حیات و ممات برای خدا / معنای اول‌المسلمین بودن رسول خدا(ص)
کد خبر: 3966148
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۱

حیات و ممات برای خدا / معنای اول‌المسلمین بودن رسول خدا(ص)

حجت‌الاسلام حیدری با اشاره به آیه «وَأَنَا أَوَّلُ الْمُسْلِمِينَ»، گفت: قطعاً قبل از پیامبر اکرم(ص) کسان دیگری از جهت تقدم زمانی، مسلمان بودند، اما از جهت تقدم رتبی، پیامبر اسلام(ص) بالاترین رتبه را در مسلمانی به معنی تسلیم در مقابل پروردگار دارند.

ابه گزارش ایکنا از خوزستان، حجت‌الاسلام و المسلمین رضا حیدری، استاد حوزه علمیه امروز یکم اردیبهشت در برنامه تفسیر آیات منتخب جزء هشتم قرآن کریم گفت: در سوره مبارکه انعام آیه 162 و 163 عبارت زیبایی وجود دارد‏، می‌فرماید: «قُلْ إِنَّ صَلَاتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ، لَا شَرِيكَ لَهُ وَبِذَلِكَ أُمِرْتُ وَأَنَا أَوَّلُ الْمُسْلِمِينَ»: خدای متعال از پیامبر اکرم(ص) می‌خواهد به مردم بگوید: نماز و عبادت و زندگانی و مرگم همه برای پروردگار عالم است، پروردگاری که هیچ شریکی ندارد و من به اینکه همه کارها را برای خدا انجام دهم، فرمان یافته‌ام و در تسلیم خدا بودن اولین هستم.

وی ادامه داد: قطعا قبل از پیامبر اکرم(ص) کسان دیگری از جهت تقدم زمانی، مسلمان بودند، اما از جهت تقدم رتبی، پیامبر اسلام(ص) بالاترین رتبه را در مسلمانی به معنی تسلیم در مقابل پروردگار دارند.


بیشتر بخوانید:


حیدری اظهار کرد: آیه می‌فرماید: نماز‏، عبادت‌ها و زندگانی و مرگم برای خدا است. ما در زیارت عاشورا می‌خوانیم: «اَللّهُمَّ اجْعَلْ مَحْیاىَ مَحْیا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَماتى مَماتَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ» خدایا، زندگی و مرگم را مانند زندگی و مرگ محمد و آلش قرار بده. چرا؟ چون حیات و ممات آنها برای خدا(لله) بود.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه ما به یک الگوی زمینی نیاز داریم و این الگوی زمینی، ولی خدا است، گفت: برای خدا بودن یعنی چه؟ یعنی حضرت امیرالمؤمنین(ع) که 25 سال برای خدا سکوت می‌کند. یعنی حسین(ع) که عزیزترین یاران و فرزندانش را در راه خدا داد. اینها الگوهای ما هستند. ما باید دعا کنیم که خداوند حیات و ممات ما را مانند حیات و ممات الگوهای بزرگ بشریت قرار دهد.

انتهای پیام
captcha