حوزه علمیه دارای چشم‌انداز و برنامه‌ریزی، موفق است
کد خبر: 4088633
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۶
مدیر حوزه‌های علیمه کشور:

حوزه علمیه دارای چشم‌انداز و برنامه‌ریزی، موفق است

آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه حوزه علمیه وقتی انقلابی است که بتواند به همه نیازها پاسخ بدهد، تاکید کرد: مدیر حوزه علمیه در یک استان و شهر باید به مسائل و نیازهای آن منطقه آگاه باشد و برای آنها برنامه‌ریزی و نیرو تربیت کند.

آیت الله اعرافی به گزارش ایکنا از خوزستان، آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور امروز پنج شنبه 7 مهر در دیدار با علما و شخصیت‌های‌حوزوی استان خوزستان با بیان اینکه در تاریخ تشیع، حوزه‌های علمیه با هجرت الهی گره خورده‌اند، گفت: حوزه‌های علمیه از شکل‌گیری تا نقش‌آفرینی آن با هجرت‌های پیوسته و متوالی بوده است و گاهی هجرت‌های بزرگی در تاریخ تشیع اتفاق افتاده که منشأ تحولات بزرگی بوده است.

وی با بیان اینکه ما میراث‌دار حوزه علمیه هستیم و وظایف سنگینی را بر دوش داریم،  به اهمیت حرکت برنامه‌ای و راهبردی، توجه به افق‌های دور، برنامه ریزی دقیق حوزه‌های علمیه استان‌ها و شهرها تاکید کرد.

آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه حوزه علمیه وقتی انقلابی است که بتواند به همه نیازها پاسخ بدهد، افزود: تلاش کرده‌ایم که در حد امکان اختیارات به استان‌ها سپرده شود و از طرفی سطح علمی نیز ارتقا یابد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور ادامه داد: خوزستان را واقعا باید بزرگ بدانیم. ما نسبت به خوزستان آنچه که وظیفه‌مان بود توجه نکردیم. جایگاه خوزستان بالاتر از آن چیزی است که به آن توجه شده است. قدم‌هایی برای حوزه علمیه خوزستان برداشته شده اما ‌آنچه که شایسته استان است خیلی بالاتر از این است.

عضو شورای نگهبان همچنین در بخش دیگری از برنامه‌های خود با مسئولان و مدیران مدارس علمیه خوزستان دیدار کرد. وی در این دیدار گفت:  علمای بلاد و مدارس علمیه در خط مقدم هستند. باید بدانیم همان طور که نقش مدیریت بسیار برجسته است، نقش استاد هم بی‌بدیل و گاه نقش اول و آخر را دارد.

آیت‌الله اعرافی به اهمیت رویکرد برنامه ریزی و راهبردی در حوزه علمیه تاکید کرد و افزود: مدیر شایسته هم اداره را مدیریت می‌کند و هم از نگاه کلان و راهبردی برخوردار است.

وی مدرسه موفق را مدرسه برخوردار از افق دید و چشم‌انداز دانست و گفت: مدیر در یک مرکز باید نگاه جامع و متوازن به همه ساحت‌ها داشته باشد. نباید شاهد مدیریت کاریکاتوری باشیم. مدیر حوزه علمیه در یک استان و شهر باید به مسائل و نیازهای آن منطقه آگاه باشد و برای آنها برنامه‌ریزی و نیرو تربیت کند.

مدیر حوزه‌های علیمه کشور عنوان کرد: مطالبات مقام معظم رهبری و رهنمودهای امام راحل جزو اولویت‌های برنامه‌ریزی ما بوده است. مطالبات مراجع تقلید و پیشنهادهای بدنه حوزه علمیه هم مورد توجه جدی است. همچنین بانک ایده‌ها وجود دارد که مورد بررسی قرار می‌گیرند و در حد توان اجرایی می‌شوند.

آیت‌الله اعرافی در ادامه سخنان خود با تاکید بر جمع هدفمند بین تربیت نیرو برای دیگر مجموعه‌ها و حفظ نیروهای نخبه در درون حوزه علمیه گفت: چهار گروه باید به طور ویژه و هدفمند حمایت شوند؛ استاد به تعداد ۲۰ هزار استاد خواهر و برادر، محصلان و طلاب، مبلغان خاص و محققان به مفهوم حوزوی.

وی در پایان با اشاره به سیاست حوزه علمیه در احیا و توسعه وقف، اظهار کرد: برای اولین بار از منابع وقف حوزه علمیه منابعی تأمین و مهیا شده است. نسبت به منابع پایدار و سرمایه‌گذاری نیز طرحی در حال برنامه‌ریزی است. در دو سه سال گذشته ۱۵۰ تا ۲۰۰ پروژه عمرانی در حوزه‌‌های علمیه کشور تکمیل شده‌اند. عدد مناسبی برای امسال و سال آینده برای تکمیل مدارس و پروژه‌های عمرانی خوزستان، تامین منابع انسانی طرح هجرت و مدارس امین خوزستان نیز دیده شده است.

انتهای پیام
captcha