و ابتدا محدود کنیم و تعدادی از شخصیت‌ها با این عیار سنجیده شوند و به عنوان نماینده قرآنی کشورمان معرفی شوند.

گرجی ادامه داد: ماهیت مسابقات قرآن در کشورمان به نظرم مقداری مشکل دارد. نگاه به گونه‌ای شده که غایت فعالیت‌های قرآنی یک نهاد، زمانی مشخص می‌شود که تعداد رتبه‌های آن در مسابقات قرآن بالاتر باشد. به نظرم این بی‌انصافی در حق قرآن است که دریای مفاهیم و مهارت‌ها را در چارچوب تجوید، صوت و لحن، وقف و ابتدا محدود کنیم و تعدادی از شخصیت‌ها با این عیار سنجیده شوند و به عنوان نماینده قرآنی کشورمان معرفی شوند. دکتر تابعی یکی از استادان من در دانشگاه شهید بهشتی و عضو هیأت عملی رشته فیزیک بود. از علاقه‌مندان به قرائت قرآن کریم بود و می‌گفت بعد از آنکه رشته فیزیک را انتخاب کردم سعی کردم خط قرآنی را گم نکنم. مقالات متعددی در زمینه ارتباط فیزیک با آیات قرآنی نوشته است به طوری که از این مقالات فرد شگفت‌زده می‌شود که نگاه او چیست و قرآن چیست که چنین نگاهی را به انسان می‌دهد.

این قاری قرآن کریم افزود: این فرد به عنوان یک شخصیت قرآنی معرفی نمی‌شود و از آن طرف یک قاری و فردی که فقط اصول آواز را از لحاظ فن قرائت رعایت می‌کند به عنوان شخصیت قرآنی معرفی می‌شود و وقتی به بطن ماجرا نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که عیار و ارزش او آن‌قدر نیست که بخواهد به عنوان نماینده قرآنی یک کشور اسلامی معرفی شود. این نشان دهنده آن است که زمینه انتخاب شخصیت‌های قرآنی با ارزش‌دهی به آنها در کشورمان معیوب است.

گویی همه ایران یکجا جمع شده است / نظامیانی معتقد به نورانیت قرآن

وی گفت: من در گروه تواشیح نور عضو هستم. این گروه اعضایی بسیار فعال، با دغدغه تولید آثار فاخر قرآنی دارد. همین افراد مستعد هم باید دغدغه این را داشته باشند که در مسابقات داور نمره صوت آنها را کم می‌دهد. به نظرم در مسابقات قرآن در بخش داوران ضعف احساس می‌شود و یکی از ایراداتی که به آن وارد است، تفاوت نمره‌دهی توسط تیم‌های مختلف داوری است. به نظر می‌رسد که سطح مسابقات قرآن با سطح بچه‌های قرآنی رشد نکرده است. فردی همچون آقای یاراحمدی با آن تسلط بر هنر آواز و قرائت با فردی که تفکر چهل سال پیش را در داوری دارد، از نظر ارزش نظری یکسان هستند.

گرجی اضافه کرد: مهره‌های خوبی همچون دکتر بحرالعلوم، دکتر رضیعی، دکتر کرمی، در بخش‌های مختلف وجود دارد اما وقتی نتیجه مطلوب را کسب نمی‌کنیم، نشان دهنده این است که سیستم خوب برنامه‌ریزی نشده است.

وی در قرائت از استاد مصطفی اسماعیل تقلید می‌کند و در تجوید خود را مدیون استاد یاریگل می‌داند چراکه در جلسات استاد که در مسجدالاقصی برگزار می‌شد، شرکت می‌کرد. این قاری جوان کشورمان از وحید خزائی و قاسم مقدمی به عنوان خوش‌خوانان قرائت نام برد. 

گرجی در پاسخ به این سوال که قرآن بر زندگی‌اش تأثیر داشته است، پاسخ داد: درباره تأثیر قرآن در زندگی باید بگویم این موضوع به دیدگاه انسان‌ها بستگی دارد که آیا بخواهند این تأثیر را در زندگی خود ببینند یا خیر. در بزنگاه‌های مختلف زندگی اتفاقات عجیبی رخ می‌دهد که حس می‌کنم دستی به میان می‌آید، تغییراتی را در اتفاقات ایجاد می‌کند و مواردی را درست می‌کند. هر چه‌قدر که ارتباط با قرآن بیشتر باشد، احساس نیاز به آن هم بیشتر می‌شود.

رضا ممیوند اهل استان لرستان ۳۲ ساله، شاغل در پایگاه وحدتی دزفول هستم. حفظ را از سال ۹۰ شروع کردم و با توجه به مشغله کاری نتوانستم حافظ کل قرآن شوم. از نوجوانی در مسجد محل فعالیت‌های قرآنی خودم را شروع کردم و در حال حاضر ۱۳ جزء از قرآن کریم را حفظ هستم. قرار است در ماه‌های آینده به شیراز منتقل شوم و آنجا حتماً با مراجعه به بیت‌الاحزان در دوره حفظ یک‌ساله آنها شرکت می‌کنم و حفظ قرآن کریم را کامل خواهم کرد.

برای حفظ قرآن باید برنامه‌ریزی داشت 

از بچگی دوست داشتم حافظ قرآن کریم شوم اما روش آن را بلد نبودم و همیشه هم برایم سخت بود. می‌گفتم یک حافظ قرآن چگونه ۶۰۶ صفحه را حفظ می‌کند. اما باید بگویم که آیات قرآن کلمات معمولی نیستند بلکه نور هستند و حتماً خداوند به یک حافظ قرآن در ابتدای راه کمک می‌کند تا بتواند موفق عمل کند. از این جهت حفظ قرآن اصلا سخت نیست. می‌خواهم بگویم که نباید برای حفظ قرآن دغدغه داشت فقط باید برای آن برنامه‌ریزی داشت. حتی شده روزی یک خط از قرآن را حفظ کنید اما استمرار آن را ادامه دهید.

گویی همه ایران یکجا جمع شده است(((((آماده)))))))))

افرادی که می‌خواهند حفظ قرآن را آغاز کنند، باید برنامه‌ریزی داشته باشند؛ آیاتی که حفظ می‌کنیم به حافظه موقت سپرده می‌شوند و باید رفته‌رفته به حافظه میان مدت و بلند مدت سپرده شوند اگر یک آیه و حتی یک متن را حفظ کنیم اما آن را مرور نکنیم در حافظه کوتاه مدت می‌ماند و در همان‌جا از بین می‌رود. یک حافظ قرآن کریم باید در طول یک روز سه زمان را برای حفظ، تثبیت و مرور بگذارد. اگر حافظ بر این اساس برنامه‌ریزی کند می‌تواند موفق عمل کند. در روزهای کرونایی کلاس‌های قرآن ما تعطیل شده است. برای یک حافظ شرکت در کلاس قرآن بسیار مهم است و می تواند موفق‌تر عمل کند. 

خیلی اتفاقی حفظ قرآن کریم را آغاز کردم؛ سربازی داشتیم به نام آقای عشیری. در اینجا صبح‌ها با یک نفر در محوطه مسجد قدم می‌زد و صحبت می‌کرد. پرس‌وجو کردم متوجه شدم که آقای پوردیان از آزادگان سرافراز دفاع مقدس است که صبح‌ها می‌آمد در پایگاه و با او حفظ قرآن کریم مباحثه می‌کرد. سرباز ما قبل از اینکه به خدمت بیاید یک جزء قرآن کریم را نزد استاد پوردیان حفظ کرده بود و بعد از آن هماهنگی‌ها انجام شد تا آقای پوردیان در پایگاه حضور یابند. همین رفت و آمد ایشان باعث شد که یک کلاس قرآن با ۴۰ نفر شرکت‌کننده در پایگاه شکل بگیرد. من هم از همان جا حفظ قرآن را شروع کردم. مرحوم پوردیان در دوران اسارت قرآن را حفظ کرده بودند و با اینکه یک پایشان بر اثر جراحات جنگی قطع شده بود اما متعهد بودند و هر روز به پایگاه می‌آمدند و به ما آموزش می‌دادند. در کلاس‌های آقای پوردیان ۵ آیه ۵ آیه حفظ می‌کردم. با استاد منشاوی حفظ را شروع کردم و برای تنوع لحنی العفاسی هم گوش می‌دهم.

یکی از دوستان ما در  زمینه حفظ قرآن فعالیت می‌کرد اما بعد آن را کنار گذاشت و می‌گفت وقتی که حفظ قرآن را کنار گذاشتم فهمیدم چه ضرری کرده‌ام، زمانی که حفظ کار می‌کردم حافظه‌ام بسیار بهتر و ذهنم فعال‌تر بود.  

ممیوند درباره رتبه‌های خود در مسابقات مختلف قرآن، گفت: در سال ۹۴ در مسابقات نیروی هوایی در رشته حفظ ۵ جزء دوم شدم و در مسابقات ارتش چهارم. سال ۹۵ در رشته حفظ ۱۰ جزء در نیروی هوایی اول شدم و سال ۹۸ در رشته حفظ ۱۰ جزء در مسابقات نیروی هوایی دوم و در مسابقات ارتش چهارم شدم. سال ۹۳ در مسابقات اوقاف شرکت کردم و توانستم در مرحله شهرستانی و استانی (استان لرستان) در رشته حفظ ۱۰ جزء رتبه اول را بدست بیاورم.

سطح مسابقات ارتش بسیار بالا است؛ در حال حاضر آقای علیرضا مسیح‌پور از کارکنان ارتش در چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در رشته قرائت تحقیق رتبه برتر را از آن خود کرد. حفظ قرآن در روحیه و کارایی یک فرد نظامی بسیار تأثیرگذار است. ما در میان قرآنیان پرخاشگری نمی‌بینیم و آنها افرادی صبورتر هستند. 

در گذشته در پایگاه وحدتی یکشنبه‌شب‌ها جلسه قرآن خانگی داشتیم. آقای مالچی این جلسه قرآن خانگی را اداره می‌کرد. در آنجا با آقای سلیمی که یکی از همکارانم بود، حفظ قرآن را شروع کردیم و صبح‌ها قبل از این‌که سر کار برویم با هم مباحثه می‌کردیم. مرحوم استاد پوردیان در آن جلسه هم حضور داشت.

من به مسابقات قرآن به دید انگیزه نگاه می‌کنم که فرصتی است برای آن‌که بیشتر در خدمت قرآن کریم باشم. وقتی در مسابقات حاضر می‌شوم، همکارانی را می‌بینم که محفوظاتشان را بیشتر کرده‌اند و این موضوع در من ایجاد انگیزه می‌کند که من هم تلاش بیشتری کرده و حفظ را کامل کنم.

وی درباره جایگاه مسابقات قرآن، توضیح داد: من به مسابقات قرآن به دید انگیزه نگاه می‌کنم که فرصتی است برای آن‌که بیشتر در خدمت قرآن کریم باشم. وقتی در مسابقات حاضر می‌شوم، همکارانی را می‌بینم که محفوظاتشان را بیشتر کرده‌اند و این موضوع در من ایجاد انگیزه می‌کند که من هم تلاش بیشتری کرده و حفظ را کامل کنم.

همیشه این حدیث نبوی رسول خدا(ص) در ذهنم است «هر که (آنقدر) قرآن بخواند تا حفظ شود، خداوند او را به بهشت داخل خواهد کرد و شفاعتش را درباره 10 نفر از خانواده اش که آتش جهنم بر آن واجب شده، می پذیرد.» ما که لیاقت نداریم شفاعت کنیم اما ان‌شاالله قرآن شفیع ما باشد.

همچنین سیدمهدی داوودی، 25 ساله سرباز وظیفه در پایگاه چهارم شکاری هستم. در رشته اذان در سطح نهاجا رتبه اول را در گروه وظیفه‌ها به دست آوردم. از اذان آقای حامد شاکرنژاد و غلوش تقلید می‌کنم.

گویی همه ایران یکجا جمع شده است(((((آماده))))))))) 

آرزو صادق‌اسلامی، چهارده ساله و حافظ کل قرآن کریم هستم. از سن 8 سالگی شروع به حفظ قرآن کردم و در 11 سالگی حافظ کل قرآن شدم. هر روز صبح قبل از رفتن به مدرسه همراه با صوت استاد قرآن را حفظ می‌کردم. چهار ساله بودم که مادرم من را به کلاس حفظ قرآن می‌برد و آنجا جزء سی را حفظ کردم، بعد از مدتی آن را کنار گذاشتم. هشت ساله بودم که دوباره حفظ را از سر گرفتم. در این مدت 4 ساله همیشه افسوس می‌خوردم که چرا حفظ را دنبال نکردم. 

ما اهل تبریز هستیم و در پایگاه شهید فکوری تبریز، خانم قربانی استادمان بود. اول از جزء 30 و 29 حفظ را شروع کردم و بعد از آن جزء 1 تا 28 را با راهنمایی خانم قربانی حفظ کردم. این شیوه که عده‌ای اول حفظ می‌کنند و بعد تثبیت اصلاً شیوه صحیحی نیست. وقتی که جزء 29 و 30 را حفظ کردم استادم را تغییر دادم. بعد که دوباره به سراغ مرور این دو جزء آمدم واقعاً کار برایم سخت بود. تکرار دوباره و حفظ مجدد فرد را بی‌ذوق و خسته می‌کند.

گویی همه ایران یکجا جمع شده است(((((آماده)))))))))

وی که معتقد است حفظ قرآن باید حتماً با صوت و لحن همراه باشد تا جذاب و دل‌نشین شود، گفت: حفظ قرآن همیشه سخت نیست. آیات تکرار می‌شوند و رفته رفته حفظ آسان‌تر می‌شود. شیوه حفظ ما این گونه بود که هر آیه را باید 12 بار می‌خواندیم.

آرزو که دارای رتبه‌هایی در مسابقات بسیج، دانش‌آموزی و خانواده‌های نیروهای مسلح است، افزود: من با قرائت استاد منشاوی قرآن را حفظ کردم اما صدای استاد العفاسی و حامد ولی‌زاده را دوست دارم. اکنون هم هر روز سه جزء به مادرم تحویل و ده صفحه تا یک جزء گوش می‌دهم.

همواره شنیده‌ایم که ارتش ما ارتشی مکتبی و مردمی نشأت گرفته از مکتب اسلام است؛ تجربه، دقت و پیگیری برنامه‌های فرهنگی و قرآنی در پایگاه وحدتی دزفول از اعتقاد اعضای آن به نورانیت قرآن سرچشمه می‌گیرد. گویی همه ایران را یکجا در این پایگاه نظامی جمع کرده‌اند؛ نظامیانی که برای دشمن «اَشِدّاءُ عَلَی الکُفّارِ» و برای هموطنانشان خوش‌خوی و مهربانند. 

انتهای پیام
captcha