حال و هوای ماه رمضان در جبهه‌ها / محافل قرآنی رزمندگان در حسینیه حصیری نخلستان
کد خبر: 3964379
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۲
رمضان در جبهه‌ها؛

حال و هوای ماه رمضان در جبهه‌ها / محافل قرآنی رزمندگان در حسینیه حصیری نخلستان

یک رزمنده دفاع مقدس درباره روزهای ماه رمضان در جبهه‌ها گفت: گرچه توفیق گرفتن روزه را نداشتیم، اما بچه‌ها در انجام فرائض دیگر این ماه هیچ کوتاهی نمی‌کردند و از جمله این برنامه‌ها، محفل انس با قرآن و مسابقه قرائت قرآن بود که در حسینیه‌ای که با همت بچه‌ها و با استفاده از نی‌های ساحل رودخانه بهمنشیر ساخته شد، برگزار می‌کردیم.

حال و هوای ماه رمضان در جبهه‌هابه گزارش ایکنا از خوزستان، وقتی پای صحبت‌های رزمندگان و آزادگان هشت سال دفاع مقدس درباره روزهای ماه مبارک در جبهه‌ها و اردوگاه‌های اسارت بنشینیم‏، خواهیم دید حرف‌هایی شنیدنی از حال و هوای آن روزها دارند. «رمضان در جبهه‌ها» موضوعی است که ایکنای خوزستان در آن به نقل خاطرات و سخنان رزمندگان هشت سال دفاع مقدس در جبهه‌ می‌پردازد. نخستین خاطره ماه رمضانی جبهه ایکنا خوزستان در گفت‌وگو با مصطفی آهوزاده از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس تدوین شده است.

مصطفی آهوزاده گفت: یکی از دغدغه‌های بچه‌های رزمنده در دوران دفاع مقدس، اهتمام به برنامه‌های عبادی بود. شاید سخت‌ترین بخش عبادات در زمان حضور در مناطق عملیاتی، موضوع روزه و ماه مبارک رمضان بود، اگرچه به خاطر شرایط سفر و جابه جایی‌ها در مناطق عملیاتی‏، روزه گرفتن مقدور نبود، اما سعی می‌‎کردیم از دیگر برنامه‌های ماه مبارک خود را محروم نکنیم.

وی ادامه داد: ماه مبارک رمضان سال 1365 مصادف با اردیبهشت و خرداد آن سال بود. وقت اعزام نیرو شد و ما راهی جبهه شدیم، به گردان بلال‏، ماموریت پدافندی فاو را داده بودند. با تشکیل گردان چند روزی را در اردوگاه پلاژ گذراندیم، به خاطر شرایطی که در منطقه پیچ انگیزه(تنگه‌ای در شمال فکه) به وجود آمده بود‏، دو گروهان قائم و فتح از گردان به منطقه اعزام شد.

آهوزاده افزود: به خاطر اینکه ما مسافر محسوب می‌شدیم از گرفتن روزه معاف بودیم، ولی برنامه جزءخوانی روزانه را داشتیم، حتی روزی که قرار شد به منطقه عملیاتی پیچ انگیزه اعزام شویم من قرآنی را که داخل چادر بود با خود برداشتم و به اتفاق یکی از دوستان به نوبت در آن چند روزی که در منطقه فکه بودیم ختم قرآن‌مان تعطیل نشد.

این رزمنده دفاع مقدس بیان کرد: چند روز بعد از اینکه از ماموریت برگشتیم، ما را به آبادان و روستای چوئبده بردند. چون ایام حضورمان در آن روستا مصادف با ماه مبارک رمضان بود، گرچه توفیق گرفتن روزه را نداشتیم، اما بچه‌ها در انجام فرائض دیگر این ماه هیچ کوتاهی نمی‌کردند و مراسم شب‌های احیاء و سوگواری حضرت علی (ع) انجام می‌شد. از جمله این برنامه‌ها، محفل انس با قرآن و مسابقه قرائت قرآن با حضور قاریان بسیجی گردان بود. محل برگزاری این مراسم حسینیه‌ای بود که با همت بچه‌ها و با استفاده از نی‌هایی که از ساحل رودخانه بهمنشیر بریده شده بود‏، در میان نخلستان منطقه ساخته شد که در نوع خود منحصر به فرد بود. برگزار کنندگان، داوران و قاریان همگی از بچه‌های گردان بودند و در پایان مسابقه نیز به نفرات اول تا سوم نیز جوایزی که از قبل تهیه و تدارک دیده شده بود اهدا شد.

انتهای پیام
captcha