اجرای برنامه پنج ساله حوزه‌های علمیه در 50 محور آغاز شده است
کد خبر: 4088970
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۸
مدیر حوزه‌های علمیه کشور:

اجرای برنامه پنج ساله حوزه‌های علمیه در 50 محور آغاز شده است

آیت‌الله اعرافی به برنامه پنج ساله حوزه‌های علمیه اشاره کرد و گفت: منظومه فکری، راهبردی حوزه و طرح‌های پایه و راهبردی برای آینده حوزه طراحی شده و عملیات اجرایی آن در بیش از پنجاه محور با همه سختی‌ها و دشواری‌ها آغاز شده است.

آیت الله اعرافیبه گزارش ایکنا از خوزستان و به نقل از روابط عمومی حوزه علمیه خوزستان، آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور، امروز نهم مهر در دیدار با اساتید و کادر مدارس حوزه علمیه خوزستان، با اشاره به حکمت ۲۸۹ نهج البلاغه، اظهار کرد: در این حکمت، امیرالمومنین(ع) الگویی از یک انسان که در سطح عالی و مترقی قرار دارد و دارای اوصاف متعالی انسانی و الهی است برای ما ترسیم می‌کنند: «کَانَ لِی فِیمَا مَضَی أَخٌ فِی اللَّهِ، وَ کَانَ [یُعَظِّمُهُ] یُعْظِمُهُ فِی عَیْنِی صِغَرُ الدُّنْیَا فِی عَیْنِهِ، وَ کَانَ خَارِجاً مِنْ سُلْطَانِ بَطْنِهِ، فَلَا یَشْتَهِی مَا لَا یَجِدُ وَ لَا یُکْثِرُ إِذَا وَجَدَ، وَ کَانَ أَکْثَرَ دَهْرِهِ صَامِتاً، ....» اولین و بزرگترین وصف از اوصافی که حضرت(ع) در این خطبه مطرح می‌کنند، کوچک شمردن دنیا است و اینکه کوچک شمردن دنیا فرضی و تصنعی نیست، بلکه حقیقی و واقعی است.

وی افزود: متأسفانه ما به دلیل غفلت‌ها و فراموشی بسیاری از حقایق عالم، دنیا و امروزمان را بزرگ می‌شماریم، در حالی که اگر به حقایق عالم و عوالم بزرگ‌تر فکر کنیم می‌بینیم دنیای ما بسیار کوچک است و ما هیچ هستیم، البته خداوند در درون ما عنصری قرار داده که اگر آن را به درستی کشف و شکوفا کنیم می‌توانیم برترین موجودات باشیم و تبدیل به یک انسان کامل شویم.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور، تصریح کرد: اولین نکته برای خودسازی و تهذیب نفس این است که انسان خود و دنیا را کوچک ببیند و باید این مطلب را به طلاب خود آموزش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: استان خوزستان به دلیل سابقه دینی در ترویج اسلام و تشیع، سابقه درخشان در دوره دفاع مقدس، تربیت بزرگانی همچون شیخ انصاری و وحید بهبهانی، ایستادگی در برابر هجمه‌های زیاد دشمن و کم کاری برخی مسئولان داخلی، از جایگاهی عظیم و شریفی برخوردار است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور، خاطر نشان کرد: در دستیابی به این جایگاه و منزلت نقش روحانیت و نهادهای علمی، فرهنگی، حوزوی و شخصیت‌های بزرگ خوزستان، بی بدیل است و همچنان روحانیت خوزستان باید پیشگام رشد و تعالی همه جانبه این استان و پرچم دار این پیشگامی باشند.

وی گفت: وظیفه دارم از همه کسانی که در تعالی فرهنگ، علم و مدارس علمیه این استان تلاش کرده‌اند تشکر کنم و امیدوارم در گام جدید، در جهت تعالی بیشتر حوزه‌ها، کنشگری جامع و دقیق حوزه‌های علمیه در عرصه‌های علمی، فرهنگی، اخلاقی و اجتماعی شاهد پیشرفت باشیم.

آیت‌الله اعرافی به برنامه پنج ساله حوزه‌های علمیه اشاره کرد و گفت: منظومه فکری، راهبردی حوزه و طرح‌های پایه و راهبردی برای آینده حوزه طراحی شده و عملیات اجرایی آن در بیش از پنجاه محور با همه سختی‌ها و دشواری‌ها آغاز شده است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور اظهار کرد: حوزه علمیه خوزستان در آینده باید به حوزه‌ای تبدیل شود که علاوه بر پاسخگویی به نیازهای این استان، نیازهای دیگر استان‌ها و حتی نیاز خارج کشور را برآورده کند که برای این کار نیاز به کادر سازی است.

انتهای پیام
captcha