دو نکته درباره روزی‌رسان بودن خداوند
کد خبر: 3966902
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۸
تفسیر آیات منتخب قرآن؛

دو نکته درباره روزی‌رسان بودن خداوند

حجت‌الاسلام حیدری درباره آیه ششم سوره هود، گفت: اینکه تلاش نکنیم و بگوییم رزق و روزی ما با خداست، نادرست است و اینکه فکر کنیم خدا نمی‌تواند رزق و روزی ما را بدهد، یا از مشکلات ما خبر ندارد، یا توانایی رفع آنها را ندارد و خودمان باید برای تأمین رزق و روزی، به هر دری بزنیم نیز جایز نیست.

دو نکته درباره روزی‌رسان بودن خداوند

به گزارش ایکنا از خوزستان، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا حیدری، استاد حوزه علمیه اهواز امروز یکشنبه ۵ اردیبهشت در تفسیر آیات منتخب جزء دوازدهم قرآن کریم، گفت: خداوند در آیه ششم از سوره مبارکه هود فرمود: «و مَا مِن دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَيَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَمُسْتَوْدَعَهَا كُلٌّ فِي كِتَابٍ مُّبِين» هیچ جنبنده‌ای بر روی زمین نیست، مگر اینکه رزق و روزی‌اش بر عهده خداست؛ یعنی بر خدا لازم است رزق او را بدهد و خدا هم محل استقرار و هم محل‌های غیر دائمی و حرکت او را می‌داند و هر جا که باشد، روزی‌اش را به او می‌رساند. تمام این حقایق در کتاب مبین که علم پروردگار است ثبت و ضبط شده است.


وی اظهار کرد: باید دقت کنیم روزی رساندن خداوند به موجودات عالم واقعاً حیرت انگیز است؛ از جنینی که در شکم مادر روزی می‌خورد تا حشراتی که در اعماق تاریک زمین هستند، یا موجوداتی که در لانه‌های پر پیچ و خم در لابه‌لای درختان، بر فراز کوه‌ها یا در قعر دره‌ها و ... زندگی می‌کنند، همه اینها روزی می‌خورند و از علم خداوند مخفی نیستند. خداوند جایگاه و محل حرکت آنها را می‌داند و روزی‌شان را در مسیر حرکت یا محل استقرارشان به آنها می‌رساند.

حیدری ادامه داد: نکته اول این است که این آیه ترمز انسان‌هایی را می‌کشد که می‌خواهند به هر قیمتی به مال و منالی برسند. مبادا انسان برای تأمین زندگی، به ظلم و جنایت و احتکار و اختلاس بیفتد و به گمان این‌که اگر چنین نکند زندگی او تأمین نشود و بترسد از گرسنگی بمیرد یا از فقر، خوار شود. آیات دیگری هم داریم که می‌فرماید شیطان به شما وعده فقر می‌دهد و نمی‌گذارد انفاق کنید. بنابراین باید بداند رزق و روزی به دست خداست و نباید برای این مسئله حرص بی‌جا بزند.

استاد حوزه علمیه اهواز افزود: نکته دوم، آیا می‌توانیم بگوییم حالا که رزق و روزی ما به دست خدا است، پس ما تلاشی برای تأمین معاش خود نکنیم؟ آیا می‌توانیم بگوییم ما یک گوشه می‌نشینیم و خدا برای ما رزق می‌فرستد؟ جواب این است که آیات قرآن و دستورات روایی به ما می‌گویند این‌ که خدا به ما فرموده است روزی شما را می‌رساند مشروط به حرکت شما نیز هست؛ یعنی گرچه روزی هر کس مقدر و معلوم است، ولی روزی ما را به شرط اینکه تلاش کنیم مقدر کرده است، ولی اگر ما شرط را محقق نکردیم، روزی ما از بین می‌رود.

وی گفت: بنابراین هم اینکه تلاش نکنیم و بگوییم رزق و روزی ما با خداست، نادرست است و اینکه فکر کنیم خدا نمی‌تواند رزق و روزی ما را بدهد، یا از مشکلات ما خبر ندارد، یا توانایی رفع آنها را ندارد و خودمان باید برای تأمین رزق و روزی، به هر دری بزنیم هم جایز نیست.

حیدری در پایان تصریح کرد: نکته آخر اینکه، رزق و روزی فقط بحث پول و برنج و گوشت و مرغ و شکر و ... نیست، سلامتی ما یک رزق است. هوش و استعداد ما یک رزق است. انبیا و اولیا الهی، رزق هستند. باران، هوا، آفتاب، تنفس رزق هستند و برای رسیدن به برخی باید تلاش کنیم و برخی را هم خداوند بدون تلاش به ما داده است.

انتهای پیام
captcha