ارتباط خود را با «صادقین» مستحکم کنید
کد خبر: 3966685
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۲

ارتباط خود را با «صادقین» مستحکم کنید

حجت‌الاسلام حیدری با اشاره به آیه 119 سوره توبه با اشاره به اینکه این آیه دستور داده که با صادقین باشید، گفت: در روایات می‌خوانیم که مراد از صادقین در اعلی مراتب آن، اهل‌بیت(ع) هستند و «وَكُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ» یعنی با پیغمبر(ص) و اهل بیت ایشان باشید، چراکه گفتار و رفتار و پندارشان صدق است.

تفسیربه گزارش ایکنا از خوزستان، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا حیدری، استاد حوزه علمیه اهواز، امروز 4 اردیبهشت، در برنامه «تفسیر آیات منتخب جزء یازدهم قرآن کریم»، گفت: سوره مبارکه توبه و آیات درس‌آموز‏‏، هشداردهنده و عبرت‌آموز آن در جزء یازدهم واقع است. خدای متعال در آیاتی از سوره مبارکه توبه که تا آیه 118 به پایان می‌رسد گروه‌هایی از مردمان دوره پیامبر(ص) مانند منافقین، کفار، مشرکین، مؤمنین و ... و خصوصیات آنها را بیان می‌کند.

وی ادامه داد: وقتی این خصوصیات را بیان کرد، آن وقت خدای متعال در آیه شریف 119 سخن از گروهی به میان می‌آورد و دستور می‌دهد مسلمانان رابطه خود را با آنان حفظ کنند. به عبارتی بعد از اینکه فرمود رابطه خود را با کفار و مشرکین و ... قطع کنید، حال می‌فرماید رابطه خود را با راست‌گویان و آنها که بر سر پیمان خود ایستاده‌اند مستحکم کنید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَكُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ» اول فرمود اهل تقوا باشید و برای اینکه بتوانید راه پر پیچ و خم تقوا را بدون انحراف جلو بروید، راهبر می‌خواهید؛ این راهبر، صادقین هستند.


بیشتر بخوانید: 

این استاد حوزه علمیه با طرح این سؤال که صادقین چه کسانی هستند؟ گفت: صدق در لغت به معنی راستی و منطبق بودن یک ادعا با واقعیت است. صدق گاهی در گفتار، گاهی در رفتار و گاهی در اعتقاد است. صدق در اندیشه و اعتقاد یعنی اینکه انسان اعتقاداتی دارد که منطبق با واقعیت هستند. انسانی که به خدا و اعتقادات اصیل باور دارد، انسانی است که در اعتقادات خود صادق است، اما کسی که به اینها اعتقاد ندارد، در اعتقاد صادق نیست، چراکه اعتقاد او مطابق با واقع نیست و آنچه می‌پندارد درست نیست.

حیدری افزود: لازم است در زندگی روزمره و در رفت و آمدهای اجتماعی و خانوادگی همنشینانی انتخاب کنیم که اهل صدق باشند، اما این آیه بعد از عبارت «اتَّقُوا اللَّهَ» دستور داده که با صادقین باشید. صادقین را هم به صورت مطلق ذکر کرده است. چه کسی را می‌توانیم پیدا کنیم که در قله صدق باشد؟ یعنی هر سه نوع صدق را داشته باشد. کسانی که هر سه صدق را دارند، فقط رسول خدا(ص) و اهل‌بیت(ع) ایشان هستند.

وی اظهار کرد: در روایات نیز می‌خوانیم که مراد از صادقین در اعلی مراتب آن، اهل‌بیت(ع) هستند و «وَكُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ» یعنی با پیغمبر(ص) و اهل بیت ایشان باشید، چراکه گفتار و رفتار و پندارشان صدق است.

انتهای پیام
captcha