مقاله «مرکزیت حدیثی اهواز و جایگاه آن در جامع نگاری فقه امامیه» منتشر شد
کد خبر: 4005910
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۴

مقاله «مرکزیت حدیثی اهواز و جایگاه آن در جامع نگاری فقه امامیه» منتشر شد

مقاله پژوهشی «مرکزیت حدیثی اهواز و جایگاه آن در جامع نگاری فقه امامیه در سده دوم و سوم» در شماره شصت و نهم مجله پژوهشی مطالعات تاریخی قرآن و حدیث انتشار یافت.

مقاله «مرکزیت حدیثی اهواز و جایگاه آن در جامع نگاری فقه امامیه» منتشر شدبه گزارش ایکنا از خوزستان، مقاله پژوهشی «مرکزیت حدیثی اهواز و جایگاه آن در جامع نگاری فقه امامیه در سده دوم و سوم» به نویسندگی مهدی ندایی، طلبه درس خارج مؤسسه فقهی امام علی بن موسی الرضا(ع) و حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا هدایت‌پناه، دانشیار پژوهشکده حوزه و دانشگاه منتشر شد.

این مقاله مهرماه امسال، در شماره شصت و نهم مجله پژوهشی مطالعات تاریخی قرآن و حدیث انتشار یافته است. علاقه‌مندان برای دسترسی به متن مقاله به لینک http://jsm.journals.iau.ir/article_685567.html مراجعه کنند.

در چکیده مقاله آمده است:

«منطقه اهواز در سده دوم و سوم، دوران شکوفایی علمی خود را داشته است و توانست مرکز حدیثی توانایی را رقم زند. محدثانی مانند فضالة بن ایوب اهوازی و حسن بن سعید و حسین بن سعید بن حماد اهوازی، خاندان مهزیار اهوازی و حضینی اهوازی از راویان مطرح در این مرکز حدیثی هستند. آنها علاوه بر نقش وکلای ائمه اطهار(ع)، حضوری تأثیرگذار در مراکز مهم علمی شیعه را نیز داشته‌اند.

برخی از آنان مانند برادران حماد اهوازی، با تدوین کتب سی‌گانه فقهی از طهارات تا دیات نقش تعیین کننده‌ای در تطور جامع نگاری فقه شیعه داشته‌اند تا آنجا که جامع حدیثی ایشان ملاک و مقیاس تألیفات دیگر محدثان و فقهای شیعه قرار گرفت.

از آنجا که این مرکز حدیثی در کتب تاریخ شیعه مغفول مانده است، این نوشتار با تبیین مؤلفه‌های مرکز حدیثی، در پی آن است تا حوزه علمی اهواز را به عنوان یک مرکز حدیثی شیعه به آزمون بگذارد و نقش آن را در جامع نگاری فقهی بیان نماید.»

انتهای پیام
captcha