دو دلیل منکران در نپذیرفتن پیامبران
کد خبر: 3969652
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۹
تفسیر آیات منتخب / 19

دو دلیل منکران در نپذیرفتن پیامبران

حجت‌الاسلام حیدری درباره آیه ۱۵ سوره یس گفت: مطابق بیان آیه یکی از بهانه‌های افراد برای اینکه پیامبران را نپذیرند، شباهت آنها به انسان‌ها بود و علاوه بر این، یکی دیگر از موانع پذیرش حق در انسان‌ها، حجاب معاصرت و موانست است، هم عصر بودن و مصاحبت با یک نفر ممکن است ما را از عظمت علمی و معنوی یک فرد غافل کند.

دو دلیل منکران در نپذیرفتن پیامبرانبه گزارش ایکنا از خوزستان، حجت‌الاسلام رضا حیدری، استاد حوزه علمیه اهواز امروز پنج شنبه ۱۶ اردیبهشت در برنامه تفسیر آیات منتخب جزء بیست و سوم قرآن کریم، گفت: یکی از سوره‌های جزء بیست و سوم قرآن کریم، یاسین است. این سوره به قلب قرآن معروف است و امام صادق(ع) فرمودند: «إنّ لِكُلِّ شيءٍ قَلبا، و إنّ قَلبَ القرآنِ يس»فضایل زیادی برای قرائت این سوره بیان شده و در ایجاد آرامش در انسان تأثیرگذار است.

وی اظهار کرد: آیه ۱۵ این سوره می‌فرماید: قَالُوا مَا أَنتُمْ إِلَّا بَشَرٌ مِّثْلُنَا وَمَا أَنزَلَ الرَّحْمَٰنُ مِن شَيْءٍ إِنْ أَنتُمْ إِلَّا تَكْذِبُونَ. مطابق بیان آیه یکی از بهانه‌های افراد برای اینکه ادیان و پیامبران الهی را نمی‌پذیرفتند این بود که می‌گفتند شما انسانی مثل ما هستید. چه برتری نسبت به ما دارید؟ چرا باید از شما تبعیت کنیم؟ این یک بهانه است، چرا که پیامبران گرچه انسان هستند، اما وحی بر آنها نازل می‌شود و دارای معجزه هستند.

حیدری گفت: بنابراین، شباهت پیامبران به انسان‌ها دلیل نمی‌شود آنها را نپذیریم. اگر ملائکه، پیامبر انسان‌ها بودند، همین افراد می‌گفتند شما مانند ما نیستید و امیال و تنگناهای ما را ندارید. اتفاقاً یک بُعد پیامبر، الگو بودن اوست و این ایجاب می‌کند، او انسانی مانند بقیه انسان‌ها باشد.

این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: یکی از موانع پذیرش حق در انسان‌ها، حجاب معاصرت است، هم عصر بودن با یک نفر گاه باعث می‌شود، عظمت وجود او دیده نشود. همنشین بودن و مصاحبت با یک نفر ممکن است ما را از عظمت علمی و معنوی یک فرد غافل کند.

انتهای پیام
captcha