آینده انقلاب اسلامی در گرو بازتولید نیروی انسانی خود است
کد خبر: 4138105
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۶

آینده انقلاب اسلامی در گرو بازتولید نیروی انسانی خود است

حجت الاسلام و المسلمین عادلی‌نژاد با بیان این‌که انقلاب اسلامی برای توسعه خود نیازمند شکل‌گیری فرایندهایی است که در دل آنها بتواند فرهنگ خود را بازتولید کند، گفت: انقلاب اسلامی تا وقتی بتواند نیروی انسانی خود را بازتولید کند، حرکت موفقيت آمیزی دارد.

حجت الاسلام عادلی نژادبه گزارش ایکنا از خوزستان، آیین تجلیل از گروه‌های خیریه و جهادی دانشگاه‌های استان خوزستان، عصر امروز ۱۲ اردیبهشت در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین آیت عادلی‌نژاد، رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان خوزستان با بیان اینکه نام دانشگاه شهید چمران با جهاد و مجاهدت و شهادت پیوند خورده است، درباره فلسفه شکل‌گیری این جلسه، گفت: دغدغه هم افزایی بین نیروهای فکری و فرهنگی جبهه انقلاب اسلامی، دغدغه مشترک بین همه مجموعه‌ها و متولیان حوزه فرهنگ در دانشگاه است.

وی افزود: دلیل شکل گیری این دورهمی ساده، تقدیر و تشکر از دانشجویانی است که در این سال‌ها در حوزه جهادی فعالیت می‌کردند. گروه‌های جهادی دانشگاهی به عنوان یکی از رویش‌های مبارک انقلاب اسلامی در فضای دانشگاه توسط دانشجویان شکل گرفتند.

عادلی‌نژاد گفت: انتخاب گروه‌های جهادی برای حضور در این آیین، فرآیندی داشت؛ ما به دفاتر در دانشگاه‌ها اعلام کردیم که گروه‌های جهادی و مجموعه‌های خیریه دانشگاه را معرفی کنند. گروه ها در یک سامانه مجازی ثبت نام کردند و متعاقب آن این دعوت برای تقدیر و تشکر اتفاق افتاد. ممکن است در یک دانشگاهی گروه‌ خیریه و جهادی  فعالی باشد، اما اینجا حضور نداشته باشد و این به دلیل ثبت نامی است که اتفاق افتاد. امیدواریم این برنامه آغازی برای شناسایی گروه‌های جهادی باشد.

رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان خوزستان گفت: گاهی اوقات ما به اتفاقات و رویش‌های فرهنگی که در فضای فرهنگی جامعه رقم می‌خورد مانند راهیان نور، اردوهای جهادی، اعتکاف و ... به چشم پدیده‌های فرهنگی از هم گسسته نگاه می‌کنیم، ولی وقتی به منظومه فکری حضرت آقا مراجعه می‌کنیم می‌بینیم نگاه ایشان به گروه‌های جهادی، راهیان نور، اعتکاف و ... چیزی بیش از این است. 

وی توضیح داد: انقلاب اسلامی به عنوان یک حرکت قدسی برای ادامه و توسعه و انتشار خود نیازمند شکل‌گیری فرایندهایی است که در دل آنها بتواند فرهنگ خود را بازتولید کند. انقلاب اسلامی تا وقتی بتواند نیروی جوان و نیروی انسانی خود را بازتولید کند خیلی نباید نگران باشد. ممکن است دشمن فعالیت کند و کر و فر داشته باشد، قرآن کریم ما یاد می‌دهد که از فراز و فرود زیادی دشمن نگران نباشید. کفار رفت و آمدشان زیاد است، ولی قرآن می‌گوید فریب این‌ها را نخورید. زمانی باید نگران بود که گفتمان اصیل انقلاب اسلامی در بازتولید انسانی خود دچار مشکل بشود.

وی خاطرنشان کرد: مساجد، بسیج، حوزه‌های علمیه، گروه‌های انقلابی دانشگاه از جمله بازتولیدهای انسانی انقلاب اسلامی است.  اگر یک وقتی در فضای دانشگاه خود احساس کردیم که در جمع کردن نیروهای انسانی دچار مشکلیم، این جای نگرانی دارد.

عادلی‌نژاد ادامه داد: در فضای دانشگاه با همه هجمه‌هایی که وجود دارد وقتی از دانشجویان برای کارهای جهادی دعوت می‌شود با علاقه می‌آیند؛ این یعنی تفکر ناب انقلاب اسلامی در بازتولید خود موفقیت آمیز جلو می‌رود. سر و صدای دشمن بلند است، اما تا وقتی این گفتمان می‌تواند نیروی انسانی خود را باز تولید کند، جای امیدواری وجود دارد.

رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان افزود: گروه‌های جهادی این اتفاق مبارک را در دانشگاه رقم می‌زنند. آنها می‌توانند انسان طراز انقلاب اسلامی را تولید کنند؛ نیرویی که نه فقط در حوزه فکر و اندیشه در تراز انقلاب اسلامی باشد، بلکه در میدان عمل هم فعالیت می‌کند. نمونه بارز چنین نیرویی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی است که هم جایگاه قدسی انقلاب را می‌فهمد و به جایگاه منطقه‌ای آن اشراف دارد و هم در کف میدان است، یا کسی مانند شهید چمران در این تفکر تولید می‌شود که هم در حوزه نظر و تئوری در اوج است، هم در میدان در اوج قرار دارد. این کاری است که گروه جهادی می‌تواند انجام دهد.

وی در پایان گفت: خدا را شاکریم در دنیایی که منافع بر ضوابط غلبه پیدا کرده است و آدم‌ها به فکر منافع شخصی خود هستند، جوانانی در مکتب امام پرورش یافته‌ و به میدان آمده‌اند تا نشان دهند ارزش مصالح به مراتب بیش از منافع شخصی است.

در ادامه این برنامه، دانشجویانی به نمایندگی از گروه‌های جهادی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آبادان، دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، دانشگاه علوم پزشکی دزفول و دانشگاه پیام نور گزارش‌هایی از فعالیت جهادی خود ارائه کردند.

پس از آن، حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدنبی موسوی‌فرد، نماینده ولی فقیه در خوزستان و امام جمعه اهواز نیز در این مراسم گفت: ان شاءالله توفیق حفظ سرمایه‌های معنوی ماه رمضان را داشته باشیم و مراقب چشم و گوش و زبان و همه اعضا و جوارح مخصوصا قلب خود باشیم. انسان مراقب باشد، غیر خدا را در حریم قلب خود راه ندهد. 

وی خطاب به گروه‌های جهادی گفت: شما ان شاءلله در جهاد اکبر در قله هستید، اگر انسان در آن عرصه، رشد داشته باشد، طبیعتا در عرصه جهاد اصغر موفق‌تر عمل می‌کند. خوشحالیم که دانشجویان در این عرصه حضور دارند.

موسوی‌فرد با اشاره به سفر رئیس جمهور به استان و انتقادها درباره عدم برگزاری دیدار دانشجویان با رئیس جمهور گفت: در این زمینه تعمدی در کار نبوده است. ما نیز انتظار داشتیم دیداری مستقل برای علما و روحانیون با رئیس جمهور در نظر گرفته می‌شد، اما وقت محدود بود و از همین رو مجموعه‌ای از اقشار مختلف در برنامه دیدار با ایشان شرکت کردند که تعددای از دانشجویان و اساتید نیز حضور داشتند. 

امام جمعه اهواز گفت: ان شاالله زحمات ایشان به بار خواهد نشست، منتها مدیران و افرادی که در استان‌های مختلف در میدان هستند قدری همگام با ایشان بشوند. بنده به ایشان هم گفتم زحمات زیادی کشیده شد، اما تا زمانی که این تلاش‌ها در سفره و اشتغال مردم خود را نشان ندهد، مردم نمی‌پذیرند. 

به گزارش ایکنا، در پایان این مراسم از 20 گروه جهادی و 4 گروه خیریه دانشگاهی تقدیر شد. 

انتهای پیام
captcha