رسانه قرآنی؛ چشم مردم / ایکنا و پشتوانه قوی بنیان‌های فکری
کد خبر: 3967644
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۶
به انگیزه سالروز پانزده سالگی ایکنا خوزستان؛

رسانه قرآنی؛ چشم مردم / ایکنا و پشتوانه قوی بنیان‌های فکری

در جهانی که فراگیرترین رسانه‌های آن به دست جریان‌های غیرتوحیدی و تفکر عمومی جهان به واسطه این رسانه‌ها در حال مدیریت است، رسانه قرآنی مانند دریچه‌ای از نور می‌تواند در تاریکی و هیاهویی که رسانه‌ها امروز در واژگون جلوه دادن حقایق و آمیختن حق و باطل ایجاد کرده‌اند، چشم مردم و راهنمای آنها در تشخیص صحیح امور باشد.

رسانه قرآنی؛ چشم مردم /به گزارش ایکنا از خوزستان، در چنین روزی همزمان با پانزدهمین روز از رمضان المبارک در سالروز میلاد امام حسن مجتبی(ع)، در سال 85 دفتر ایکنای خوزستان به عنوان یک رسانه قرآنی در استان متولد شد. این شعبه هم به تبع خبرگزاری مرکز با هدف اطلاع‌رسانی سریع و دقیق رویدادهای قرآنی و دینی، تلاش برای تحقق فرهنگ قرآن، سوق دادن جامعه به سوی سبک زندگی قرآنی، تلاش برای مهجوریت‌زدایی از معارف قرآن کریم و شبهه‌زدایی از نظام جمهوری اسلامی در خصوص پرداختن به قرآن فعالیت خود را آغاز کرد.

پیرو این اهداف، این شعبه در 15 سال گذشته تلاش کرد در محور اخبار و رویدادها‏، آینه و انعکاسی از فعالیت‌های قرآنی در سطح استان باشد و در این مدت عزم‌های بلند و نیت‌های خالصانه مردم استان را در خدمت به قرآن کریم و اهل بیت(ع) نشان دهد. این تلاش‌ها، ذخایر معنوی ارزشمند استان و کشور برای ادامه مسیر تحقق فرهنگ قرآن کریم و اهل بیت(ع) است و آشنایی با این داشته‌های معنوی می‌تواند در ایجاد باورمندی به ظرفیت معنوی مردم استان و اعتماد به نفس برای ادامه مسیر تحقق آرمان‌های دینی جامعه مؤثر باشد.

خبرگزاری قرآنی در حوزه نخبگانی‏، یکی از رسالت‌های خود را معرفی تلاش‌ها و مجاهدت‌های عالمان استان در حوزه قرآن و عترت قرار داد؛ عالمانی که در سطح جهان تشیع یا در شعاعی محدودتر، از چهره‌های تأثیرگذار قرآنی و دینی کشور به شمار می‌آیند و آثارشان دستگیر مردم برای نزدیک‌تر شدن به فرهنگ قرآن کریم است. یکی از دغدغه‌های همیشگی خبرگزاری، آشنا ساختن عموم مردم استان با این استوانه‌های فرهنگ قرآنی و دینی است.

محور دیگر فعالیت خبرگزاری، اهتمام به معرفی استعدادهای قرآنی استان در سطح بزرگسالان، جوانان و نوجوانان و ایجاد بستری برای ظهور این استعدادها است. تولید محتوا و تلاش برای عرضه به روز مفاهیم، پاسخ به سوالات‏، چالش‌ها و دغدغه‌های دینی با همراهی صاحب نظران و اندیشمندان دانشگاهی و حوزوی و انتقال دغدغه‌ها و انتظارات جامعه قرآنی برای رسیدن به فضایی مطلوب از دیگر محورهایی است که از آغاز تا کنون وجهه همت خبرگزاری قرآن در استان بوده است.

آنچه در این میان و در جریان پیگیری این محورها نباید مورد غفلت قرار گیرد، نقشی است که رسانه قرآنی می‌تواند ایفا کند. در اهمیت نقش رسانه‌ها، همین بس که بدانیم امروز رسانه‌ها با پشتوانه افراد و مجموعه‌های تاثیرگذار جهانی، تعیین کننده سرنوشت ملت‌ها و دولت‌ها هستند. امروز این رسانه‌ها هستند که با تلاش برای معیار سازی برای زندگی و بودنی بهتر‏، در جهت بخشیدن به خواسته‌ها و مطالبات  مردم موثر هستند. امروز رسانه‌ها هستند که با صلاحدید گردانندگان خود می‌توانند حقایق را آشکار، مخفی و یا واژگون به مردم عرضه کنند.

در جهانی که فراگیرترین رسانه‌های آن به دست جریان‌های غیرتوحیدی است و تفکر عمومی جهان به واسطه این رسانه‌ها در حال مدیریت است، اهمیت رسانه توحیدی و قرآنی خود را نشان می‌دهد. این رسانه مانند دریچه‌ای از نور می‌تواند در تاریکی و هیاهویی که رسانه‌ها امروز در واژگون جلوه دادن حقایق و آمیختن حق و باطل ایجاد کرده اند، چشم مردم و راهنمای آنها در تشخیص صحیح امور باشد و آنها را برای دیدن حقایق در فضای غبارآلود رسانه‌های امروز یاری دهد.

رسانه توحیدی دو پشتوانه قوی برای بنیان‌های فکری خود در تحلیل امور و پاسخ به معضلات انسان امروز دارد‎، اولین پشتوانه قرآن کریم است که اصیل‌ترین و استوارترین مبانی فکری جهان‌بینی را در اختیار مخاطب خود می‌گذارد و با شناختی که از جهان‏، انسان و هستی می‌دهد، انتظارات و الگوهای توحیدی را در عرصه‌های مختلف زندگی نشان می‌دهد و سرمایه دوم، سخنان اهل بیت(ع) هستند که به نحوی تفصیلی قانون قرآن کریم را در زندگی خود اجرا کرده و الگوهای عینی ما هستند.

یکی از ویژگی‌های مهم رسانه قرآن ضمن اینکه همواره باید در ریلی که قرآن کریم و عترت ترسیم کرده‌اند، حرکت کند این است که عمیق‌ترین نیازهای مخاطب خود را بشناسد‎؛ نیازهایی که چه بسا مورد غفلت خود افراد باشد و بر اساس این دو پیشوانه و سرمایه فکری، به آنها پاسخ بدهد و به یاری اهل فن به صورت عملی، زندگی مبتنی بر تعالیم قرآن را در عرصه‌های مختلف اخلاق، فرهنگ، سیاست و اقتصاد ترسیم کند.

رسانه قرآنی برای اینکه بتواند چشم مردم باشد، نمی‌تواند در میان مردم نباشد و از نزدیک سوالات، ابهامات، رنج‌ها و چالش‌های زندگی‌شان را نشناسد. این نزدیکی برای اینکه تا بتواند گره‌ای از مسائل آنها را باز کند، ضروری است.  

خبرگزاری قرآنی خوزستان در مدت ۱۵ ساله عمر خود همواره کوشیده است در حد توان علاوه بر انعکاس فعالیت‌های قرآنی استان و معرفی چهره‌های قرآنی، پیشینه درخشانی قرآن استان را به مردمش یادآور شود‏، و به فراخور سوالات و چالش‌ها، مسائل را در حوزه قرآن و عترت پیگیری کند.

از جمله اقدامات خبرگزاری در این راستان طی یکسال گذشته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: معرفی چهره‌های قرآنی جوان و نوجوان در سطح جامعه برای حضور در محافل قرآنی، عرضه آخرین نظرات و دیدگاه‌های علمای استان در امور دینی و قرآنی، پخش انشاد دینی بانوان برای اولین بار در استان، پیگیری ضبط تلاوت‌های اذان‌گاهی قاریان استان خوزستان، پیگیری محافل انس با قرآن بانوان، ضبط تلاوت‌های نوجوانان، رونمایی از کتاب «سیر تطور صحابه نگاری» که به عنوان برترین کتاب سال 99 شناخته شد، دعوت از چهره‌های علمی استان در حوزه قرآن و بازدید و ارائه گزارش از بیوت علما و اماکن قرآنی در سطح استان.

بدون شک طی این مسیر بدون همراهی مستمر و مخاطب ارائه انتقادات و پیشنهادات دلسوزانه برای مهجوریت زدایی از ساحت قرآن کریم و نزدیک شدن هر چه بیشتر به این فرهنگ متعالی، به آسانی و کامل محقق نخواهد شد.

انتهای پیام
captcha