هنر نمایش می‌تواند به تقریب مذاهب کمک کند
کد خبر: 3998237
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۹
کوروش زارعی:

هنر نمایش می‌تواند به تقریب مذاهب کمک کند

رئیس مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با بیان اینکه هنر نمایش این قدرت را دارد که بتواند به وحدت و تقریب مذاهب کمک کند، از برگزاری پنجمین همایش «روایت راهیان» در عراق خبر داد.

هنر نمایش می‌تواند به تقریب مذاهب کمک کند / برگزاری همایش «روایت راهیان» در عراق (آمــــــــاده)

به گزارش ایکنا از خوزستان، نشست خبری پنجمین همایش بین‌المللی پیاده‌روی اربعین «روایت راهیان»، با حضور کوروش زارعی، رئیس مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، امروز، 27 شهریورماه در حوزه هنری استان خوزستان برگزار شد.  

کوروش زارعی، در ابتدای سخنان خود به جرقه‌های نخست شکل‌گیری این رویداد نمایشی اشاره کرد و گفت: این حرکت از سال 95 آغاز شد. و در آن سال چون سفر اول ما به عراق بود، کارهایی که برای اجرا در اربعین اعزام شد، آثار فارسی در قالب تئاتر خیابانی، مقتل‌خوانی، نقالی و تعزیه بودند که سال اول با یک جمع 40 یا 50 نفره آغاز شد.

وی ادامه داد: از سال دوم اعزام گروه‌های نمایشی عربی را با مشارکت هنرمندان خوزستان آغاز کردیم. دو گروه تعزیه از استان خوزستان به عراق اعزام شده بودند که کارهای عربی آنها با استقبال خوبی از سوی مردم عراق، لبنانی‌ها، کویتی‌ها، عمانی‌ها و... مواجه شد. پس از آن به این نتیجه رسیدیم که چون اربعین، یک همایش بین‌المللی است می‌توانیم آثاری به زبان‌های مختلف اجرا کنیم، از این‌رو گروه‌های تعزیه عربی خود را بیشتر و گروه‌های تعزیه به زبان ترکی و افراد نقال مسلط به زبان انگلیسی را نیز با خود همراه کردیم.

زارعی همایش تئاتر پیاده‌روی اربعین را نذری فرهنگی از سوی هنرمندان تئاتر آیینی دانست و گفت: این هنرمندان، عاشقانه و بدون دستمزد در این همایش و رسم همه ساله حضور پیدا می‌کنند. امسال پنجمین همایش پیاده‌روی اربعین «روایت راهیان» برگزار می‌شود. سهمیه امسال ما با توجه به شرایط فعلی 55 نفر است که 30 یا 31 شهریور به عراق اعزام خواهند شد. امسال سه گروه نمایش عربی، یک گروه به زبان فارسی و یک گروه سنج و دمام در همایش «روایت راهیان» به اجرا می‌پردازند.

رئیس مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با بیان اینکه حوزه هنری خوزستان، دبیرخانه مرکزی این همایش است، افزود: از بعد از ظهر 30 یا 31 شهریور اجراهای خود را در عراق شروع می‌کنیم. دو روز در نجف، سه روز در مسیر پیاده‌روی اربعین و دو روز در کربلا اجرا خواهیم داشت.

وی با اشاره به تولید مستندهایی از پشت صحنه و روند کارگروه‌های «روایت راهیان»، گفت: حضور ما در این همایش در سه سال اول با مشکلات فراوان همراه بود و دو سال است که کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین در کنار ما قرار گرفته است. در سال سوم و چهارم مستندهایی از کار پشت صحنه و روند اجرایی کار تولید شد.

زارعی با اشاره به استقبال مردم از سایر مذاهب و ادیان از هنر نمایش، بیان کرد: هنر نمایش این قدرت را دارد که بتواند این پیوند را انجام دهد و به وحدت و تقریب مذاهب کمک کند.

رئیس مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در پایان سخنان خود با اشاره به برگزار شدن اختتامیه سوگواره «رایت سرخ» در بهبهان، گفت: در این مراسم که شب گذشته برگزار شد، از خانواده‌های پنج شهید تعزیه‌خوان بهبهان تجلیل شد که اقدام شایسته‌ای بود و قرار است هر ساله در این همایش از خانواده‌های شهدای تعزیه‌خوان و پیشکسوتان تجلیل شود. امیداواریم در سال‌های بعد همایش «رایت سرخ» در سطح منطقه‌ای برگزار شود و شهرها و استان‌های همجوار خود را در بر بگیرد.

همچنین محسن میرزاعلی، رئیس دفتر تعزیه و هنرهای آیینی حوزه هنری در این نشست با بیان اینکه تعزیه یک هنری شناخته شده و بین‌المللی است، اظهار کرد: در همایش‌های سال گذشته «روایت راهیان» به‌عنوان خادم، اتفاقات خوبی را به همراه هنرمندان دیگر رقم زدیم. در سال‌های قبل برنامه‌های خود را از لب مرز آغاز می‌کردیم و مخاطبان ما از ایران، عراق و سراسر کشورها بودند که ارتباط خوبی با آثار برقرار می‌کردند.

وی بیان کرد: اربعین فرصت مناسبی برای تبادل فرهنگی میان ایران و عراق و سایر کشورها است و در این میان حضرت سیدالشهدا(ع) نقطه اتصال همگان هستند.  

یادآور می‌شود، در پایان این نشست، آرش ساربان به‌عنوان دبیر اجرایی و سیدمصطفی موتورچی، به‌عنوان دبیر هنری همایش بین‌المللی پیاده‌روی اربعین «روایت راهیان» معرفی شدند.

انتهای پیام
captcha