تأثیرگذاری شأن مسلمان است / مسئولیت‌پذیر باشیم
کد خبر: 3978262
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۹

تأثیرگذاری شأن مسلمان است / مسئولیت‌پذیر باشیم

مدیر مرکز تخصصی حقوق و جزا اهواز با بیان اینکه تأثیرگذاری شأن یک مسلمان است، تأکید کرد: همه انسان‌ها باید در تغییرات و حرکت جامعه احساس مسئولیت کنند.

تأثیرگذاری شأن یک مسلمان است /

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سعید سعدی، مدیر مرکز تخصصی حقوق و جزا اهواز، در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، درباره اهمیت انتخابات امروز در آینده کشور با اشاره به آیه «إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ» (رعد، 11) گفت: یکی از نکات بسیار مهم در فرهنگ اسلامی این است که انسان‌ها پیوسته تلاش کنند به سمت بهتر حرکت کنند و از وضعیت موجود به سمت وضعیت مطلوب، کار خود را برنامه‌ریزی کنند.

وی اظهار کرد: این مطلب در فرهنگ قرآنی به کرات مشاهده شده است، مثلاً آنجا که فرموده است: «فَإِذَا فَرَغْتَ فَانْصَبْ» (شرح، 7) یعنی انسان‌ها در مسیر کمال نباید اوقات فراغت برای خود قائل شوند و فکر کنند به آستانه کمال رسیده‌اند و حرکت خود را متوقف کنند. در ارتباط با انتخابات نیز نکته همین است که آحاد جامعه به برکت انقلاب اسلامی می‌توانند در تغییرات جامعه نقش خود را ایفا کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه فرهنگ قرآنی به ما حکم می‌کند که پیوسته به سمت کمال و در مسیر ترقی حرکت کنیم، تصریح کرد: با احترام به همه کسانی که در گذشته‌ زحمت کشیدند، باید این نکته را همیشه مدنظر داشته باشیم که گذشتگان شاید کاستی‌هایی داشتند، باید این کاستی‌ها جبران،‌ از تجربه‌ها استفاده و نکات منفی برطرف شود. اینها همه به یک قضاوت جمعی و عقل و خرد جمعی نیاز دارد. شرکت در انتخابات همه این خوبی‌ها را رقم می‌زند یعنی با شرکت در انتخابات تمامی این مطالب متعالی را می‌توانیم رقم بزنیم. بنابراین عقل حکم می‌کند انسانی که از وضع موجود خسته شده، خود باید حرکت کند و در تغییر وضع موجود تأثیرگذار باشد.

سعدی با بیان اینکه تأثیرگذاری شأن یک مسلمان است، تأکید کرد: تحت هیچ شرایطی یک مسلمان نباید فراموش کند: «کلکمْ راعٍ، وَ کلکمْ مَسْؤُولٌ عَنْ رَعِیتِهِ» همه انسان‌ها باید در تغییرات و حرکت جامعه احساس مسئولیت کنند. اگر کسی اوضاع زندگی مرتبی داشته باشد حق ندارد گرسنگان و افرادی را که به دنبال حرکت به سوی تعالی هستند، فراموش کند.

مدیر مرکز تخصصی حقوق و جزا اهواز در پایان گفت: عقل انسان حکم می‌کند که باید در این انتخابات شرکت کرد، تکلیف شرعی و الهی هم هست و حتی می‌تواند در سرنوشت بشریت تأثیر بگذارد، همانطور که انقلاب ما چنین بود و با آمدن انقلاب کورسوی امیدی در دل همه مستضعفان جهان روشن شد.

انتهای پیام
captcha