فعالیت ۲۰۷ خانه قرآن ثبت شده در خوزستان
کد خبر: 4115010
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۰
حردانیان خبر داد:

فعالیت ۲۰۷ خانه قرآن ثبت شده در خوزستان

مدیر دارالقرآن تبلیغات اسلامی خوزستان با بیان اینکه در استان خوزستان ۲۰۷ خانه قرآن ثبت شده است، گفت: خانه‌های قرآن در سطح استان بیش از آمار ثبتی است، اما همه آن‌ها را به رسمیت نمی‌شناسیم.

حجت الاسلام حردانیانحجت‌الاسلام سعید حردانیان، مدیر دارالقرآن تبلیغات اسلامی خوزستان در گفت‌وگو با ایکنا، گفت: در استان خوزستان 207 خانه قرآن ثبت شده هستند که از این تعداد حدود 170 خانه قرآنی فعال و مابقی، راکد یا نیمه فعال هستند که وضعیت آنها در حال بررسی است.

وی با بیان اینکه 66 خانه قرآن در شش ماهه گذشته راه‌اندازی شده‌اند، گفت: حدود 75 درصد از خانه‌های قرآن در استان، شهری و 25 درصد روستایی هستند. اهم فعالیت این خانه‌های قرآن، برگزاری کلاس‌های قرآنی برای سنین مختلف در زمینه روخوانی، روانخوانی، تجوید، صوت و لحن حفظ، مفاهیم و تفسیر قرآن است. این خانه‌های قرآن با توجه به بوم و توانایی خود، چنانچه فضا و مدرس داشته باشند می‌توانند دوره‌های قرآنی برگزار کنند.

حردانیان گفت: این نکته مهم است که خانه‌های قرآنی که مجوز رسمی از دارالقرآن داشته باشند مشمول معافیت از پرداخت هزینه‌های آب و برق می‌شوند و این کمک بسیار بزرگی به خانه‌های قرآن است. مکان خانه قرآن ممکن است منزل، اداره، مسجد یا حسینیه باشد، اما هر کدام از اینها ملازماتی دارند و اگر خانه قرآن قرار است برای مثال در مسجد یا حسینیه فعالیت کند، نیازمند اجازه‌نامه هیئت امنا و امام جماعت مسجد است.

وی درباره ثبت خانه‌های قرآن گفت: خانه‌های قرآن برای ثبت باید به سایت تلاوت، میز خدمات الکترونیکی مراجعه کنند. در آنجا گزینه‌ای برای خانه‌های قرآنی وجود دارد که می‌توانند مدارک خود را در آن بارگذاری کنند. در صورت پیگیری از اداره تبلیغات اسلامی مربوطه، روند صدور مجوز خانه قرآن تقریباً کمتر از یک ماه است.

مدیر دارالقرآن تبلیغات اسلامی خوزستان با اشاره به فعالیت خانه‌های قرآنی بدون مجوز گفت: برخی افراد در منزل و محل زندگی خود، اتاقی را برای خانه قرآنی در نظر گرفته‌اند، اما مجوز ندارند. خانه‌های قرآنی در سطح استان بیش از آمار خانه‌های قرآن ثبت شده است و ما همه آن‌ها را به رسمیت می‌شناسیم و از آن‌ها تقاضا داریم که مجوز فعالیت دریافت کنند. این مجوز ضمن اینکه آنها را از معافیت مالیاتی بهره‌مند می‌سازد، به آنها اجازه برگزاری دوره‌‌های تربیت مربی همراه با اعطای مدرک معتبر دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی می‌دهد و ما نیز به آنها در برگزاری دوره کمک می‌کنیم. موضوع بعدی این است که خانه قرآن با هماهنگی و نظارت دارالقرآن می‌تواند یکی از مراکز برگزاری آزمون‌ حفظ عمومی باشد؛ یعنی در طول سال این آزمون‌ را برگزار و به حافظان مدرک اعطا کنند.

حردانیان درباره عضویت خانه‌های قرآن در اتحادیه مؤسسات قرآنی نیز گفت: متأسفانه خانه‌های قرآن عضو اتحادیه مؤسسات قرآنی نیستند؛ اما می‌توان این موضوع را پیگیری و بررسی کرد.

مدیر دارالقرآن تبلیغات اسلامی خوزستان در پایان درباره حمایت مالی و تجهیزاتی از خانه‌های قرآن اظهار کرد: در این زمینه تفاوتی میان خانه قرآن و مؤسسه قرآنی وجود ندارد و هر دو به‌طور مساوی در صورت وجود حمایت از آن برخوردار می‌شوند. ما در بازدید از مؤسسات و خانه‌های قرآن به آنها اعلام کرده‌ایم که اگر سیستم امتیازدهی و کمد جوایزی برای مخاطبان خود تعریف کنند، دارالقرآن استان متعهد می‌شود که جوایز آن را تأمین کند.

انتهای پیام
captcha