تبیین مهدویت، عاقلانه و مستمر باشد
کد خبر: 4005428
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۵

تبیین مهدویت، عاقلانه و مستمر باشد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شهبازیان، بر روشنگری نسبت به آموزه‌های مهدویت در جامعه تأکید کرد و گفت: روشنگری نسبت به مهدویت باید عالمانه و عاقلانه باشد و به صورت مستمر انجام شود.

تبیین مهدویت، عاقلانه و مستمر باشد

به گزارش ایکنا از خوزستان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد شهبازیان، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در همایش بین‌المللی «مهدویت، فرصت‌ها و چالش‌ها» که امروز شنبه ۲۴ مهرماه در اهواز برگزار شد، با بیان اینکه تردیدی در جهانی بودن باور مهدویت وجود ندارد، گفت: همه ادیان، قائل به یک موعود هستند. حضرت رسول خدا(ص) در روایتی فرمودند: «اَلْمَهْدِي مِنْ عِتْرَتي مِنْ وُلْدِ فاطِمَة» و دست چالش برانگیز برخی جریان‌های انحرافی به دنبال این بود که در این زمینه تحریف ایجاد کند و از این رو روایات‌هایی جعل کردند. بلاذری در کتاب انساب الاشراف می‌گوید روایتی وارد شده است که بیان می‌کند: «المهدی من ولد عمر خطاب» بنی عباس هم از این فرصت استفاده کردند و روایتی جعل کردند: «المهدی من ولد بنی عباس». دیگرانی آمدند و گفتند «المهدی هو عمر بن عبدالعزیز» و دیگرانی گفتند: «لا مهدی الا عیسی بن مریم». اولین جاعل این گزارش معاویه بن ابی سفیان است. دستگاه اموی برای مقابله با فضایل اهل بیت(ع)، چنین روایاتی را جعل کرد. برخی مثل احمد اسماعیل بصری(مدعی یمانی) به همین حدیث ساختگی استناد می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: به فرموده امام راحل، تابع اهل بیت(ع) بودن افتخاری برای ما شیعیان است و اهل بیت(ع) یکی از منابع اصیل اسلامی هستند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: در مباحث فرهنگی سه محور اساسی وجود دارد که شامل اعلان، تبیین و تثبیت است. باید مهدویت را در کشور و سراسر دنیا اعلان کنیم. دوم اینکه نسبت به آن روشنگری عالمانه داشته باشیم یعنی تبیین ما باید عاقلانه باشد. نکته دیگر اینکه این روشنگری استمرار یابد و هر شخص در حد توان خود ولو برای تعداد محدود روشنگری کند.

شهبازیان با اشاره به جریان‌های انحرافی مثل احمد اسماعیل بصری، شیخیه، قادیانیه، ابوعلی شیبانی و ... گفت: لازم است درباره اینها تبیین و گفت‌وگو به صورت اساسی انجام شود و راه‌های شناخت مهدویت اصیل را نشان دهیم تا مهدویت‌های دروغین از بین بروند.

انتهای پیام
captcha