وحدت اقوام در خوزستان پشتوانه امنیت ملی و پیشرفت کشور است
کد خبر: 4136956
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۹
رئیس‌جمهور:

وحدت اقوام در خوزستان پشتوانه امنیت ملی و پیشرفت کشور است

حجت‌الاسلام رئیسی با بیان اینکه وحدت اقوام در خوزستان مثال‌زدنی است، گفت: این انسجام پشتوانه امنیت ملی، توسعه یافتگی و پیشرفت کشور است و نباید به کسی اجازه داد این وحدت و یکپارچگی را مخدوش کند.

رئیس جمهوربه گزارش ایکنا از خوزستان، حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، در دومین روز سفر خود به خوزستان، صبح امروز، هشتم اردیبهشت‌ماه در دیدار مردمی در شادگان با ابراز خرسندی از حضور در بین مردم، اظهار کرد: مردم شادگان در دفاع مقدس ایستادگی و ایثار کردند و یاد همه شهدا را گرامی می‌داریم. مردان و زنانی که در این خطه هستند در مقابل دشمنان ایستادگی کردند و منطقه، کشور و امت اسلامی را به‌نام خود ثبت کردند.

رئیسی با اشاره به وجود شاعران و قاریان قرآن این شهرستان، گفت: آثار و برکات خون شهدا همواره وجود دارد؛ مردم این شهر در شجاعت، شهادت و ایستادگی زبانزد هستند. مردمی که به احترام قرآن و فرهنگ نام‌آورند. کارهای ماندگار و سروده‌های ماندگار این افراد به انسانیت و مظاهر عالی زندگی انسان شکل می‌دهد و شخصیت انسان را می‌سازد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: به برکت انقلاب، امروز نسل پس از پیروزی انقلاب اسلامی علی‌رغم همه توطئه‌ها راه خود را یافته‌ و دوست و دشمن خود را می‌شناسد. مردم ما بصیرت دارند و چشم و دلشان روشن است و خوب می‌توانند کسانی که جاده را غبارآلود می‌کنند تا شناخت سخت باشد و شایعه پراکنی می‌کنند و می‌خواهند امیدها را به یاس تبدیل کنند، با شکست مواجه کنند.

وی بیان کرد: آنهایی که با قدرت پوشالی و توانایی مالی خود، نفت، تجارت، تولید، تحصیل، علم‌افزایی و معرفت‌افزایی ما را تهدید می‌کنند بدانند مردم ترفندهای دشمن را خوب می‌شناسند و خنثی‌سازی توطئه‌ها و راه برون رفت از مشکلات را خوب بلدند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: مردم همه تهدیدها و توطئه‌ها را می‌شناسند و برای چندمین بار نشان‌ دادند دشمن را می‌شناسند و همیشه دشمن را ناکام گذاشته‌اند. این ویژگی‌های مردمی است که با شهدا و انقلاب آشنایی دارند و این تجربیات را گذرانده‌اند.

وی ادامه داد: همه تلاش کردند اما وضع موجود با مطلوب متفاوت است و تلاش دولت این است که فاصله موجود و مطلوب را کم کند و به سمت مطلوب حرکت ‌کند.

رئیس‌جمهور افزود: کارهای بسیاری بعد از جنگ انجام شد و اگر کسی بخواهد منکر شود، منکر بسیاری از خدمات شده است اما علاوه بر تشکر باید کارهای اساسی و مجاهدانه انجام شود و به مردم در این زمینه کمک شود.

رئیسی گفت: مسئله مهم در منطقه شادگان امنیت است؛ یکی از نیازهای مهم هر کسی و هر جایی امنیت است و هیچ‌گونه زمینه ناامنی را نباید تحمل کرد. امنیت از ضرورت‌های این منطقه است و ناامنی تحمل نخواهد شد.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: مسئولان موظفند اجازه ندهند و باید با هرگونه ناامنی و زمینه ناامنی برخورد شود تا همه احساس امنیت روحی، روانی، اخلاقی و اجتماعی داشته باشند.

وی با اشاره به انسجام مردم بیان کرد: باید قدردان این انسجام و وحدت بود. وحدت اقوام در این استان مثال‌زدنی است. این انسجام پشتوانه امنیت ملی، توسعه یافتگی و پیشرفت کشور است و نباید به کسی اجازه داد این وحدت و یکپارچگی را مخدوش کند.

رئیسی در خصوص مسئله اشتغال نیز تصریح کرد: این منطقه(شادگان) ظرفیت‌های بسیار ارزشمندی دارد و باید با مشارکت مسئولان صاحب نظر محلی، از فردا کارگروهی تشکیل و فعال شود. باید ظرفیت‌ها را شمارش و برای فراهم شدن اشتغال به‌کارگیری شود.

وی با تأکید بر استفاده از ظرفیت نیروی کارآمد و حمایت از مردم، گفت: بیکاری مردم را رنج می‌دهد و باید بیکاری به میزان زیادی کاهش یابد تا موضوع حل شود. از تهران نیرو نیاوریم و از ظرفیت خود منطقه استفاده کنیم. مدیران گوش کنند، بنده به بومی‌گزینی معتقدم و وقتی نیروی کارآمد در منطقه وجود دارد نباید نیرو از بیرون بیاید مگر اینکه نیروی متخصص نباشد.

رئیس جمهور در ادامه سخنانش به موضوع مسکن اشاره و خاطرنشان کرد: اگر در دولت‌های گذشته سالی یک میلیون مسکن احداث می‌شد، نیازها در این زمینه انباشته نشده و امروز مشکل مسکن نداشتیم. امروز تامین مسکن نیاز کشور و قانون مصوب مجلس است و باید این مشکل رفع شود. بنای دولت مردمی این نیست که از کنار مشکلات عبور کند و این مسئله را دنبال خواهیم کرد.

رئیسی گفت: ظرفیت‌های خوبی برای رفع مشکل مسکن از جمله زمین کافی داریم که باید از این ظرفیت‌ها به شکل مناسب استفاده شود. مسئله مسکن از محورهای مورد تاکید دولت است و مسئولان استان باید در راستای استفاده از امکانات برای رفع مشکل تلاش کنند.

رئیس جمهور با اشاره به اهمیت تامین زمینه‌های مناسب برای عدم مهاجرت روستائیان اظهار کرد:‌ یکی از مهمترین دلایل مهاجرت روستاییان به‌صرفه نبودن اقتصاد روستایی است، اگر اقتصاد روستا پررونق و به‌صرفه باشد، روستایی به حاشیه شهرها مهاجرت نمی‌کند و دولت این مسئله را در سیاست‌هایش دنبال می‌کند.

هیچ روستایی تا پایان دولت بدون آب نمی‌ماند

رئیسی با اشاره به برنامه‌ها و اقدامات دولت مردمی برای بهبود شرایط زندگی در روستاها، تصریح کرد: یقین بدانید تا پایان دولت هیچ روستایی در کشور بدون آب و با مشکل آب پیدا نخواهد شد؛ دولت برای رفع مشکل آب ۱۰ هزار روستا برنامه‌ریزی کرده که امروز آبرسانی به بخش قابل توجهی از این تعداد روستا آغاز و انجام شده است.

رئیس‌جمهور همچنین به برنامه و اقدامات دولت برای رفع ناترازی‌های بخش برق اشاره کرد و گفت: در یکسال و چند ماه گذشته بیشتر از میزان کل دوره دولت قبل در کشور نیروگاه ساخته شده است. همچنین برنامه‌ریزی شده تا تامین برق صنعتی از برق خانگی از مرحله تولید جدا شود تا در دوره‌های پیک مصرف برق خانگی یا صنعتی قطع نشود.

رئیسی در بخش بعدی سخنانش به موضوع فرهنگ و آداب مردم این دیار اشاره کرد و افزود: دین‌مداری و ولایت‌مداری از ویژگی‌های فرهنگی مردم این منطقه است که ایستادگی و مقاومت مردم در دوران دفاع مقدس نیز از آثار و نتایج همین ویژگی‌ها بوده که با فرهنگ عمومی مردم منطقه عجین شده است.

رئیس‌جمهور افزود: دشمن تلاش می‌کند فرهنگ خودش را به ملت‌ها تحمیل کند تا فرهنگ عمومی و خرده‌فرهنگ‌ها را از کارآمدی بیندازد، اما هرگز موفق نخواهد شد، چرا که جوان‌های آگاه ما می‌دانند فرهنگ اصیل و آداب و رسوم برخواسته از دین آنهاست که کشور را در برابر دشمن مقاوم کرده است و در برابر هجمه‌های دشمن حساس هستند و این حساسیت بسیار ارزشمند است.

رئیسی با تاکید بر اینکه باید این فرهنگ را حفظ کرد و ارتقا بخشید چرا که رمز پیشرفت و موفقیت در توجه به همین اصول و مبانی فرهنگی است، اظهار کرد:‌ بدانید دولت در کنار و حامی شماست تا مسیر پیشرفت منطقه را با قوت ادامه دهیم.

روابط ناسالم، پارتی‌بازی و فساد در کشور نباید باشد

رئیس‌جمهور در بخش پایانی سخنانش با بیان اینکه ما مدیرانی که به‌نام جمهوری اسلامی پشت میز نشسته‌ایم هیچ شأنی جز نوکری مردم نداریم، تصریح کرد: مبادا وقتی مردم به اداره و سازمانی در کشور وارد می‌شوند، با کارشکنی مواجه شوند. ممکن است تنگناهایی وجود داشته باشد، اما نباید مردم را نگران کرد. کار بنده و مدیران اداری آن است که گره‌ها را باز کنیم نه اینکه گره را کورتر کنیم.

رئیسی گفت: به‌عنوان یک خدمتگزار عرض می‌کنم خطاب به مدیران همه کشور می‌گویم که نظام و روابط اداری باید سالم باشد و روابط ناسالم، پارتی‌بازی و فساد در هیچ اداره‌ای در کشور نباید باشد.

انتهای پیام
captcha