کسب مقام در رشته ترتیل مصداق آیه «وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ» بود / با رقیبم دوست هستم
کد خبر: 3959493
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۶
گفت‌وگوی ایکنا با رتبه نخست مسابقات بین‌المللی قرآن ایران؛

کسب مقام در رشته ترتیل مصداق آیه «وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ» بود / با رقیبم دوست هستم

احمدرضا زیدانی از فرآیند کسب رتبه در مسابقات بین‌المللی قرآن ایران گفت و افزود: در قرائت و حفظ که بسیار به آنها علاقه دارم موفق به کسب رتبه نشدم اما در ترتیل رتبه آوردم. به نظرم این اتفاق مصداق آیه 3 سوره طلاق است که خداوند می‌فرماید از آنجا که گمان نمی‌کنید روزی نصیب شما می‌شود.

گفت‌وگو با رتبه نخست مسابقات بین‌المللی قرآن ایران / مصداق «وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ»

احمدرضا زیدانی، قاری و حافظ خوزستانی اهل امیدیه است که در سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران در رشته ترتیل رتبه نخست را از آن خود کرد. او در حال حاضر طلبه مدرسه علمیه موقوفه مرحوم حقانی در قم است و تنها چند ماهی به صورت مهمان در حوزه ماهشهر درس خوانده است؛ احمدرضا علاوه بر تحصیل در حوزه و پرداختن به آموختن قرآن کریم، در قم و خوزستان کوهنوردی می‌کند و اهل ورزش است. 

متن زیر گفت‌وگوی ایکنا خوزستان، با این نخبه قرآنی است که در ادامه می‌خوانید:

ایکنا ـ خودتان را معرفی کنید.

احمدرضا زیدانی هستم، ۹ اسفندماه سال ۱۳۷۲ در امیدیه متولد شدم. پدرم قاری قرآن و مادرم مدرس قرآن کریم است. از کودکی به آموختن قرآن کریم علاقه‌ داشتم. 7 ساله بودم که پدر و مادرم من را به حفظ قرآن تشویق کردند؛ جزء ۲۹ و ۳۰ را حفظ کردم بعد آن را رها کردم چون به قرائت قرآن علاقه داشتم. از ۱۲ سالگی با تقلید از مصطفی اسماعیل و شحات انور قرائت قرآن را آغاز و 6 سال آن را دنبال کردم و در آن مدت در مسابقات دانش‌آموزی شرکت و توانستم رتبه‌های برتر مسابقات قرآن استان و همچنین یک بار رتبه برتر استانی مسابقات اوقاف در بخش شکوفه‌ها را به دست بیاورم.

ایکنا ـ فعالیت قرآنی را چگونه آغاز کردید؟

به خاطر علاقه به قرائت قرآن یک سال و نیم در جلسات استاد مقدمی در کوت عبدالله شرکت می‌کردم. آنجا بود که آقای مقدمی گفتند اگر قرآن را حفظ کنم می‌توانم قاری موفقی باشم. به دلیل علاقه‌ای که به فن قرائت قرآن داشتم به دنبال حفظ رفتم و با مؤسسه بیت‌الاحزان آشنا شدم و در دوره یکساله حفظ کل قرآن کریم آن شرکت کردم. آن زمان هنوز دانش‌آموز بودم و یکسال درس خواندن را عقب انداختم. 

طرح یکساله حفظ قرآن کریم در بیت‌الاحزان بسیار تخصصی است و برای فردی مناسب است که از لحاظ روحی و روانی قوی باشد تا بتواند یک سال دوری از خانواده را تحمل کند. البته این شیوه یکساله همان چهار سال طول می‌کشد چون سه سال بعد از آن تثبیت و مرور به طول می‌انجامد. اگر در آن یک سال فرد خوب حفظ کرده و منظم باشد به راحتی می‌تواند مرور و تثبیت خود را انجام دهد.

پس از اینکه حفظ را در بیت‌الاحزان تمام کردم، دو سال دیگر برای شرکت در مسابقات قرآن دانش‌آموزی فرصت داشتم، از آن به بعد در رشته حفظ قرآن در مسابقات شرکت کردم و موفق شدم هر دو سال در مرحله استانی رتبه اول و در مرحله کشوری رتبه سوم را کسب کنم. یک‌سال هم در کارگاه مسابقات بین‌المللی دانش‌آموزی شرکت کردم اما از آنجایی که از قبل مطلع نشده بودم در آن کارگاه موفق نبودم. پس از اخذ دیپلم در آزمون ورودی حوزه علمیه شرکت کردم و در مدرسه علمیه حقانی قم پذیرفته شدم و اکنون پایه چهارم حوزه هستم.

به دلیل علاقه به قرائت قرآن کریم حفظ را پیگیری کردم و از زمانی که به قم آمدم ترتیل را به خاطر علاقه به حفظ دنبال کردم؛ در قرائت و حفظ که بسیار به آنها علاقه دارم موفق به کسب رتبه در مسابقات نشدم اما در ترتیل رتبه آوردم. به نظر خودم این اتفاق مصداق آیه 3 سوره طلاق «وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ ۚ وَمَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ ۚ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ ۚ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا» است که خداوند می‌فرماید از آنجا که گمان نمی‌کنید روزی نصیب شما می‌شود.

به قم که آمدم شنیدم، در تهران جلسات قرآن فنی و مفیدی برگزار می‌شود و جلسات آقای عارف‌حسینی به من معرفی شد. بیش از یک سال در دوره صداسازی جلسات ایشان شرکت کردم و آنجا بود که ترتیل و تجوید من به صورت فنی شکل گرفت.

ایکنا ـ از برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن و مراحل آن بگویید.

به دلیل اینکه مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی سال گذشته برگزار نشد، نمایندگان این دوره، برگزیدگان سال پیش بودند. باید برای برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی از سازمان اوقاف تشکر کرد. در شرایطی که کشورها مسابقاتشان را تعطیل یا تعلیق کردند، اتفاق خوبی با برگزاری مسابقات رقم خورد. اما انتقاداتی هم به شیوه برگزاری مسابقات وارد است؛ به طور مثال چندین بار زمان برگزاری مسابقات و ضبط آن تغییر کرد. همچنین هزینه رفت و آمد و اسکان هم با خودمان بود. مسابقات تفسیر هم به همین شکل برگزار شد و طلاب خارجی شرکت‌کننده در مسابقات از این بی‌برنامگی‌ها و عدم تعیین دقیق تاریخ برگزاری مسابقات سردرگم بودند. همه انتقاداتی که گفته می‌شود جنبه شخصی ندارد و بیان آنها فقط به جهت اصلاح است.

در حین برگزاری مراسم اختتامیه با من تماس گرفتند و گفتند که اول شدم؛ البته این کار خوبی بود که بین شرکت‌کنندگان ایرانی و خارجی فرق قائل نشدند اما جا داشت زودتر خبر می‌دادند تا در سالن حاضر شوم.

ایکنا ـ سطح مسابقات قرآن کشوری طلاب و بین‌المللی جمهوری اسلامی چگونه است؟

فینال مسابقات کشوری طلاب سطح بسیار بالایی داشت اما مسابقات بین‌المللی معمولی بود به جز نماینده عراق که سطح خوبی داشت. البته شرکت‌کنندگان از لحاظ تجوید بسیار عالی بودند. به دلیل فضای رقابتی علاقه چندانی به شرکت در مسابقات ندارم اما فضای مسابقات قرآن حوزه بسیار صمیمانه و دوستانه و معنوی است و من با رقیبم دوست هستم.

ایکنا ـ در حوزه چقدر به مباحث قرآنی اهمیت داده می‌شود؟

وقتی می‌گوییم قرآن باید بدانیم چه چیزی مدنظر ما است. اصل، عمل به قرآن کریم است و تلاوت قرآن مقدمه آن است. در حوزه علمیه به صورت تخصصی به تلاوت قرآن اهمیت داده نمی‌شود و یادگیری تجوید و ترتیل در حدی معمولی برای طلاب تدارک دیده شده است که البته درستش هم همین است. همین اندازه برای عموم طلبه‌ها لازم است. نظر مقام معظم رهبری هم بر این است که طلاب بر ترتیل قرآن کریم مسلط باشند. اگر طلبه از این سطح پایین‌تر بیاید کوتاهی خودش است.

ایکنا ـ از مدرسه علمیه حقانی قم بیشتر بگویید.

شهید بهشتی و شهید قدوسی اولین مدیران این مدرسه بودند. علامه طباطبایی امام جماعت مدرسه ما بود و آیت‌الله مصباح یزدی هم از مدرسان مدرسه بودند. در مسجد مدرسه هم برای طلاب علاقه‌مند جلسات قرآن برگزار می‌کنیم. 

استاد محمدی‌نیا، استاد دیالم، استاد نصاری، استاد حسین محمدی همگی در امیدیه، استاد مقدمی در اهواز، استاد امینی در رشته حفظ در شیراز و استاد عارف‌حسینی در تهران استادان من بودند که از ایشان قدردانی می‌کنم. از پدر و مادرم برای همه تشویق‌هایشان تشکر می‌کنم؛ اگر تشویق‌های آنها نبود در مسابقات بین‌المللی قرآن هم شرکت نمی‌کردم و اگر اجری در آخرت هست برای آنها است.

انتهای پیام
captcha