انقلاب اسلامی باید مأموریت جدیدی در برابر تمدن غرب برای خود تعریف کند
کد خبر: 3994200
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۲

انقلاب اسلامی باید مأموریت جدیدی در برابر تمدن غرب برای خود تعریف کند

نماینده ولی‌فقیه در خوزستان، با تأکید بر اینکه اینکه انقلاب اسلامی باید مأموریت جدیدی در برابر تمدن غرب برای خود تعریف کند، اظهار کرد: استغنا و بی‌نیازی در عرصه‌های علمی، فرهنگی، اجتماعی جامعه دینی، رسالت امروزی روحانیت در شرایط کنونی جامعه است.

انقلاب اسلامی باید مأموریت جدیدی در برابر تمدن غرب برای خود تعریف کندبه گزارش ایکنا از خوزستان و به نقل از روابط عمومی حوزه علمیه خوزستان، حجت‌الاسلام‌ و المسلمین سید محمدنبی موسوی فرد، نماینده ولی‌فقیه در خوزستان روز گذشته 8 شهریور در آیین افتتاحیه سلسله جلسات «خوزستان دروازه ورود تشییع و صدور فرهنگی انقلاب اسلامی» با بیان اینکه ائمه اطهار(ع)، حامل اسرار و علم کتاب الهی هستند، گفت: خداوند متعال به هرکسی این علم را نمی‌دهد. یک طلبه در تراز انقلاب اسلامی، کار ماه را انجام می‌دهد، ماه همواره نور را می‌گیرد و به غیر می‌رساند. کار اهل علم همین است که علم را از اهل‌بیت(ع) دریافت کرده و به دیگران انتقال می‌دهند.

وی با تأکید بر اینکه طلاب به مطالعه روایات جهت کسب علم بپردازند، گفت: روحانیون و علمایی که می‌خواهند در تراز انقلاب اسلامی به ایفای نقش بپردازند، در مرحله اول باید بنیه علمی خود را تقویت کنند که بتوانند علوم اهل‌بیت(ع) را به سایر کشورها منتقل کنند.

موسوی‌فرد با بیان این‌که مبارزه عصر حاضر میان تمدن غرب و اسلام، مبارزه‌ای تنگاتنگ است که عرصه جدیدی را برای حوزه‌های علمیه ایجاد کرده است، تصریح کرد: تمدن غرب صرفاً جلوه‌های ظاهری آن در پوشش نیست، تمدن غرب، مسائل اخلاقی، سیاسی و اجتماعی آن است که زندگی بشریت را متأثر می‌سازد.

نماینده ولی‌فقیه در خوزستان، با تأکید بر اینکه اینکه انقلاب اسلامی باید مأموریت جدیدی در برابر تمدن غرب برای خود تعریف کند، اظهار کرد: استغنا و بی‌نیازی در عرصه‌های علمی، فرهنگی، اجتماعی جامعه دینی، رسالت امروزی روحانیت در شرایط کنونی جامعه است.

امام جمعه اهواز با اشاره به سخن امام صادق(ع) مبنی بر اینکه «کسی که از اصحاب اهل‌بیت(ع) باشد و در دین تفقد نداشته باشد خیری در او نیست»، گفت: لازمه این بی نیازی، کار اجتهادی قوی، عمیق و پرحجم در معارف دینی است. وظیفه ما طلبه‌ها در عصر انقلاب، اتمام حجت بر جهانیان، با صدور فرهنگی انقلاب است.

همچنین، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مسعود بهرام پور، مدیر حوزه علمیه خوزستان نیز در این مراسم، با بیان اینکه با پیگیری‌های نماینده ولی‌فقیه در خوزستان، فرصت‌های جدیدی برای استان خوزستان ایجاد شده است، گفت: یکی از این فرصت‌های جدید، راه اندازی شعبه امور بین‌الملل در استان خوزستان است. این مهم، فرصت بسیار خوبی برای حوزه علمیه خوزستان، طلاب، روحانیون و همگان ایجاد کرده و می‌تواند به موضوع ارزشمند ترویج فرهنگ تشیع در سراسر عالم بپردازد.

وی، تبلیغ در عرصه بین‌الملل را یک تکلیف برای حوزه‌هایی مثل حوزه علمیه خوزستان عنوان کرد و افزود: هیچ فرصتی به‌اندازه فرصت حوزه علمیه خوزستان آماده و مهیا برای جهان عرب نیست، اما تاکنون ریل‌گذاری و برنامه‌ریزی خاصی برای آن انجام نشده است.

مدیر حوزه علمیه خوزستان ادامه داد: از طریق تفاهم با جامعه المصطفی می‌توان در استان خوزستان طلبه خارجی جذب کرد. با ظرفیت آموزش عالی در موسسه امیرالمؤمنین(ع) بیش از ۳۰۰ رشته تخصصی تدوین شده و در سال جاری مجوز ۲۰ رشته تخصصی در خوزستان در مرحله اول، واگذار خواهد شد. یکی دیگر از ظرفیت‌های حوزه علمیه خوزستان را مبلغان فرهیخته و زبان‌دان، دانست و افزود: از ابتدای ماه محرم امسال جمعی از مبلغان به‌عنوان الگو به سوریه و عراق اعزام شدند.

بهرام‌پور با اشاره به اهمیت تعامل سازنده در نگاه  اسلام و ظرفیت تمدن سازی در تعامل بین انسان‌ها  گفت: یکی از مسائلی که در روابط بین‌الملل وجود دارد تعامل انسان‌ها با یکدیگر است و انسان‌ها تا عدل و توحید محور نشوند، از ظلم و فساد روی بر نمی‌گردانند.

وی با بیان اینکه گفتمانی که در انقلاب اسلامی به نام مُدل امامت و امت نام‌گذاری شده باید به جهانیان عرضه شود، گفت: هر قدر در نظام جمهوری اسلامی نمایش زیباتری از مُدل امامت و امت بگذاریم، در این مسیر موفق‌تر خواهیم بود.

مدیر حوزه علمیه خوزستان با بیان اینکه حوزه علمیه خوزستان این آمادگی را دارد که در صورت تربیت مبلغ زبان‌دان، راه تبلیغ مبانی دینی در کشورهای منطقه را ادامه داده و احیا کند، بیان کرد: این حوزه می‌تواند تمامی مبلغان عرب را با برنامه‌ریزی درست و منطقی به کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس اعزام کند. امروزه در حوزه انقلابی استان خوزستان نیازمند یک تحول اساسی هستیم و این تحول با حرکت و همگرایی تک تک طلاب و روحانیون شکل خواهد گرفت.

سردار حسن شاهوارپور، فرمانده سپاه حضرت ولیعصر(عج) خوزستان نیز در این آیین افتتاحیه با بیان اینکه خوزستان با داشتن موقعیت راهبردی در ابعاد ملی بین المللی یکی از قلمروهای ویژه سرزمینی در ایران است، گفت: بنا به گفته‌های فرماندهان رده بالای ستاد نیروهای مسلح، بعد از تهران از نظر اهمیت خوزستان است.
 
سردار شاهوارپور، ادامه داد: خوزستان به واسطه ظرفیت‌های مهم جغرافيايی، جمعیتی، فرهنگی و اقتصادی دارای موقعیتی حساس و منحصربه فرد در استراتژی است.
 
فرمانده سپاه حضرت ولیعصر(عج) خوزستان با اشاره به این‌که کشف فرصت‌ها و قوت ها در استان خوزستان و پرداختن به آنها برای امروز و فردا در برنامه‌ریزی های راهبردی بسیار مهم است، ادامه داد: تاثیرگذاری خوزستان در فضای پیرامونی از اهمیت بالایی برخوردار است. 
 
سردار شاهوارپور، به تشریح ظرفیت‌های فرهنگی خوزستان پرداخت و افزود: سوابق تمدنی خوزستان با آثار ۵ هزار ساله حاکی از زندگی مردم با فرهنگ و اعتقادات توحیدی حتی قبل از اسلام است.
 
فرمانده سپاه حضرت ولیعصر(عج) استان خوزستان با اشاره به تربیت علمای تراز اول شیعه همچون شیخ انصاری و شیخ شوشتری افزود: این افراد بسیار تاثیرگذار در فرهنگ شیعه بودند. امروز هم یکی از ظرفیت‌های مهم خوزستان علما، طلاب و حوزه‌های علمیه است که مسلط به زبان عربی هستند.

همچنین، حجت‌الاسلام سید مجتبی تاجگردون، مسئول دفتر بین‌الملل حوزه علمیه خوزستان، در این مراسم گفت: سلسله جلساتی در دفتر امور بین‌الملل حوزه علمیه خوزستان با چندین جلسه اندیشه ورزی و گفتگوهای مکرر و متعدد تحت عنوان «خوزستان دروازه ورود تشیع و صدور فرهنگی انقلاب اسلامی» برنامه‌ریزی شد.

وی با بیان این‌که بنا نیست انقلاب اسلامی را با صدور نظامی و استثماری صادر کنیم، ادامه داد: می‌خواهیم صدور انقلاب اسلامی با رویکرد تبیین اندیشه‌ها و فرهنگی باشد.

تاجگرون با اشاره به این‌که این جلسات در سه بخش دنبال می‌شود، ادامه داد: بخش اول بررسی همه‌جانبه ظرفیت‌های بین‌المللی و توان تعامل با کشورهای زمینه‌دار در خوزستان است که سه جلسه اول به این موضوع اختصاص پیدا کرد. «بررسی علمی و پژوهشی گزاره‌های قابل ارائه حوزه علمیه و نظام اسلامی» بخش دوم این سلسله جلسات است. این گزاره‌ها از جنس حکمت مورد اشاره امام تا امتداد امام است که این بخش در سه جلسه سمیناری و همایشی و فراخوان مقاله و داوری فعال خواهد شد.

 مسئول دفتر بین‌الملل حوزه علمیه خوزستانگفت:‌ بخش سوم، بخش راهکارها و عملیات ارتباطی بین دو بخش اول و دوم است. این بخش به عبارتی فرآیند صدور فرهنگی توسط جبهه علمی خوزستان است و با تمام توان و قوا در خدمت علوم و گزاره‌های قابل ارائه به کشورهای مدنظر است.

 

 

انتهای پیام
captcha