خلأ چشمگیر برنامه‌های علمی مهدویت در خوزستان/ ظرفیتی که از آن چشم‌پوشی شد
کد خبر: 4043725
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۲

خلأ چشمگیر برنامه‌های علمی مهدویت در خوزستان/ ظرفیتی که از آن چشم‌پوشی شد

یک فعال رسانه‌‌ای با بیان اینکه خوزستان می‌توانست یکی از استان‌های پرچمدار برنامه‌های مهدویت باشد، بر بی‌توجهی به قطب زیارتی آرامگاه علی بن مهزیار اهوازی و دیگر قدمگاه‌ها در استان تأکید کرد.

حجت‌الاسلام میلاد امینی موحد، فعال رسانه‌ای و مدیر شبکه رسانه‌ای صف

به گزارش ایکنا از خوزستان، خلأ برنامه‌های معنوی و علمی پربار در موضوع مهدویت در استان خوزستان، مساله‌ای است که در آستانه نیمه شعبان بیش از همیشه به چشم می‌آید. گرچه مردم خوزستان، با عشق و ارادت خاصی که به حضرتش دارند همه توان خود را برای نکوداشت این مناسبت باشکوه به کار می‌گیرند و در جای جای شهرهای استان، برنامه و جشن و سرور برپاست، اما با این همه، جای خالی نهادهای مؤثر برای ایجاد یک اثر پررنگ مهدوی در شهر جهت فضاسازی و طراحی برنامه‌های مسنجم، مؤثر و ماندگار برای غنا بخشیدن به معرفت و معنویت منتظران امر پوشیده‌ای نیست.

حجت‌الاسلام میلاد امینی موحد، مدیر شبکه رسانه‌ای صف در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان درباره برنامه‌های مهدوی در استان تصریح کرد: استان خوزستان می‌توانست یکی از استان‌های پرچمدار برنامه‌های مهدویت باشد. اگر آرامگاه علی بن مهزیار اهوازی و قدمگاه‌های امام زمان علیه السلام در شهرهای مختلف ما در استان‌های دیگر بود، نگاه ویژه‌ای به آنها می‌شد و به عنوان قطبی جهت معرفی معارف مهدویت از آنها استفاده می‌شد.

این فعال رسانه‌‌‌‌ای گفت: متأسفانه درصد فعالیت‌های معنوی و فرهنگی با موضوع مهدویت در استان بسیار ضعیف است.

وی اشاره به فعالیت فرقه‌های ضاله در موضوع مهدویت گفت: تمرکز این فرقه‌ها بر خوزستان بیشتر است، چرا که زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های فعالیت‌ مهدوی در استان ما بیشتر از استان‌های دیگر است؛ حوزه علمیه بالنده و فعال، انواع و اقسام مجموعه‌های فرهنگی که مهدویت از موضوعات اصلی فعالیت آنها است و دغدغه‌مندان جبهه فرهنگی از جمله این ظرفیت‌ها است، اما آنچه در میدان می‌بینیم، خروجی ضعیف و ناچیزی است که دیده نمی‌شود.

امینی موحد درباره ظرفیت‌های استان خوزستان در موضوع مهدویت با اشاره به بی توجهی به قطب زیارتی امام زمانی خوزستان یعنی آرامگاه علی بن مهزیار اهوازی تصریح کرد: ما هنوز نتوانستیم یک فیلم فاخر، یک سریال خوب، یک فیلم داستانی کوتاه یا مستند جذاب درباره علی بن مهزیار کار کنیم. قدمگاه امام زمان(عج) در شهرهای مختلف استان که مردم ما ارادت زیادی به آنها دارند و در ایام اربعین و نیمه شعبان مراسم پياده‌روی به سمت آن برگزار می‌کنند، ظرفیت گردشگری بسیار مهمی است که باید معرفی کنیم. معرفی این مکان‌های زیارتی که منتسب به وجود مقدس حضرت صاحب الامر(ع) است از وظایف اداره اوقاف است.

امینی موحد ادامه داد: موضوع بعدی ظرفیت حوزه‌های علمیه و طلاب آن است. خوزستان یکی از پرجمعیت‌ترین حوزه‌های علمیه کشور را دارد و به همین دلیل انتظار فعالیت تبلیغی درباره این موضوع از این حوزه خیلی بیشتر است، گرچه دوره‌های مختلفی جهت تربیت مبلغان مهدوی برگزار شده، اما این هم کم است و باید بیشتر شود‌.

وی با بیان اینکه خوزستان از لحاظ جغرافیایی در منطقه خاصی واقع است و با کشورهایی چون عراق، سوریه، بحرین و ... ارتباط دارد، اظهار کرد: مبلغان ما به کشورهای اسلامی جهت تبلیغ اعزام می‌شوند. بنابراین لازم است در موضوع مهدویت، حتی در منابر ما دقت شود.

این فعال رسانه‌ای افزود: ظرفیت دیگر ما مجموعه‌های فرهنگی مردمی و خودجوش با محوریت حضرت حجت(ع) هستند که باید تقویت شوند. همان طور که می‌دانید یک نگاه نسبت به مهدویت نگاه موضوعی است، به این معنی که  درباره خود موضوع مهدویت کار کنیم و نگاه دوم نگاه طریقی است، به این معنی که با الگوی مهدویت سبک زندگی را ترسیم کنیم و بررسی کنیم در نظام مهدوی، فرزندان، پدران و مادران چگونه هستند؟ ارتباط مؤمنین چگونه است؟ کسب و کار باید چگونه باشد؟ که این در حوزه وظایف مجموعه‌های فرهنگی می‌گنجد.

مدیر شبکه رسانه‌ای صف در ادامه گفت: ظرفیت بعدی که باید توجه ویژه‌ای به آن شود موضوع تولید محصولات فرهنگی است که متأسفانه اصلا به آن توجه نشده است و می‌تواند تأثیرگذار باشد و از ظرفیت حوزه‌های مختلف می‌توان برای آن استفاده کرد.

وی در پایان پیشنهاد داد: شهرداری در سایر شهرهای استان پارک‌هایی را با موضوع مهدویت فعال کند. این کمترین کاری است که می‌شود انجام داد. موضوع بعدی ایجاد اقامتگاه‌های گردشگری است که نمونه آن در قم مجتمع یاوران مهدی است و می‌تواند مانند آن هم در اهواز باشد. چنین اقامتگاهی برای میزبانی از مهمانان استان خوزستان از جمله کاروان‌های راهیان نور و تغذیه مخاطبان با معارف مهدویت بسیار مناسب است.

انتهای پیام
captcha