حضور پژوهشگر خوزستانی در کنفرانس بین‌المللی «شریف العلما» در کربلا
کد خبر: 4065139
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۳

حضور پژوهشگر خوزستانی در کنفرانس بین‌المللی «شریف العلما» در کربلا

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین امرالله شجاعی‌راد، پژوهشگر خوزستانی در پنجمین کنفرانس بین‌المللی «شریف‌العلما» در کربلا برای ارائه پژوهش‌های خود درباره شخصیت این عالم شیعی حضور یافت.

کنفرانس بین‌المللی شریف العلما در کربلابه گزارش ایکنا از خوزستان، 24 ذی‌القعده، سالروز درگذشت شیخ محمد شریف مازندرانی حائری ملقب به «شریف العلما مازندرانی» است که به همین مناسبت یک کنفرانس بین‌المللی حول محور شخصیت این عالم شیعی در شهر کربلا در حال برگزاری است.

مرکز احیای میراث فرهنگی و دینی عتبه مقدس حسینی با همکاری برخی دیگر از مجموعه‌های دانشگاهی و فرهنگی عراق، پنجمین کنفرانس علمی بین‌المللی شیخ شریف‌العلما را در دو روز برگزار کرده است. این همایش علمی از روز گذشته 18 ذی‌العقده، همزمان با 28 خرداد در کربلا آغاز شده  و امروز 29 خرداد در نجف اشرف ادامه می‌یابد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین امرالله شجاعی‌راد، پژوهشگر خوزستانی در این کنفرانس به ارائه پژوهش‌های خود می‌پردازد. پژوهش‌های وی درباره شریف‌العلما مازندرانی به شرح زیر است: 
 
۱- شریف العلماء المازندرانی الاساتذة و التلامذة (کتاب به زبان عربی)
۲- العلماء و الادباء و الاعیان الذین ماتوا فی طاعون جارف في كربلاء و سائر البلاد سنه 1246 هـ (عربی)
۳- شریف العلماء و الملاحظات علی المصادر (عربی)
۴-  اجازات شریف العلماء المازندرانی (عربی)
۵-حوادث سیاسی اجتماعی عصر شریف العلماء مازندرانی(فارسی)
۶- سیری در سیره علمی تربیتی شریف العلماء و شاگردان(فارسی)
۷- الشیخ الاعظم الانصاری و حوزة الکربلاء العلمیة( عربی)
۸- شریف العلماء المازندرانی فی المصادر (عربی)
۹- آراء شریف العلماء العلمیة(عربی)
۱۰-شخصیة شریف العلماء وخصائص مدرسته(عربی) عنوان سخنرانی در کنگره
۱۱- العلماء المجاهدون فی کربلاء فی القرن الثالث عشر (عربی)

گفتنی است؛ محمد‌شریف بن حسن‌علی آملی مازندرانی حائری، مشهور به «شریف‌العلما مازندرانی»، از فقهای شیعه در قرن سیزدهم قمری است. وی در حوزه علمیه کربلا تحصیل کرده و از علمایی چون سیدعلی طباطبایی، سیدمحمد مجاهد، میرزای قمی، سیدصدرالدین محمد جبل عاملی بهره برده است. از او آثار مکتوب جز یک رساله باقی نمانده و بر این باور بود که تربیت شاگردان نخبه، خیلی مهم‌تر از تألیف کتاب است، لذا آرای علمی او را می‌توان در آثار شاگردانش یافت. او را از بنیانگذاران علم اصول و جامع معقول و منقول دانسته‌اند.

انتهای پیام
captcha