به گزارش ایکنا از خوزستان، ادیان حسنی، پژوهشگر روانشناسی در سمپوزیوم «کنکاشی در علل اضطراب و درمان از نگاه قرآن و طب نوین» که امروز ۱۰ خرداد در دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی چندی شاپور اهواز برگزار شد، مقاله خود را با موضوع «درمانهای شبه علمی اضطراب» ارائه داد و گفت: اضطراب از مشکلات رایج جهان است. درمان شبه علمی، باور یا ادعایی است که به عنوان علم عرضه میشود اما از روشهای علمی پیروی نمیکند.
وی ادامه داد: این ادعاها چند ویژگی دارند مثلا مبتنی بر اظهارات افراد است نه آزمایشهای قابل تکرار. نادیده گرفتن شواهد رد کننده، ادعا یا سوگیری تأییدی، استفاده نابجا از اصطلاحات علمی (جهت فریب افراد) و پیشفرضهای ابطال ناپذیر از جمله ویژگیهای روشهای شبه علمی هستند.
این پژوهشگر با بیان نمونههایی از روشهای شبه علمی انرژی درمانی گفت: در این روشها فرد درمانگر معتقد است انرژیهایی در بدن انسان وجود دارد و تلاش میکند تعادل انرژی را در بدن بیمار ایجاد کند. یکی از این روشها پاکسازی چاکراها است. اصطلاح «چاکرا» برگرفته از مکتب هندوییسم است. آنها معتقدند مراکز انرژی در بدن انسان وجود دارد که هر کدام از این مراکز مسئول خلق و خوی قسمتی از بدن هستند و فرد درمانگر آن انرژی را به تعادل میرساند. روش دیگر «بیداری کندالینی» است که مانند روش قبل، برگرفته از آیین هندوییسم است. مدیتیشن عمیق از مصادیق دیگر انرژی درمانی در حوزه شبه علمی است. روش «ریکی» یکی دیگر از این روشها است که در آن مدعی هستند انرژیهای کیهانی در کف دست درمانگر وجود دارد که میتواند آن را به فرد بیمار منتقل کند و منجر به بهبود جسمی و عاطفی بیمار شود.
وی ادامه داد: یک روش دیگر، فنگ شویی است که برگرفته از آیین و سنت چین باستان است. در این روش معتقدند چیدمان درست اشیا در محل زندگی فرد میتواند منجر به افزایش سلامت، انرژی و موفقیت فرد شود. جذب کوانتومی خواستهها یکی دیگر از این روشهای شبه علمی است. معمولاً روانشناسنماها برای افراد از این گونه اصطلاحات علمی استفاده میکنند. در این روش معتقدند هر سخن یا فکری یک ارتعاش و فرکانس دارد و رابطه افکار و ارتعاشات را تبیین میکنند. اگر فردی در مدار یأس باشد با توجه به فرکانسهای که ارسال میکند واقعاً در زندگی دچار ناامیدی و استیصال میشود.
حسنی با اشاره به آیه ۳۶ سوره یونس «وَمَا يَتَّبِعُ أَكْثَرُهُمْ إِلَّا ظَنًّا ۚ إِنَّ الظَّنَّ لَا يُغْنِي مِنَ الْحَقِّ شَيْئًا» گفت: پیام آیه این است که همیشه اکثریت نشانه حقانیت نیست. گمان در عقیده اگر منشا آن، تقلید از نیاکان باشد، بی ارزش است. در عقاید باید به سراغ علم رفت نه گمان.
انتهای پیام