مروری بر آیات نخست سوره مزمل / اهمیت نماز شب
کد خبر: 3971285
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۸
تفسیر آیات منتخب / ۲۵

مروری بر آیات نخست سوره مزمل / اهمیت نماز شب

سوره مبارکه مزمل در جزء بیست و نهم قرآن کریم قرار دارد و آیات ابتدایی آن خطاب‌های عجیب و زیبایی نسبت به پیامبر اکرم(ص) و درس‌های بزرگی برای ما دارد.

مروری بر ایات نخست سوره مزمل / اهمیت نماز شببه گزارش ایکنا از خوزستان، حجت الاسلام رضا حیدری، استاد حوزه علمیه اهواز، امروز چهار شنبه ۲۲ اردیبهشت در برنامه تفسیر آیات منتخب جزء بیست و نهم قرآن کریم گفت:
سوره مبارکه مزمل در جزء بیست و نهم قرآن کریم قرار دارد. این سوره در مکه نازل شده است و آیات ابتدایی آن خطاب‌های عجیب و زیبایی نسبت به پیامبر اکرم(ص) و درس‌های بزرگی برای ما دارد.

وی گفت: آیات اول این طور شروع می‌شود: يَا أَيُّهَا الْمُزَّمِّلُ: ای جامه به خود پیچیده(ای کسی که از سنگینی بار مسئولیت، جامه به خود پیچیدی)، قمِ اللَّيْلَ إِلَّا قَلِيلًا: ﺷﺐ ﺭﺍ ﺟﺰ ﺍﻧﺪکی از آن که برای استراحت است، برخیز. وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِيلًا: بپاخیز و قرآن را با دقت و تامل بخوان، چرا که دوران جامه به خود پیچیدن و در گوشه انزوا نشستن، نیست. برخیز که مسئولیت بزرگی بر دوش داری.

حیدری ادامه داد: ترتیل در اینجا به معنی تلاوت قرآن با تانی، نظم، ادای صحیح حروف، دقت و تامل در معانی و اندیشه در نتایج است. در روایات داریم فقط به لفظ و صوت آیات توجه نکنید، بلکه در معانی آن بیندیشید و توقف کنید‌.

این استاد حوزه در بیان چرایی بپاخاستن پیغمبر(ص) در نیمه شب گفت: ادامه سوره فرمود: انَّا سَنُلْقِي عَلَيْكَ قَوْلًا ثَقِيلًا: ما به زودی قول سنگینی را(از جهت محتوا و مفهوم آیات) به تو القا می‌کنیم. در سوره مبارکه حشر فرمود اگر این قرآن را بر کوه‌ها نازل می‌کردیم در اثر خشوع از هم شکافته می‌شد. برخی هم گفته‌اند سنگین از جهت مشکلات راه دعوت مردم و یا سنگین در ترازوی عمل.

وی ادامه داد: فضیلت نماز شب در روایات ما به شکل‌های مختلف بیان شده است و در آیات قرآن نیز بدان اشاره شده است. امام صادق(ع) فرمودند: سه چیز از عنایات مخصوص پروردگار است؛ عبادت شبانه، افطار دادن به روزه داران و ملاقات برادران ایمانی. سوره در ادامه فرمود: انَّ نَاشِئَةَ اللَّيْلِ هِيَ أَشَدُّ وَطْئًا وَأَقْوَمُ قِيلًا: یقیناً نماز و عبادت شبانه پابرجاتر است. این آیه از آیاتی است که با تعابیر خود رساترین سخن را درباره عبادت شبانه و راز و نیاز بیان می‌کند.

حیدری گفت: در ادامه می‌فرماید: انَّ لَكَ فِي النَّهَارِ سَبْحًا طَوِيلًا: در طول روز تلاش و کوشش مستمر و طولانی خواهی داشت. به تعبیر ما از فضای شب و مناجات شبانه کمک بگیر چون در طول روز کارهای زیادی از حل مشکلات مردم، هدایت آنها و تحمل زخم زبان کافران و مشرکان داری.

انتهای پیام
captcha