کد خبر: 3965834
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۹

بایسته‌های ختم سوره انعام

حجت‌الاسلام حیدری با اشاره به مراسم ختم انعام در خانه‌ها، گفت: اگر در این جلسات به محتوای سوره هم دقت شود‏، نه تنها حل مشکلات شخصی افراد را در پی دارد بلکه مشکلات عمومی مسلمانان و جامعه اسلامی را نیز برطرف می‌کند.

بایسته‌های ختم سوره انعامبه گزارش ایکنا از خوزستان، حجت‌الاسلام و المسلمین رضا حیدری، استاد حوزه علمیه امروز 31 فروردین در برنامه تفسیر آیات منتخب جزء هفتم قرآن کریم گفت: در جزء هفتم قرآن کریم، سوره انعام را تلاوت می‌کنیم. سوره انعام در مکه نازل شده و از خصوصیات آن دعوت به اصول سه گانه توحید، نبوت و معاد است.

وی افزود: آنچه بیش از همه در این سوره مبارکه مورد توجه است، موضوع یگانه پرستی، مبارزه با شرک و بت پرستی است. گفته‌اند دقت در آیات سوره مبارکه انعام، روح نفاق و تشتت و پراکندگی و عدم انسجام را در بین مسلمانان از بین می‌برد. چشم‌های ما را بصیر‏، دل‌های ما را آشنا به معارف و گوش‌های ما را در مقابل حق شنوا می‌کند. برای همین است در روایات، فضایل زیادی در باب این سوره مبارکه بیان شده است.

حیدری تصریح کرد: هشداری در این جا وجود دارد. گاهی می‌بینیم مجالس ختم انعام برگزار می‌شود‏، مجالس عریض و طویلی که افراد با نیت حل مشکلات شخصی خود با آداب و تشریفاتی که در روایات هیچ منشأیی ندارد برگزار می‌کنند. اینها خوب است، اما بدانیم اگر در این جلسات به محتوای سوره هم دقت شود‏، نه تنها حل مشکلات شخصی افراد را در پی دارد، مشکلات عمومی مسلمانان و جامعه اسلامی را نیز برطرف می‌کند.

این استاد حوزه تأکید کرد: بنابراین حواسمان باشد در شمار مردمانی نباشیم که به قرآن به عنوان یک سلسله اوراد نگاه می‌کنند. این حالت که انسان بخواهد خواص مرموز و ناشناخته را به دست بیاورد و جز خواندن الفاظ به چیز دیگری توجه ندارد، حق قرآن نیست. قرآن سراسر درس و برنامه است و برای بیداری ما آمده است. در قرآن  قصه هست، اما قصه‌هایش برای این است که ما را از خواب غفلت بیدار کند. باید به این موضوع توجه داشته باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره آیه 96 سوره انعام گفت: آیه می‌فرماید: «فَالِقُ الْإِصْبَاحِ وَجَعَلَ اللَّيْلَ سَكَنًا وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ حُسْبَانًا ذَلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ» در این آیه به یک سلسله از نعمت‌های آسمانی اشاره شده است. فرمود: خداوند شکافنده صبح است، بعد اشاره می‌کند شب را برای آرامش قرار داد. این موضوع برای ما مسلم است. انسان در برابر نور در برابر روشنایی تمایل کمتری به خوابیدن دارد و اگر بخوابد، خواب او چندان آرامش بخش نیست. به عکس در روز تمایل به تلاش و کوشش دارد. همه جنبندگان عالم چنین هستند که با تاریک شدن هوا آرام می‌گیرند و به خواب می‌روند و با نخستین اشعه‌های خورشید به جنب و جوش در می‌آیند. به جز موجوداتی که مدل زیست آن‌ها بیداری در شب است‏، اما  انسان هم از جنس موجوداتی است که باید شب هنگام آسایش پیدا کند.

حیدری در پایان تصریح کرد: دنیای ماشینی، سبک زندگی ما را تغییر داده است و ما را تا پاسی از شب بیدار نگه می‌دارد. این روش، انرژی، سلامت و نشاط ما را کم کم می‌گیرد. باید مراقبت کنیم. شب برخاستن ویژگی اولیای خداست، اما برخاستن برای راز و نیاز و عبادت.

انتهای پیام
captcha