نقش بی‌بدیل حضرت ابوطالب و فرزندانش در پاسداری از اسلام / سادات و نقبای ابوطالبی در اهواز
کد خبر: 3958726
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۷

نقش بی‌بدیل حضرت ابوطالب و فرزندانش در پاسداری از اسلام / سادات و نقبای ابوطالبی در اهواز

حجت‌الاسلام شجاعی‌راد با بیان اینکه ادامه نقش ابوطالب(ع) در حمایت از اسلام، در فرزندان و سادات ابوطالبی تجلی یافت، با اشاره به مهاجرت‌های تمدن‌ساز و تاریخ‌ساز سادات ابوطالبی به دیگر کشورها همچون ایران، گفت: این مهاجرت‌ها فرصت‌های بسیاری در این سرزمین‌ها به وجود آورد.

نقش حضرت ابوطالب / به گزارش ایکنا از خوزستان، 26 رجب، سالروز رحلت حضرت ابوطالب(ع) مدافع و یاور پیامبر اسلام(ص) در سال‌های نخست بعثت است. به این مناسبت ایکنای خوزستان با حجت‌الاسلام‌والمسلمین امرالله شجاعی‌راد، پژوهشگر پژوهشکده الذریه النبویه گفت‌وگویی انجام داد. وی پس از اشاره مختصر به نقش بی بدیل حضرت ابوطالب(ع) و فرزندانش در پاسداری از دین اسلام، به معرفی سادات ابوطالبی در منطقه خوزستان پرداخت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شجاعی‌راد با بیان اینکه نقش حضرت ابوطالب(ع)، در دوران غربت اسلام در سال‌های نخست، بی‌بدیل است، گفت: در دوره حیات حضرت ابوطالب(ع) کسی جرأت تعرض به نبی اکرم(ص) را نداشت و بعد از ایشان بود که توطئه قتل پیامبر(ص) و هجرت پیامبر(ص) به وقوع پیوست. حضرت ابوطالب نه تنها خود، که خانواده و فرزندان خود را هم پای کار غرس نهال اسلام آورد. همانطور که خود وی در حیاتش تا زنده بود از پیامبر(ص) و دینش محافظت کرد، بعد از وی نیز فرزندانش راه او را ادامه دادند.

وی با بیان اینکه ادامه حیات و نقش ابوطالب(ع) در حمایت از اسلام در فرزندان و سادات ابوطالبی علوی(حسنی و حسینی و باقری و سجادی و موسوی و رضوی و تقوی و نقوی) و سادات عقیلی و سادات جعفری تجلی یافت، گفت: در طلیعه این افراد، شهدای سادات ابوطالبی(از فرزندانش، علی و جعفر گرفته تا فرزندان امیرالمؤمنین(ع) گرفته و فرزندان جعفر و فرزندان عقیل) تا شهدای کربلا و شهدای فخ و شهدای محبس هاشمیه و سایر شهدا هستند که چون شمع سوختند و از دین خدا و رسول پاسداری کردند.

مهاجرت‌های تمدن ساز و تاریخ ساز سادات ابوطالبی

این استاد دانشگاه با اشاره به مهاجرت‌های تمدن‌ساز و تاریخ‌ساز سادات ابوطالبی به دیگر کشورها همچون ایران (خوزستان، فارس، اصفهان، قم، آذربایجان، قزوین، کرمان، یزد، خراسان، طبرستان و مکران)، عراق، شبه قاره هند، مغرب و آسیای میانه، گفت: این مهاجرت‌ها عوامل فراوانی همچون علل اقتصادی، علل سیاسی (مانند درگیری با حاکمان جور و اجبار و یا فرار از دست عوامل حاکمان زورگو و تبعید شدن) و علل دیگری مانند تحصیل علم داشت. این مهاجرت‌ها فرصت‌های بسیاری ایجاد کرد؛ سرزمین‌‎ها مملو از بزرگان و دانشمندان علوم مختلف شد و جایگاه فرهنگی، علمی، سیاسی و اقتصادی آنها را ارتقا بخشیدند.

شجاعی‌راد با اشاره به گستردگی مهاجرت‌های سادات ابوطالبی گفت: رصد این مهاجرت‌ها با همه گستردگی، کاری بسیار طاقت فرساست و یکی از کسانی که توانسته این حرکت بزرگ و هجرت‌های تاریخ‌ساز و تمدن‌ساز سادات طالبی را در حد امکانات عصر خود از طریق کتاب‌های انساب و شنیده‌های افراد، با طرحی بدیع، ثبت کند، «ابراهيم‏ بن‏ ناصر علوی اصفهانی» مؤلف کتاب «منتقله الطالبیه» است.

این پژوهشگر ادامه داد: این کتاب نگاه خود را به محل جغرافیایی و مکان‌هایی که سادات به آنجا نقل مکان کرده‌اند معطوف داشته و از این طریق اطلاعات فراوانی را به خواننده ارائه داده است.

سادات و نقبای ابوطالبی در خوزستان 

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود درباره سادات و نقبای خوزستان براساس منابع کهن، گفت: خوزستان بزرگ که شامل خوزستان فعلی و برخی از مناطق استان‌های همجوار آن است، از مناطقی است که به دلیل نزدیکی جغرافیایی به مناطقی چون کوفه، بصره و بغداد جزء اولین گزینه‌های مهاجرین برای سکونت بوده است. از رهگذر این مهاجرت‌ها سادات طالبی بسیاری در مناطق مختلف آن برحسب شرایط آن روزگار سکنا گزیده‌اند.

شجاعی‌راد با بیان اینکه طرح این موضوع می‌تواند راهگشای پژوهش‌های آینده در زمینه سادات و امامزادگان ساکن در این مناطق با پژوهش‌های میدانی باشد، گفت: نقیبان اهواز شامل افرادی چون ابوالحسن احمدبن القاسم الاسود از فرزندان محمدبن حنفیه(الفخری فی النسب، ص 166)، احمد الدب بن علی کتیله بن یحیی بن یحی (منتقله الطالبیه، ص 13)، ابومحمد حسن بن حمزه بن الحسن بن محمد الاعلم ... (منتقله الطالبیه، ص 13)، حسن‌بن قاسم بن حمزه ... (الفخری فی النسب، ص 152)، حمزه المعدل بن محمد الاعلم ...(میراث ماندگار ، ج2 ، ص 27)، ابوالبرکات علی بن حسن بن حمزه بن الحسن ... (منتقله الطالبیه، ص 13)، علی‌بن الحسین بن عبیدالله بن علی الباغر...(المجدی، ص 85)، محمدبن حسن ازرق بن محمد ... (الفخری فی النسب، ص 40)، ابوالبرکات محمد ... (میراث ماندگار ، ج2 ، ص 27) و  فخر الشرف هیبه الله بن حمزه المعدل ... (میراث ماندگار ، ج2 ، ص 27) هستند.

وی افزود: سادات و امامزادگانی که در اهواز کشته شده یا دفن شده‌اند، شامل علی‌الشیبه بن حسین  ذوالدمعه بن زید الشهید بن الامام السجاد(ع)، اسحاق بن حسین بن احمد بن یحیی الهادی بن الحسین بن القاسم الرسی بن ابراهیم بن اسماعیل بن ابراهیم بن الحسن بن الامام الحسن المجتبی(ع)، زید بن عبدالله بن الحسن بن زید بن الامام الحسن المجتبی(ع)، ابوالبرکات محمد نقیب و قاضی اهواز و مدفون در این شهر (میراث ماندگار ، ج2 ، ص 27)، فخر الشرف هیبه‌الله بن حمزه المعدل(میراث ماندگار، ج2، ص 27) هستند.

سادات و نقبا اهواز

این استاد دانشگاه بیان کرد: شهر اهواز به لحاظ موقعیت جغرافیایی و سیاسی از دیرباز مأمن و مأوای شیعیان، به ویژه سادات و علویان بوده است. شرایط سخت سیاسی برای حضور سادات در عراق و حجاز، آنان را برای کوچی فراگیر به بلاد دیگر مجبور ساخت و یکی از نزدیک‌ترین و امن‌ترین این سرزمین‌ها، سرزمین خوزستان و به ویژه شهر اهواز بود که سابقه دیرین تشیع آن همپای شهری چون قم بوده است.

این پژوهشگر افزود: وجود منصب نقابت در این شهر که منصبی حکومتی محسوب می‌شد و همچنین کثرت نقیبان، نشان از فراوانی حضور سادات در این شهر دارد. سادات و نقبا اهواز بر اساس منابع کهن انساب(به ترتیب الفبایی اسم کوچک) شامل:

1. امام أبو الفخار بن محمّد بن أبی علی أحمد بن محمّد بن أبی القاسم أحمد بن محمّد بن الحسن بن أبی جعفر محمّد بن أبی القاسم جعفر بن أبی محمّد الحسن الناصر الكبير بن علی بن عمر الأشرف بن علی بن الحسين بن علی بن أبی طالب نقيب الأهواز. وی منصب نقابت را در شهر اهواز داشته است . بيهقي او را یاد کرده و از او به«السيد الأجلّ العالم» تعبیر کرده است.(الكواكب المشرقة في أنساب و تاريخ و تراجم الأسرة العلوية الزاهرة، ج‏1، ص: 315).

2. احمدبن حمزه بن محمد بن حمزه سمان بن الحسن بن الحسن الافطس بن علی بن علی بن الامام السجاد (ع). نسبش با هفت واسطه به امام سجاد(ع) می‌رسد. لقبش «ابوالهیجاء» بود که در اهواز ساکن بود. حسن، فرزند وی نیز ساکن اهواز بود(المجدی، ص 215).

3. احمد الدب بن علی کتیله بن یحیی بن یحیی بن الحسین بن زید الشهید بن الامام السجاد(ع). نسب وی با پنج واسطه به امام سجاد(ع) می‌رسد. وی ملقب به «الدب» و منصب نقابت را در اهواز داشته است و در اَرَجان از دنیا رفته است(منتقله الطالبیه، ص13، الفخری فی النسب، ص 49، المشجر الکشاف، ج 1، ص 627).

4. ابوالحسن احمد بن القاسم الاسود (از فرزندان محمد بن حنفیه). وی منصب نقابت را در اهواز، بغداد و بصره در قرن چهارم هجری بر عهده داشته است.

5. عضدالدوله دیلمی(338 – 372 ق)، منصب نقابت را بعد از وفات ابواحمد الموسوی و برادرش ابی عبدالله، به وی واگذار کرد(الفخری فی النسب ، ص 166).

6. ابوالحسن بن محمد بن علی الاحول بن ابی عبدالله محمد بن عبیدالله الامیر بن عبدالله بن الحسن بن جعفر بن الامام حسن المجتبی(ع). نسبش با هشت واسطه به امام حسن(ع) می‌رسد. وی از واردین به شهر اهواز بوده است(منتقله الطالبیه ، ص 12).

7. اسحاق ابو جعفر بن الحسین المنتجب الدین الله بن احمد الناصر لدین‌الله بن یحیی الهادی بن الحسین بن القاسم الرسی بن ابراهیم طباطبا بن اسماعیل بن ابراهیم بن الحسن بن الامام الحسن المجتبی(ع). نسبش با 9 واسطه به امام حسن مجتبی(ع) می‌رسد. وی در اهواز از دنیا رفت(منتقله الطالبیه ، ص 11).

8. حسن بن الحسین بن الحسن بن ابوالحسن الحسین بن علی بن محمد بن علی بن اسماعیل بن الامام جعفر الصادق(ع). نسبش با هفت واسطه به امام صادق(ع) می‌رسد و از واردین شهر اهواز محسوب می‌شود.(منتقله الطالبیه ، ص 13).

9. ابو محمد حسن بن حمزه بن الحسن بن محمد الاعلم بن عیسی بن یحیی بن الحسین بن زید الشهید بن الامام السجاد(ع). وی منصب نقابت را در شهر اهواز به عهده داشته است.(منتقله الطالبیه ، ص 13).

10. حسن بن حمزه بن علی بن محمد الاعلم بن عیسی بن یحیی بن الحسین بن زید الشهید بن الامام السجاد(ع). نسب وی با هفت واسطه به امام سجاد(ع) می‌رسد. وی معروف به «ابن حمزه» است که در زمان علی بن محمد علوی عمری( 387 – 466 ق ) صاحب «المجدی» در اهواز ساکن بوده است. یعنی از شخصیت‌های قرن پنجم قمری به شمار می‌آید.(المجدی فی انساب الطالبیین، ص 179).

11. حسن بن ابی علی حمزه بن محمد بن حمزه بن الحسن المکفوف بن الحسن الافطس بن الام السجاد (ع). وی از واردین در شهر اهواز به شمار می‌آید.(منتقله الطالبیه، ص 15).

12. حسن بن القاسم بن حمزه بن عبدالله بن محمد بن عبیدالله بن محمد بن عبدالرحمن الشجری بن القاسم بن الحسن بن زید بن الامام الحسن المجتبی (ع). نسبش با ده واسطه به امام حسن مجتبی(ع) می‌رسد. وی منصب نقابت را در اهواز به عهده داشت و دارای دو فرزند بود که فرزندان آن دو در اهواز، بغداد و قزوین ساکن بودند.(الفخری فی النسب، ص 15). در کتاب «المشجر الکشاف» نام و نسب وی بدین صورت آمده است؛ «الحسن بن بن القاسم بن حمزه بن احمد حمید بن عبیدالله بن محمد الاکبر الشریف بن عبدالرحمن الشجری بن القاسم ابومحمد الامیر صاحب الحرمین بن الحسن الامیر بن زید ابوالحسین» ... (المشجر الکشاف، ج 2، ص 141).

13. ابو علی حسین بن قاسم بن حمزه بن احمد بن عبیدالله بن محمد بن عبیدالله الشجری بن القاسم بن الحسن بن زید بن الامام الحسن المجتبی(ع). نسبش با 9 واسطه به امام حسن مجتبی(ع) می‌رسد. وی از واردین به شهر اهواز محسوب می‌شود.(منتقله الطالبیه، ص 13).

14. حمزه بن المحسن بن علی الدینوری النقیب بن الحسن بن الحسن بن ابی الحسن... . وی ساکن اهواز بود و فرزندانش در همان دیار می‌زیستند.(المجدی فی انساب الطالبیین ، ص 104).

15. حمزه المعدل بن محمد الاعلم بن عیسی بن یحیی بن ذی العبره بن زید بن الامام السجاد(ع). نسبش با پنج واسطه به امام سجاد(ع) می‌رسد. وی منصب نقابت و قضاوت را توأمان در شهر اهواز بر عهده داشته است و در همین شهر مدفون شد. (میراث ماندگار ، ج 2، ص 27، رساله جغرافی المشاهد).

16. خدیجه بنت محمد بن طاهر بن محمد بن علی الخواری بن الحسن بن جعفر الخواری بن الامام الکاظم(ع). نسبش با شش واسطه به امام کاظم(ع) می‌رسد. وی و برادرش ناصر ساکن اهواز بوده‌اند.(المجدی فی انساب الطالبیین ، ص 104).

17. زید بن عبدالله بن الحسن الامیر بن زید بن الامام الحسن المجتبی(ع). نسب وی با سه واسطه به امام حسن مجتبی(ع) می‌رسد و از این جهت جز کم واسطه‌ترین سادات و امامزادگان در ایران است. زید بن عبدالله در اهواز به شهادت رسید. وی به دست باغدیسی عیسی مأمور عباسی در جریان خروج و قیام  ابی‌السرایا سری بن منصور شیبانی به سال 199 قمری در اهواز کشته شد. (الفخری فی النسب، ص 158).

18. زید النار بن موسی الکاظم(ع). هنگامی که ابوالسرایا و یارانش در کوفه قیام کردند و با جوان علوی به نام محمد بن محمد بن زید بیعت کردند او زیدالنار را به ولایت اهواز منصوب کرد. زید در راه اهواز به بصره شتافت و با غلبه بر عامل عباسیان حسن بن علی مأمونی، آن را ضمیمه قلمرو خود کرد .

19. زید البکاء بن احمد المخلع بن الحسین الترنج بن علی بن الحسن بن الحسن الافطس بن علی بن الامام السجاد(ع). نسب وی با هفت واسطه به امام سجاد(ع) می‌رسد. لقبش «البکاء» بود. او ساکن اهواز بود و فرزندانش نیز در اهواز بودند. او دارای سه دختر به نام‌های سکینه، خدیجه و فاطمه بود و فرزند پسری با کنیه ابوطالب داشت و به کمالاتی نائل آمد و در «الدور» بین سامرا و تکریت ساکن شد. (المجدی فی انساب الطالبیین ، ص 217).

20. زید بن عیسی بن الحسین بن عیسی الرومی بن محمد الازرق بن عیسی الاکبر النقیب بن علی العریضی بن الامام جعفر الصادق (ع). نسب وی با شش واسطه به امام جعفر صادق (ع) می‌رسد .وی از واردین شهر اهواز و جزء سادات عریضی محسوب می‌شود.(منتقله الطالبیه، ص 13).

21. سخطه بن الحسین بن یحیی بن یحیی بن الحسین بن زید الشهید بن الامام السجاد (ع). نسب وی با پنج واسطه به امام سجاد (ع) می‌رسد .وی از واردین در شهر اهواز محسوب می‌شود.(منتقله الطالبیه ، ص 14).

22. عبدالله بن احمد الناصر لدین الله بن یحیی الهادی بن الحسین بن القاسم الرسی بن ابراهیم طباطبا بن اسماعیل بن ابراهیم بن الحسن المثنی بن الامام الحسن المجتبی (ع). نسب وی با هشت واسطه به امام حسن مجتبی (ع) می‌رسد. وی دارای فرزندانی بود که از یمن به سوی اهواز آمدند(منتقله الطالبیه ، ص 10).

23. عبدالله بن القاسم شیراز بن عبدالله بن جعفر الثالث بن عبدالله الثانی راس المدری بن جعفر الثانی الاصغر بن عبدالله ابوجعفر راس المدری بن جعفر الرئیس الاکبر المحدث بن محمد ابوالقاسم(ابن حنفیه) بن الامام علی (ع). نسب وی با هشت واسطه به امام علی(ع) می‌رسد و از سادات و فرزندان محمد حنفیه است. (المشجر الکشاف، ج 2، ص 189).

24. ابوالبرکات علی بن حسن بن حمزه بن الحسن بن محمد الاعلم بن عیسی بن یحیی بن الحسین بن زید الشهید بن الامام السجاد (ع). نسب وی با هشت واسطه به امام سجاد(ع) می‌رسد. وی همچون پدرش حسن، منصب نقابت اهواز را بر عهده داشته است.(منتقله الطالبیه ، ص 13).

25. ابوالحسین علی بن ابی عبدالله الحسین بن محمد المرتضی بن یحیی الهادی بن الحسین بن القاسم الرسی بن ابراهیم طباطبا بن اسماعیل بن ابراهیم بن الحسن بن الامام الحسن المجتبی (ع). نصب وی با 9 واسطه به امام حسن مجتبی(ع) می‌رسد. وی از واردین در شهر اهواز شمرده شده است.(منتقله الطالبیه ، ص 10).

26. علی بن الحسین بن عبیدالله بن علی الباغر بن عبیدالله بن حسن بن جعفر بن احسن المثنی بن الامام الحسن المجتبی (ع). کنیه‌اش ابوالحسن و منصب نقابت را در اهواز داشت. وی فرزند حسین معروف به «اسقنی ماء» بود که نسبش با هفت واسطه به امام حسن مجتبی (ع) می رسد.(المجدی فی النسب ، ص 85 ، منتقله الطالبیه ، ص11).

27. علی بن الحسین بن علی بن علی العراقی بن الحسین بن محمد بن الحسین بن عیسی بن زید الشهید بن الامام السجاد (ع). نسب وی با هفت واسطه به امام سجاد (ع) می‌رسد. وی از واردین در شهر اهواز محسوب می‌شود.(منتقله الطالبیه ، ص 14).

28. علی ابوالحسین بن الحسین بن هارون الاقطع بن الحسین بن محمد بن هارون البطحانی بن القاسم بن الحسن بن زید بن الامام الحسن المجتبی(ع). نسب وی با 9 واسطه به امام حسن مجتبی(ع) می‌رسد. بعضی اسم وی را «حسین بن علی» ذکر کرده‌اند. وی از واردین در شهر اهواز محسوب می‌شود(منتقله الطالبیه ، ص 12).

29. علی المفلوج المرتعش بن الحسین بن ابی الحسین محمد الاکبر بن احمد السکین بن جعفر بن محمد بن زید الشهید بن الامام السجاد (ع). نسب وی با شش واسطه به امام سجاد(ع) می‌رسد.(منتقله الطالبیه ، ص 14).

30. علی الشبیه بن حسین ذوالدمعه بن زید الشهید بن الامام السجاد (ع). نسب وی با دو واسطه به امام سجاد(ع) می‌رسد. وی متعلق به قرن دوم هجری است و ساکن بغداد بود اما در اهواز به شهادت رسید.(الفخری فی النسب ، ص 39، 50 ، المشجر الکشاف ، ج1، ص 516).

31. علی بن عبدالرحمان بن جعفر بن عبدالله بن القاسم بن اسحاق العریضی بن عبدالله الجواد بن جعفر الطیار بن ابی طالب(ع). نسب وی با شش واسطه به شهید جعفر طیار فرزند ابوطالب می‌رسد و از سادات جعفری در قرن سوم هجری محسوب می‌شوند. وی از واردین در شهر اهواز است.(منتقله الطالبیه ، ص 16).

32. علي ابوالبركات (أبو براز ) بن عبد اللّه بن محمّد بن أحمد بن محمّد الأصغر النقيب بن الحسن الأعور بن محمّد الكابلي بن عبد اللّه الأشتر بن محمّد النفس الزكيّة بن عبد اللّه بن الحسن بن الامام الحسن المجتبی(ع). صاحب منتقله الطالبه وی را از جمله کسانی برمی‌شمرد که از اهواز به بغداد آمده و فرزندان دختر وی در آن سامان می‌زیسته‌اند(منتقله الطالبیه ، ص 51).

33. علی بن محمد بن جعفر بن ابراهیم بن علی الطبیب بن عبیدالله بن محمد بن عمر الاطرف بن الامام علی (ع). نسب وی با هفت واسطه به امیرالمؤمنین علی(ع) می‌رسد. وی متعلق به قرن سوم هجری است و از واردین در شهر اهواز محسوب می‌شود(منتقله الطالبیه ، ص 16).

34. علی بن ابی جعفر بن محمد بن علی حرکات بن اسماعیل الثالث بن احمد بن العمریه بن اسماعیل الثانی... . کنیه‌اش ابوالحسن است و دوست ابی‌المغانم بوده است. وی شاعر و ساکن شهر اهواز بود که از دختر صائغ دارای فرزندانی شد که اکثر آنان دختر بودند.(المجدی فی النسب، ص 103).

35. علی بن ابی منصور محمد بن جعفر بن محمد... . صاحب منتقله الطالبیه فقط به همین مقدار از اسم وی اکتفا کرده است. وی از واردین در شهر اهواز محسوب می‌شود(منتقله الطالبیه، ص 12).

36. عیسی بن الحسین بن علی العراقی بن الحسین بن محمد بن الحسین بن عیسی بن زید الشهید بن الامام السجاد(ع). نسب وی با هفت واسطه به امام سجاد(ع) می‌رسد و متعلق به قرن سوم هجری است. وی از واردین در شهر اهواز محسوب می‌شود(منتقله الطالبیه، ص 14).

37. محمد بن احمد الدب بن علی کتیله ابوالحسین بن یحیی بن الحسین بن زید الشهید بن الامام السجاد (ع). نسب وی با شش واسطه به امام سجاد(ع) می‌رسد و متعلق به قرن سوم است. وی منصب نقابت را در شهر اهواز برعهده داشته است.(الفخری فی النسب ، ص 49).

38. محمد قرو بن احمد بن العباس بن یحیی بن یحیی بن الحسین بن زید الشهید بن الامام السجاد(ع). نسب وی با شش واسطه به امام سجاد(ع) می‌رسد و متعلق به قرن سوم هجری است. وی از واردین در شهر اهواز محسوب می‌شود.(منتقله الطالبیه ، ص 14).

39. محمد بن الحسن الازرق بن محمد بن محمد الاقساسی بن یحیی بن الحسین بن زید الشهید بن الامام السجاد(ع). نسب وی با شش واسطه به امام سجاد(ع) می‌رسد و متعلق به قرن سوم هجری است. وی صاحب منصب نقابت در شهر اهواز و بصره بوده و فرزندان بسیاری داشته است(الفخری فی النسب، ص 40).

40. محمد بن حمزه وحشی بن عبیدالله بن الحسن بن محمد بن العریضی. کنیه وی «ابوالحسن» وی مقیم و ساکن اهواز بود.(المجدی فی النسب، ص 139).

41. محمد ابوالعباس بن علی الاحول بن ابی عبدالله محمد بن عبیدالله الامیر بن عبدالله بن الحسن بن جعفر بن الحسن المثنی بن الامام الحسن المجتبی (ع). نسب وی با شش واسطه به امام حسن مجتبی(ع) می‌رسد و متعلق به قرن سوم هجری است. وی از واردین در شهر اهواز محسوب می‌شود.(منتقله الطالبیه ، ص 14).

42. ابوالبرکات محمد. این امامزاده جلیل القدر صاحب منصب نقابت و قضاوت با هم در اهواز بوده است و در همین شهر مدفون است(میراث ماندگار ، ج2 ، ص 270 ، رساله جغرافی المشاهد).

43. محمد ابوجعفر الازرق.وی ساکن اهواز و از اعقاب ابی‌هاشم محمد بوده است.(الفخری فی النسب، ص 118).

44. ابو محمد المخل بن داود ابومحمد بن احمد الناصر بن یحیی ابوالحسین الهادی بن الحسین ابو عبدالله بن قاسم ترجمان الدین ابو محمد الرسی .... وی به اهواز وارد شد و موقعیت بالایی در آنجا کسب کرد و نسل وی در اهواز و واسط باقی ماند.(المشجر الکشاف، ج 2، ص 15).

45. ناصر بن محمد بن طاهر بن محمد بن علی الخواری بن الحسن بن جعفر الخواری بن الامام موسی الکاظم (ع). نسب وی با شش واسطه به امام کاظم(ع) می‌رسد و متعلق به قرن چهارم هجری است. وی و خواهرش خدیجه ساکن اهواز بودند .(المجدی فی النسب ، ص 110).

46. هیبه‌الله فخرالشرف ابو منصور بن حمزه المعدل بن محمد الاعلم بن عیسی بن یحیی بن ذی العبره بن زید الشهید بن الامام السجاد (ع). نسب وی با شش واسطه به امام سجاد(ع) می‌رسد. وی متعلق به قرن سوم هجری است. وی نقیب و قاضی شهر اهواز بوده و در همین شهر دفن شده است.(میراث ماندگار ، ج2 ، ص 270 ، رساله جغرافی المشاهد).

47. یحیی ابوالورع بن الحسین الاصغر بن زید بن جعفر الثالث بن عبدالله راس المدری بن جعفر الثانی بن عبدالله بن جعفر الاول بن محمد الحنفیه بن الامام علی (ع). وی از نوادگان محمد حنفیه است که با هشت واسطه نسبش به امام علی (ع) می‌رسد. وی از واردین در شهر اهواز محسوب می‌شود و متعلق به قرن سوم هجری است.(منتقله الطالبیه ، ص 15).

48. یحیی بن علی بن القاسم بن محمد بن القاسم الرسی بن ابراهیم طباطبا بن اسماعیل بن ابراهیم بن الحسن المثنی بن الامام الحسن المجتبی (ع). نسب وی با هفت واسطه به امام حسن مجتبی(ع) می‌رسد. به نظر می‌رسد متعلق به قرن چهارم هجری باشد. وی از واردین در شهر اهواز محسوب می‌شود.(منتقله الطالبیه، ص 11).

شجاعی‌راد در پایان گفت: علاوه بر اهواز، مجموعه‌ای از خاندان و فرزندان سادات در سایر مناطق خوزستان مثل ارجان(بهبهان)، رامهرمز، ایذه و شوشتر نیز وارد شده و در آنجا سکونت داشته‌اند.

انتهای پیام
captcha