آثار زیارت اربعین
کد خبر: 4086202
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۳

آثار زیارت اربعین

راهپیمایی اربعین هم مژده است ورهم تهدید؛ مژده و بشارت آن برای مسلمین جهان که است قدرت خویش را در آینده خواهند دید و تهدید آن برای دنیای استکبار و کافران است تا دست از توطئه چینی بردارند.

زیارت اربعینهمانطور که می‌دانیم‏ امام حسن عسکری(ع) در سخنی‏ یکی از علامت‌های پنج‌گانه مؤمن را زيارت اربعين دانسته‌اند. این زیارت علاوه بر این، باعث تثبیت ایمان انسان می‌شود و دارای برکات دیگری نیز هست.

اربعین تکامل عاشورا است که با مدیریت حضرت علی بن حسین(ع) و حضرت زینب کبری(س) خلق شد. این میراث گرانبهای معصومین و اولیای الهی امروز در دست ما است و ما موظفیم بیش از پیش برای این حماسه عظیم که شکوه وحدت امت اسلام است همت کنیم. این راهپیمایی را می‌توان نماد بی‌نظیری از قدرت دینی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی شیعیان دانست.

این آیین عظیم صرفا یک حرکت فرهنگی تلقی نمی‌شود. این زیارت باشکوه نمایشی از لشکر توحید در مقابل دشمنان اسلام است. اربعین یعنی شیعه در بُعد سیاسی توانسته است این پیام را به مخالفان خود برساندکه هلال شیعی در منطقه در حال شکل گیری است و این مهم یعنی ایجاد اتحاد و همبستگی بین مسلمانان عرب و غیرعرب و حضور بین ۲۰ تا ۲۵ میلیونی عاشقان حسینی در سال‌های گوناگون اربعین، هم وعده است و هم وعید. این راهپیمایی الهی هم مژده است وهم تهدید؛ مژده و بشارت برای مسلمین جهان است که قدرت خویش را در آینده خواهند دید و پیروزی از آن آنها است. همین راهپیمایی تهدیدی برای دنیای استکبار و کافران است تا اگر توطئه نامبارکی در سر داشته باشند با دیدن این شکوه وحدت و خروش عاشقان حسینی، به خود بلرزند و دست از توطئه چینی بردارند.

پیام اربعین برای قدرت‌های پوشالی آن است که شیعه با شعار همیشگی هیهات من الذله با زیارت قبر مطهر سالارشهیدان(ع) با آن امام همام بیعت می‌کند و بذر توحید و آزادگی و شهادت را به جای علف‌های هرز خواهد کاشت.

یک تذکر مهم برای ما این است که گرچه در دوران ما مراسمات بسیاری برای ولادت و یا شهادت ائمه هدی(ع) برگزار می‌شود و مراسم زیارت اربعین در کشور عراق و ایران با تجلیل و اکرام خاصی برگزار می‌شود، اما دقت کنیم این ما هستیم که به این گونه مراسم و برنامه‌ها نیاز داریم تا سیره و سلوک اهل بیت(ع) در وجود ما نهادینه و تثبت شود. امید است زیارت اربعین تلنگری برای ما باشد تا درس‌های عاشورای حسینی را درک کرده و مسیرپیاده روی اربعین را به مسیری برای زمینه سازی ظهور تبدیل کنیم.


علی دیلمی، پژوهشگر قرآنی

 

 

انتهای پیام
captcha