فکر شیعی مدیون علامه طباطبایی است
کد خبر: 4099935
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۲

فکر شیعی مدیون علامه طباطبایی است

مدیرگروه معارف اسلامی دانشگاه فرهنگیان خوزستان با بیان این‌که تفسیر قرآن المیزان علامه طباطبایی، یک دایره المعارف است و همه علمای ما ریزه خوار خوان علمی ایشان بودند، گفت: فکر شیعی و انقلاب اسلامی ما به ايشان‌ مدیون است.

علامه طباطباییبه گزارش ایکنا از خوزستان، محمدجواد فاضلی نیا، عضو هیات علمی و مدیرگروه معارف اسلامی دانشگاه فرهنگیان خوزستان در همایش علامه طباطبایی که امروز ۲۴ آبان در دبیرستان نمونه دولتی علامه طباطبایی اهواز برگزار شد، بیان کرد: علامه طباطبایی از شخصیت‌های بی بدیل و بی نظیری است که خواندن درباره زندگی پر معنویت ایشان، انسان را به وجد می‌‌آورد. علامه طباطبایی از شاگردان خاص آیت‌الله سید علی قاضی بود که سرآمد عرفان معاصر است. شخصیت‌های بزرگ انقلاب ما چه شخصیت‌های علمی و چه شخصیت‌های سیاسی ما از رهبر معظم انقلاب تا مرحوم شهید بهشتی، شهید مطهری، شهید مفتح، شهید باهنر و ... از شاگردان ایشان بودند. خیلی از مراجع بزرگ ما نیز جزو شاگردان ایشان هستند. در میان شخصیت‌های دانشگاهی افرادی چون سید حسین نصر، داریوش شایگان، هانری کربن و دکتر دینانی نزد ایشان تلمذ کرده‌اند.

وی اظهار کرد: علامه طباطبایی ۱۲۸۱ در تبریز متولد شدند. او در کودکی پدر و مادر خود را از دست می‌دهد. زندگی علامه نشان می‌دهد انسان می‌تواند با وجود دشواری از دست دادن والدین در کودکی، به یک شخصیت بزرگ تبدیل شود. برادر ایشان معروف به محمد حسن الهی از عارفان بزرگ بوده است.

این استاد دانشگاه گفت: در دهه ۲۰ و دهه دوم دوران رضاشاه حزب کمونیسم در ایران فعال بود. کمونیسم و ماتریالیسم در آن دهه رواج پیدا کرد و تنها کسی که در برابر این موج سهمگین قد علم کرد، علامه طباطبایی بود که مباحث اصول فلسفه‌ را شروع و کتب آنها را نقد کردند.

وی گفت: تفسیر قرآن المیزان علامه طباطبایی، یک دایره المعارف است و همه علمای ما ریزه خوار خوان علمی ایشان بودند، یعنی فکر شیعی و انقلاب اسلامی ما به ايشان‌ مدیون است.

فاضلی‌نیا افزود: ایشان می‌گوید در نوجوانی علاقه‌ای به درس خواندن نداشتم، اما عنایتی از جانب خدا به من شد و پس از آن به تحصيل علاقه‌مند شدم، به نحوی که گاه تا نماز صبح مطالعه می‌کردم. متاسفانه سرانه مطالعه در جامعه کم شده است.

عضو هیات علمی و مدیرگروه معارف اسلامی دانشگاه فرهنگیان خوزستان تصریح کرد: متاسفانه وضعیت کتابخانه‌ها در برخی مدارس مناسب نیست. از کتابخانه مهم‌تر، افراد کتاب‌خوان است. سرانه مطالعه دانش آموزان کم است.

همچنین محمدرضا عبیات، پژوهشگر در این مراسم با بیان این‌که هویت بخشی به نسل آینده و الگوسازی برای آنها مهم است، گفت: جهان تشیع، دارای شخصیت‌های منحصر به فردی است و علامه طباطبایی، یکی از این شخصیت‌ها است. ایشان دارای علوم و فنون مختلف از جمله ادبیات فارسی، ادبیات عربی، ریاضیات، فلسفه‌، فقه، کلام و تفسیر بودند.

وی افزود: ایشان شاگردان بزرگی تربیت کردند از جمله آنها آیت‌الله مطهری است. وجود چنین شاگردانی نشان دهنده ارزش بالای درس و تعلیم ایشان است. به گفته شهید مطهری، علامه طباطبایی تمثال این روایت امام صادق علیه السلام است که با رفتار مردم را به خوبی دعوت کنید. ما هر وقت به یاد علامه طباطبایی می‌افتیم، به یاد خوبی‌ها می‌افتیم.

 

انتهای پیام
captcha